The role of marketing intelligence system in achieving customer happiness

Analytical exploratory study of the opinions of a sample of managers working in five-star hotels in the city of Sulaymaniyah

Abstract

The objective of this study is to measure the nature of the relationship between research variables including the dimensions of marketing intelligent system and customer size. The study investigates whether marketing intelligent system plays the role in obtaining customer happiness in business organizations. The study tried to measure the relationship between marketing intelligence system and its dimension against customer happiness in the given organizations. It also aims to identify the impacts of moral factor of marketing intelligent system and its dimensions on customer happiness. To test given hypotheses, the study used a number of statistical analysis methods such as repetitions, percentages, arithmetic mean, standard deviation, correlation coefficient, and simple linear regression coefficient. The findings indicated that there is a strong positive relationship between marketing intelligence and customer happiness. The study also identified a strong positive correlation between moral factors of marketing intelligence and customer happiness.  The study concluded that organizations should take full consideration to the factors that delights customers. Finally, the study recommends that organizations should work through employees to cultivate a culture of customer happiness.


Keywords - Marketing Intelligence, Marketing Intelligence Dimensions, Customer Happiness, Five Star Hotels, Sulaymaniyah City


 

References

أولاً : المصادر الإنجليزية

Adrian & etal, The Influence of Marketing Intelligence on Performance of Romanian Retailers, The 8th International Management Conference" Management Challenges for Sustainable ", November 6th-7th, Bucharest, Romania, 2014.
Krishna Mochtar & David Arditi, Role of Marketing Intelligence in Making Pricing Policy in Construction,Journal of Management in Engineering, 2001.
Goddy, Osa Igbaekemen, Marketing Intelligence as a Strategic Tool for Competitive Edge, British Journal of Marketing Studies Vol.2, No.5, September 2014.
Ladipo Patric Kunle Ade& etal, The Influence of Marketing Intelligence on Business Competitive Advantage (A Study of Diamond Bank Plc), Journal of Competitiveness, Vol. 9, Issue 1, March 2017.
Vincent P. Magnini,& etal, 2011 Understanding Customer Delight: An Application of Travel Blog Analysis, Journal of Travel Research 50(5) 535–545 © SAGE Publication,2011.


ثانياً : الأطاريح والرسائل

الحيالي، السيد رغيد إبراهيم إسماعيل، دور إسعاد الزبون في تحقيق التميز في الأعمال، دراسة إستطلاعية في الشركة العامة لصناعة الأدوية والمستلزمات الطبية، نينوى/ العراق، المؤتمر العلمي الدولي الرابع لجامعة العلوم التطبيقية الخاصة عمان - الأردن، السنة 2012.
الطائي، هبة محمد حسين، (2007)، أثر عمليات تحسين الجودة في تحقيق أركان إسعاد الزبون، دراسة إستطلاعية لعينة مختارة من المنظمات الإنتاجية والخدمية في محافظة نينوى، رسالة ماجستير غير المنشورة في الإدارة الصناعية ، كلية الإدارة والإقتصاد, السنة2007.
خليل وليد، دور التسويق المباشر في تحقيق ولاء الزبون –دراسة حالة مؤسسة موبليس،جامعة فرحات عباس- رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، السنة ) 2017(.
داودي الامام: التسويق بالعلاقات ودوره في تنمية رضا الزبون: جامعة قاصدي مرباح، رسالة ماجستير غير المنشورة، السنة) 2014(.
الزهرة، زوزو فاطمة ، دورجودة الخدمات في تحقيق رضا الزبون، جامعة قاصدي مربا ، رسالة ماجستير غير المنشورة، قسم العلوم التجارية، السنة ) 2011.(
شيخ، هجيرة، الذكاء التسويقي وأهميته في إدارة الموقع التنافسي للمؤسسة الإقتصادية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة حسيبة بن بوعلي بالشلف، الشلف – الجزائر، السنة )2017.(
عبدالرزاق، براهيمي،تأثير تسيير العلاقة مع الزبون على تصميم المنتج في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية - دراسة عينة من المؤسسات الاقتصادية -، أطروحة دكتورا غير منشورة، بسكرة – الجزائر، السنة) 2016.(

ثالثاً : المجلات والدوريات العلمية
أسيل هادي محمود: تأثير رضا الزبائن في الاداء المالي للمصارف دراسة تطبيقية-مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة- العدد الرابع والأربعون، السنة (2015).
اوسو،خيري علي و خطاب، جودت جعفر، مدى اسهام الذكاء التسويقي في تحسين التميز التسويقي للمنظمات المصرفية في مدينة اربيل، بحث غير منشور، السنة ( 2012).
حاكم جبورى الخفاجي: رضا الزبون كمتغير وسيط بين جودة الخدمة وولاء الزبون دراسة حالة في مصرف بابل الأهلية/ فرع النجف، العدد 25، السنة (2012).
الشمري، فراج نغيمش فرج، أثر حوكمة تقانة المعلومات في دعم نظام الذكاء التسويقي – دراسة أستطلاعية لاَراء عينة في عدد من المصارف في محافظتي نينوى و دهوك، مجلة تكريت للعلوم الإدارية والإقتصادية، المجلد 12، العدد 36، السنة (2016).
عبدالله، جميل عبدالكريم واَخرون،تحليل العلاقة بين القدرات التسويقية والذكاء التسويقي وتأثيرهما في إدارة الأزمات التسويقية – دراسة حالة في شركة كورك للإتصالات في العراق، المجلد21، العدد1،السنة (2017).
قاشي، خالد وخلفاوي، حكيم، دور الذكاء التسويقي في تحقيق القدرة التنافسية لمنظمات الأعمال الحديثة، المؤتمر العلمي السنوي الحادي عشر ذكاء الأعمال واقتصاد المعرفة، عمان – الأردن، السنة (2012).
لطيفة، مهدي، دور الذكاء التسويقي في إدارة التعميم الإلكتروني، مجلة اقتصاديات المال والأعمالJFBE، العدد 7، السنة (2018).
محمد خثير ،أسماء مرايمي: العلاقة التفاعلية بين أبعاد جودة الخدمة ورضا الزبون بالمؤسسة:مجلة الريادة الاقتصاديات الأعمال ، مجلد 3 ، العدد 4 السنة(2017).
نصور،ريزان واخرون، دراسة واقع الذكاء التسويقي في المصارف الخاصة العاملة في الساحل السوري، مجلة العلوم الاقتصادية والقانونية، المجلد40، العدد5، اللازقية – سوريا، السنة( 2018).

Web Site:
www.symarketers.com
Published
2020-02-03
How to Cite
HEMEH AMEEN, Yousif Obed; MOHEDEN, Nishteman Othman. The role of marketing intelligence system in achieving customer happiness. Journal of University of Human Development, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 19-26, feb. 2020. ISSN 2411-7765. Available at: <http://journals.uhd.edu.iq/index.php/juhd/article/view/497>. Date accessed: 25 feb. 2020. doi: https://doi.org/10.21928/juhd.v6n1y2020.pp19-26.
Section
Articles