The effect of the field application upon the attitudes of the applying students of Garmian university towards the teaching career

Authors

  • Shwan Faraj Saeed College of Education, University Of Garmian, Sulaymaniyah, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v5n4y2019.pp60-67

Keywords:

Attitude, Teaching profession

Abstract

This research aimed to identify the attitudes of students of the Faculty of Education after application , the University of Garmiyan, towards the teaching profession. The sample of the study consisted of (166) students from the fourth stage students (summer applied students) in the Faculty of Education. To achieve the objectives of the study, the researcher used a measure of the direction towards the teaching profession that consisted of (31) paragraphs and verified the reliability and stability of the tool, and the study reached the following results:

  • Positive attitudes towards the teaching profession of the summer applied students as a result of field application in schools and expressed their answers that the field application will change their personality to the better levels.
  • There are statistically significant differences between the average of the student's scores to measure the trend towards the teaching profession between the chemistry and mathematics departments and for the benefit of the chemistry department as well. At this point, there were no significant differences among the other departments.

The researcher has come up with a number of suggestions and recommendations under the results of the research, which contribute to the improvement of various aspects of preparation for the employment of this professional teaching.

References

ابو جلالة، صبحي حمدان (1999)، اتجاهات معاصرة في التقويم التربوي وبناء الاختبارات وبنوك الأسئلة، ط1، مكتبة الفلاح، الكويت.
امام، مختار حميد (2000): مهارات التدريس، ط1، مكتبة زهراء الشرق، القاهرة.
أيوب، السيد حسين (1997): الاستراتيجيات الحديثة ودور المعلم في العملية التربوية، مجلة مركز البحوث والمناهج، العدد 21، الكويت.
بخيت واحمد، محمد السيد بخيت والرمادي (2003): تقدير اتجاهات الطالبات المعلمات برياض الاطفال نحو مهنة التدريس في ضوء بعض المتغيرات، مجلة الغفولة والتنمية، عدد11، مجلد 3، ص ص: 71-100.
بلوم، بنيامين وأخرون (1983): تقييم تعلم الطالب التجميعي والتكويني، ترجمة محمد أمين المفتي واخرون، دار مكد وجيل للنشر، القاهرة.
البيرقدار، تنهيد عادل فاضل (2012): الاتجاه نحو مهنة التدريس لدى طلبة كلية التربية وعلاقته ببعض المتغيرات، مجلة جامعة تكريت للعلوم، المجلد 19، العدد 7، ص ص: 567-601.
جابر، عبدالحميد جابر (1996): مناهج البحث في التربية وعلم النفس، دار النهضة العربية، القاهرة.
الخطيب، رعد عادل عبدالله (1990): فاعلية التطبيق في البرنامج الأكاديمي لكليات المجتمع الاردنية في تطوير ممارسات الطلبة المعلمين التدريسية واتجاهاتهم، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الاردنية.
الدغيش، طارق فكرت ناشر (2003): الاتجاهات نحو المعوقين عند طلبة التربية الخاصة في كلية التربية جامعة أب، مجلة بحوث جامعة تعز، العدد (3)، دار جامعة العون للطباعة والنشر، عدن.
راشد، علي (1996): اختيار المعلم واعداده مع دليل التربية العلمية، ط2، دار الفكر، القاهرة.
الزعبي، احمد محمد (2010): اتجاهات طلاب كليات المعلمين نحو مهنة التدريس وعلاقتها باتزانهم الانفعالي وتحصيلهم الدراسي، مجلة العلوم التربوية والنفسية، المجلد 11 العدد 1، ص ص: 125-149.
زين العابدين، محمد الهاشمي (1987): في التدريس الأصيل، الشركة التونسية للتوزيع، تونس.
الشمري، ثامر نجم عبود (2002): تقويم أداء معلمي اللغة العربية في تعليم مادة المحادثة في المرحلة الابتدائية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الاساسية، جامعة بابل.
عبدالكريم، مجدي (1990): اختبار الاتجاه نحو مهنة التدريس، دار النهضة العربية، القاهرة.
عبدالرحمن، محمد السيد (1998): دراسات في الصحة النفسية، الجزء الثاني، دار فياء للطباعة والنشر، القاهرة.
عبداللطيف، ميادة طارق (2008): أثر التطبيق الميداني في الاتجاهات نحو تدريس العلوم لدى طالبات معهد اعداد المعلمات، مجلة كلية التربية/ العلوم التربوية والنفسية، العدد الرابع، ص ص: 443-461
عبيد، احمد حسن (1991): في فلسفة أعداد المعلمين وتنظيمه، مجلة الجامعة المستنصرية، العدد الاول، بغداد.
عودة، احمد سليمان (1998): القياس والتقويم في العملية التربوية، ط2، دار الامل للنشر والتوزيع، الاردن.
غوني، منصور احمد (1994): العوامل المرتبطة بأداء التربية العملية لدى طلاب وطالبات كلية التربية، دراسة مسحية وصفية، المجلة التربوية،، المجلد 8، العدد 31، ص ص: 195-227.
كويران، عبدالوهاب عوض (2001): مدخل الى طرائق التدريس، ط3، دار الكتاب الجامعي العين، الامارات العربية المتحدة.
المجيدل، عبدالله وسعد الشريع (2012): اتجاهات طلبة كلية التربية نحو مهنة التعليم، دراسة ميدانية مقارنة بين كلية التربية-جامعة الكويت وكلية التربية بالحسكة-جامعة الفرات أنموذجاَ، مجلة جامعة دمشق، المجلد 28، العدد الرابع، ص ص: 17-57.
مشكور، سناء حسون (2012): اتجاهات الطلبة المطبقين في قسم اللغة العربية في كلية التربية الاساسية نحو مهنة التدريس، مجلة الفتح، العدد 52، ص ص: 435-458.
مرسي، محمد منير (1994): المرجع في التربية المقارنة، عالم الكتب للنشر والتوزيع، القاهرة.

Brock, T. and Green M. (2005): Persuasion, psychological Insights and perspective, Thousand Oaks. CA sage publications.
Kempa, R. & Dube, G. (1994): Science interest and attitude Traits in students subsequent to the study of chemistry at the ordinary level of the general certificate of Education. Journal of Research in science Teaching. Vol. 11, No. 3, p: 361-370.
Maloney, (1980): Assessing Individuals and stage fright by educational. Test and measurement. New York: little, Brown & Co.
Osunde, A.U. & Izevibugie, T. I. (2006): A assessment of teachers attitude towards teaching profession in Midwestern Nigeria, Academic journal Article, vol. 126, No. 3

Published

2019-11-03

How to Cite

Saeed, S. F. (2019). The effect of the field application upon the attitudes of the applying students of Garmian university towards the teaching career. Journal of University of Human Development, 5(4), 60–67. https://doi.org/10.21928/juhd.v5n4y2019.pp60-67

Issue

Section

Articles