Servant Leadership Practices and its Role in Enhancing Organizational Trust

An Analytical Study of the Views of Teachings Staff and Employee Samples in the Technical Institute in Sulaimani

Authors

  • Delman A. Aziz Faculty of Business and Administration, University of Sulaimani, Kurdistan Region, iraq
  • Daroon F. Abdullah Faculty of Business and Administration, University of Sulaimani, Kurdistan Region, iraq
  • Jalal A. Mohammed Faculty of Business and Administration, University of Human Development, Sulaimani, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v4n1y2018.pp13-31

Keywords:

Leadership, Organizational trust, Servant leadership

Abstract

This study aimes to identify the role of Servant leadership Practices including (Empowering and developing people - Humility – Authenticity - Interpersonal acceptance - Providing directions- Stewardship) in enhancing the organizational trust at the Technical Institute in Sulaimani city. The theoretical concepts were developed after reviewing the literature as well the study models and hypothesis were built according to Servant leadership’s practices and organizational trust’s dimensions. The questionnaire were designed to collect the data and measurement standards were developed  using the random sampling method، the questionnaire were distributed to the study sample represented by the staff  in the technical institute in the  Sulaimani city. Several statistical techniques were applied including statistical Cronbach's alpha and arbitrators to ensure the honesty and consistency، Pearson correlation analysis and simple linear regression. The finding results showed that there is a positive correlation and regression between the variables. Based on the results، a number of recommendations were presented which are related to the necessity of managers and leaders following the servant leadership practices in order to enhancing the trust in the organization. Many suggestions were also offered for other institute and corporates in order to using this kind of leadership for the future in this field.

References

أولاً / المصادر العربية
ابراهيم، منى عمر عقل، (2013). درجة ممارسة مديري المدارس الخاصة في محافظة عمان للقيادة الخادمة وعلاقتها بمستوى الثقة التنظيمية السائدة في مدارسهم من وجهه نظر المعلمين.،رسالة ماجستير منشورة، كلية العلوم التربوية، جامعة الشرق الاوسط.
ابو تينة, عبدالله واخرون (2007). " القيادة الخادمة في المدارس الاردنية كما يدركها المعلمون والمديرون: دراسة استطلاعية" مجلة العلوم التربوية و النفسية – جامعة بحرين, المجلد 8, العدد 4.
احمد، مي فيصل (2015)." الثقة التنظيمية لدى العاملين في كليات التربية: دراسة ميدانية في كليات التربية جامعة بغداد" ،مجلة كلية التربية الاساسية، المجلد 21 ، العدد 89 .
ارمسترونج، ميشيل. (2001). " اذا كنت مديراً ناجحاً كيف تكون اكثر نجاحاً" ترجمة جرير، طبعة الاولى، مكتب حرير للترجمة والنشر والتوزيع: السعودية.
البدراني، حمد بن سليمان. (2010)." إدراك العدالة التنظيمية وعلاقته بالثقة لدى العاملين في المنظمات الأمنية: دراسة ميدانية للعاملين بالتفتيش الأمني بالمطارات السعودية الدولية"، أطروحة دكتوراه، جامعة نايف العربية السعودية، الرياض.
جلاب، احسان دهش)2011(. " ادارة السلوك التنظيمي في عصر التغيير"، الطبعة الاولى، دار الصفاء للطباعة والنشر والتوزيع: عمان، المملكة الاردنية الهاشمية .
الرشيد، صالح عبد الرضا & مطر، ليث محمد (2014)." سلوكيات المواطنة التنظيمية في ظل نظرية القيادة الخادمة" بحث مستل من رسالة ماجستير, المجلد 20, العدد 76.
الرواشده، أياد طه (2013)." الارتباط الوظيفي وأثره في الثقة التنظيمية في الدوائر الحكومية في ثلاث محافظات ( الكرك، الطفيلة، معان ) في جنوب الأردن", دراسات العلوم الإدارية , المجلد 40, العدد 2.
الطائي، رنا ناصر صبر.(2007)." الأنماط القيادية والثقة التنظيمية وأثرها في تحقيق الالتزام التنظيمي، دراسة تشخيصية تحليلية لأراء عينة من المديرين في شركات القطاع الصناعي المختلط"، رسالة ماجستير غير المنشورة، قسم إدارة الأعمال ، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد.
العبد السلام,خالد بن صالح (2003)." القيادة الخدمية : انماط القيادة و مفاتيح التغيير في ضوء النظريات و النماذج القيادية" الرياض, السعودية.
عبد الوهاب، محمد ابو القمصان محمد (2014)." القيادة الخادمة في المنظمات الحكومية بعد ثورة 25 يناير: اختبار اثارها على سلوكيات الاداء و الحالات النفسية الايجابية" كلية تجارة, جامعة كفر الشيخ.
غالي، محمد أحمد )2015 (" القيادة الخادمة وعلاقتها بالالتزام التنظيمي : دراسة تطبيقية على الجامعات في قطاع غزة "، كلية التجارة -قسم إدارة الأعمال، الجامعة الإسلامية – غزة .
فارس، محمد جودت محمد (2014)." العلاقة بين الثقة التنظيمية والالتزام التنظيمي :دراسة ميدانية على جامعة الأزهر"، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الإقتصادية الإدارية ، المجلد الثاني وعشرون، العدد الثاني.
كاظم، أميرة خضير ( 2014)." الثقة التنظيمية ودورها في تعزيز الولاء التنظيمي: دراسة تطبيقية لعدد من العاملين في فروع مصرف الرافدين في محافظة النجف الأشرف"، مجلة الغري للعلوك الإقتصادية والإدارية ،المجلد الثامن ، العدد الحادي وثلاثون.
الكعبي، حميد سالم (2013)." دور الثقة التنظيمية في تعزيز سلوك المواطنة التنظيمية: دراسة تحليلية لآراء عينة من موظفي شركة الفاو الهندسية العامة وزارة الأعمار والإسكان", مجلة كلية الرافدين جامعة العلوم, العدد 32 .
متعب، حامد كاظم & العطوي،عامر علي ( 2008)." دور الثقة التنظيمية في تحسين مستوى مخرجات العمل الموقفية والسلوكية: دراسة تطبيقية في معمل نسيج الديوانية"، مجلة القادسية للعلومالادارية والاقتصادية، المجلد 10، العدد 2.
محمد، ميديا اراس (2016)" دور القيادة الخادمة في تحقيق النضج الوظيفي وأثرهما على الولاء التنظيمي: دراسة إستطلاعية لآراء عينة من موظفي جامعة السليمانية" رسالة ماجستير غير منشورة، كلية ادارة والاقتصاد، جامعة السليمانية.
مصطفى،ايمان محفوظ، (2014)، نموذج مقترح لقياس اثر خصائص القيادة الخادمة على جودة الحياة الوظيفية وتاثيرهما على الالتزام بالعقد النفسي ، دراسة مقارنة على قطاع البنوك, اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التجارة ، قسم ادارة الاعمال، جامعة عين شمس.
المعشر، زياد يوسف & الطراونة، مجدولين عصري (2012)." أثر موضوعية نظام تقييم الأداء في الثِّقة التنظيمية : دراسة تطبيقية على المعلمين والمعلمات في مديريات التربية والتعليم في محافظة الكرك في الأردن"، المجلة الأردنية في إدارة الأعمال ، المجلد 8، العدد 4.
المغربى، عبد الحميد عبد الفتاح، (2004)”. جودة حياة العمل واثرها في تنمية الاستغراق الوظيفي” دراسة ميدانية، مجلة الدراسات والبحوث التجارية ، العدد 2 .
النجار،فايز جمعة& النجار،نبيل جمعة& الزعبي ،ماجد راضي. (2017)." اساليب البحث العلمي (منظور تطبيقي)" ،دار حامد للنشر والتوزيع ، عمان
نجم، نجم عبود (2011). " القيادة الادارية في القرن الواحد والعشرين" الطبعة الاولى، دار الصفاء للنشر والتوزيع :عمان.
نجم، نجيب عبد المجيد & كريم، خولة صدرالدين (2014)." دور الثقة التنظيمية في تعزيز سلوك المواطنة التنظيمية: دراسة تشخيصية تحليلية لآراء عينة من العاملين في مديرية بلدية كركوك، مجلة آداب الفراهيدي، العدد 19 .
هاشم، صبيحة قاسم & العابدي، رزاق جياد (2010)." أثر الثقة التنظيمية في الأداء الاستراتيجي باستخدام نموذج بطاقة العلامات المتوازنة، دراسة تطبيقية في الشركة العامة للسمنت الجنوبية في الكوفة" ، مجلة القادسیة للعلوم الإداریة والاقتصادیة ، المجلد ١٢، العدد ١ .

ثانياً / المصادر الاجنبية :
Amico, l., (2003) "Examine Determinants Management of Trust: Evidence from a Laborat Experiment", paper presented at the National public Administration Research Conference Washington, d.c.,on October ,10.
Barbuto, J., & Wheeler, D. (2006)” Scale development and construct clarification of servant leadership” Group & Organization Management, 31(1).
Bobbio,A. & Dierendonck, D. & Manganelli, A. (2012)” Servant leadership in Italy and its relation to organizational variables” journal of Leadership, 8(3).The online version of this article can be found
Boe ,Tammy A .,(2002), "GAINING AND/OR MAINTAINING EMPLOYEE TRUST WITHIN SERVICE ORGANIZATIONS", MSc Dissertation, Master of Science Degree in training and Development, http://www2.uwstout.edu/content/lib/thesis/2002/2002boet.pdf
Carroll, Brian C.,(2013) ,”Servant Leadership Theory Cross-Culturally: A Comparative Study Between India and the United States”, The degree of Doctor of Philosophy in Organizational Leadership, Regent University School of Business & Leadership
Chair,Max Stephenson, and Ebrahim ,Alnoor,(2004), "Trust, Social Capital, and Organizational Effectiveness "Master of Public and International Affairs, MSc Dissertation, Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University http://www.ipg.vt.edu/papers/qhfumajorpaper.pdf
Chan, Simon C.H. & Mak, Wai-ming (2014) "The impact of servant leadership and subordinates' organizational tenure on trust in leader and attitudes", Personnel Review, Vol. 43 Iss 2. http://dx.doi.org/10.1108/PR-08-2011-0125
Dennis, R. S., & Bocarnea, M. (2005)” Development of a servant leadership assessment instrument” The Leadership & Organization Development Journal, 26(8).
Dierendonck, D. &Nuijten, I. (2011)” The Servant Leadership Survey: Development and validation of a multidimensional measure” Journal of Business and Psychology 26.
Dierendonck, D. V. (2011)” Servant Leadership: A review and Synthesis” Journal of Management, 37(4).
Duncan,Patrick.L,(2015),” Perceived servant – leadership attributed, union commitment,and union member participation:A quantitative analysis School of Social and Behavioral Sciences”,A doctoral Dissertation of Philosophy Capella University, Presented in Partial
Greenleaf, R. K. (2002)” Servant leadership: A journey into the nature of legitimate power and greatness” (25th anniversary ed.). New York/Mahwah, NJ: Paulist Press.
http://ianrpubs.unl.edu/epublic/pages/index.jsp
http://lea.sagepub.com/content/8/3/229
Jacobs, Karen.,(2011),“ Assessing the Relationship between Servant Leadership and Effective Teaching in a Private University Setting”Doctoral thesis of Philosophy, Submitted to Northcentral University Graduate Faculty of the School of Business and Technology Management .
Krekeler, L. (2010) “The Relationship between Servant Leadership Behavior and Individual Personality Style in New York Annual Conference United Methodist Pastors” Theses, Seton Hall University, eRepository @ Seton Hall
Laub, J. A. (1999)” Assessing the servant organization; Development of the Organizational Leadership Assessment (OLA) model” Dissertation Abstracts International, 60 (02): 308A (UMI No. 9921922).
Liden, R. C., Wayne, S. J., Zhao, H., & Henderson, D. (2008)” Servant leadership: Development of a multidimensional measure and multi-level assessment” The Leadership Quarterly, 19(2).
Michael, Levy & Barton A . Weitz , (2001 )" Retailing Management ", 4th ed . , Mc Graw – Hill , New York , san Francisco .
Morris, K.E. (2013)” The effect of servant leadership on the organizational commitment of junior naval officers”, Doctoral Theses of Philosophy in Leadership Program, Tennessee Temple University.
Mueller, C.D (2011)” Servant Leadership: The Way Forward?” Health Progress, www.chausa.org
Patterson, K. (2003)” Servant leadership: A theoretical model” Servant Leadership Research Roundtable Proceedings. Retrieved November 26, 2010 from http://www.regent.edu/acad/global/publications/sl_proceedings/home.shtml
Patterson, Kathleen & Dierendonck Dirk van, (2010)’’servant leadership developments in theory and research’’, London.
Persaud, Dustaff,( 2015), “A Correlational Study of Servant Leadership and Employee Job Satisfaction in New York, City Public Hospital Emergency Rooms” , Grand Canyon University Phoenix, Arizona
Rachwmawati A., and Lantu D., (2013)” Servant Leadership Theory Development & Measurement” The 5th Indonesia International Conference on Innovation, Entrepreneurship, and Small Business (IICIES 2013), Procedia - Social and Behavioural Sciences vol.115 , Published by Elsevier Ltd. Open access under CC BY-NC-ND license.
Rimes, W. (2011)” The relationship between servant leadership and organization commitment” Doctoral Theses of Philosophy, Tennessee Temple University.
Sendjaya, S., Sarros, J. C., & Santora, J. C. (2008) “Defining and measuring servant leadership behaviour in organizations” Journal of Management Studies, 45(2). http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-6486.2007.00761.x.
Spears, L. C. (1995)” Reflections on leadership: How Robert K. Greenleaf’s theory of servant-leadership influenced today’s top management thinkers” New York: John Wiley.
Straiter,K., (2005)" The Effect of Supervisors Trust to Subordinates and Their Organization on Job Satisfaction and Organizational International Commitment" Journal of Leadership Studies, Vol.1,I.
Tischler et al., (2016), “Servant Leadership and its Relationships with Core Self-Evaluation and Job Satisfaction”, the Journal of Values-Based Leadership.
Waal, André de & Sivro, Mirna ,( 2012),” The Relation Between Servant Leadership, Organizational Performance, and the High-Performance Organization Framework” , journal of Leadership & Organizational Studies, 19(2)173 –190.
Watkins, Karen E. & Marsick, Victoria J. (2003) "Making Learning Count! Diagnosing the Learning Culture in Organizations" Advances in Developing Human Resources, Vol. 5, No.2.
Wong P.T., & Page, D. (2003)” Servant leadership: an opponent-process model and the revised servant leadership profile” Paper presented at the Regent University.
Wu et al. (2013)” The Impact of Servant Leadership on Hotel Employees’ “Servant Behaviour” Cornell Hospitality Quarterly, 54(4). Available on :http://cqx.sagepub.com/content/54/4/383
www.emeraldinsight.com/0143-7739.htm
Yilmaz, A & Atalay, C . (2009) "A Theoretical Analyze on the Concept of Trust in Organizational Life", European Journal of Social Sciences .8, (2).
Yoshida et al., (2013) “Does servant leadership foster creativity and innovation? A multi-level mediation study of identification and prototypicality “Journal of Business Research, vol. 67.

Published

2018-03-31

How to Cite

Aziz, D. A., Abdullah, D. F., & Mohammed, J. A. (2018). Servant Leadership Practices and its Role in Enhancing Organizational Trust: An Analytical Study of the Views of Teachings Staff and Employee Samples in the Technical Institute in Sulaimani. Journal of University of Human Development, 4(1), 13–31. https://doi.org/10.21928/juhd.v4n1y2018.pp13-31

Issue

Section

Articles