The motives and gratification of university students to use sport programs in the Kurdish satellite Channels

Field study on a sample of students of the Faculty of Physical Education at the University of Sulaymaniyah

Authors

  • Karwan Muhammad Hasan Department of media, College of Humanities, University of Sulaymaniyah, Sulaymaniyah, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v5n2y2019.pp55-67

Keywords:

motives, uses and saturation, university students, sports programs, Kurdish satellite channels

Abstract

This study aims to identify the motives of the students of the Faculty of Physical Education at the University of Sulaymaniyah for sport programs in the Kurdish satellite channels, As well as to identify the motives Which viewers of students achieve, A descriptive study, used the survey methodology, on an intentional sample of (144) students from the Faculty of Physical Education at the University of Sulaymaniyah, The study found several results: the majority of members of the sample always watch the sports programs in the Kurdish satellite channels, The results shows that most important types of sports programs preferred by the sample and watch it lot Are "sports matches" ranked first, Then "sports news programs" ranked second, and the "Sports Talks" ranked third, This study shows that the majority of university youth are very keen to watch the sports programs in the Kurdish satellite channels, The results shows There is Statistical Associative relationship between the exposure of university students to the sample of the study And utilitarian and ritualistic motives of their exposure to sports programs in the Kurdish satellite channels, also existence of  statistical significant Associative relationship Between the exposure of university students to the sample of the study and the saturation of their exposure to sport programs in the Kurdish satellite channels.

References

أولاً: المصادر العربية:
الحديدي، محمد فاضل،(2006)، نظريات الإعلام،لامكتبة نانسي، دمياط،2006.
حمادة، بسيوني،(2008)، دراسات في الاعلام وتكنولوجيا الاتصال والرأي العام، عالم الكتب، القاهرة.
العبد، عاطف و العبد، نهي،(2008)، نظريات الاعلام وتطبيقاتها العربية، دار الفكر العربي، القاهرة.
مكاوي،حسن،(2009)، نظريات الإعلام، الدار العربية للنشر والتوزيع، القاهرة.
الهادي، عيسى و لاسوين، سليمان،(2014)، المنظومة الإعلامية الرياضية، دار الكتاب الحديث، القاهرة.
ياسين، فضيل، ياسين، الإعلام الرياضي، دار أسامة للنشر والتوزيع، الأردن، 2010.

ثانيا: المصادر الانكليزية:
Elgind, lbtessam & Abou Youssef, Enas (2007). Mass Commuication: lts Theories and Research. Cairo: National Library Deposit. P.112
James Waston: Media Commnucation: An lntroducaion to Theory and process (Hong Kong: Mas Millan press, 1998) p.62
Roget D. Wilmer and Joseph R.Domimick, Mass Media Research: An introduction, 5th Edition (Belmont, CA, Wadswarth Publishing Company, 2000), pp.398.
K.Roe: “The Uees & Gratifications Approach: Areview & some Methodological lssues”, Journal of Behavior & Social (vol. 11, No. 1, 1999) pp. 81-96.


ثالثاً:الرسائل الجامعية:
عبدالحليم، بداح (2017)، اتجاهات طلبة الإعلام والاتصال الرياضي سنة ثانية ماستر نحو حصة الفريق الدولي بقناة الهداف الرياضية، رسالة ماجستير غير منشورة، معهد علوم وتقنيات النشاطات الرياضية، قسم الإعلام والاتصال الرياضي، جامعة محمد بوضياف – المسيلة، الجزائر.
عبيدات، شيرين محمد (2005 )،( دور الإعلام في نشر رياضة المرأة من وجهة نظر طالبات كليات التربية الرياضية في الجامعات الأردنية) رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الإعلامية، جامعة اليرموك، االاردن.
هاجر، الريغي، (2016)، تأثير تكنولوجيا الاتصال على مشاهدة القنوات الرياضية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاجتماعية والانسانية، قسم علوم الإعلام والاتصال، جامعة قاصدي مرباح- ورقلة، الجزائر.
بورغدة، عبد الحق و سكيو، عزالدين (2018)، دور البرامج الرياضية عبر القنوات الخاصة في نشر الثقافة الرياضية لدى المشاهد الجزائري) رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاجتماعية والانسانية، جامعة العربي بن مهيدي – ام البواقي، الجزائري.
جعاز، فالح ومصطفى، عبدالحكريم (2015)، دور الإعلام الرياضي المرئي في تعزيز الثقافة الرياضية لدى طلبة سكول التربية الرياضية في جامعة سوران، بحث منشور من مجلة جامعة للدراسات الإنسانية، مجلد 19، عدد 3.
الزيود، خالد محمود (2011) (دور مشاهدة القنوات الفضائية الرياضية في نشر الثقافة الرياضية لدى طلبة جامعة اليرموك)، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية، المجلد الحادي والعشرون، العدد الرابع .

رابعاً:المجلات والدوريات:
شاكر، نبيل محمود و شحاذة، عثمان محمود (2009):( دور مشاهدة القنوات الفضائية الرياضية في نشر الثقافة الرياضية بين طلبة جامعة ديالى) مجلة الفتح، العدد الثالث والأربعون، كلية التربية الرياضية – جامعة ديالى، كانون الأول.
شمروخ، نبيل، و كراسنة، دراء (2011 )، دور البرامج الرياضية في التلفزيون الأردني في نشر الثقافة الرياضية بين طلبة المرحلة الثانوية في محافظة اربد ، بحث منشور من مجلة بحوث التربية الشاملة، كلية التربية الرياضية للبنات، جامعة الزقاق، المجلد الأول.
فوزية، عبو (2018)، بعنوان:(تمثلات الشباب الجزائري للبرامج الرياضية من خلال القنوات الفضائية الرياضية الخاصة) بحث منشور من مجلة الدراسات الإعلامية، العدد الرابع.

Published

2019-05-13

How to Cite

Hasan, K. M. (2019). The motives and gratification of university students to use sport programs in the Kurdish satellite Channels: Field study on a sample of students of the Faculty of Physical Education at the University of Sulaymaniyah. Journal of University of Human Development, 5(2), 55–67. https://doi.org/10.21928/juhd.v5n2y2019.pp55-67

Issue

Section

Articles