Analyzing the integrative relationship between Marketing intelligence system and Mass customization strategies

An analytical field study at the Gasin Tasluja Cement Factory in Sulaymaniyah Governorate

  • Kawa Muhamad Rostam College of Administrative Technical, Sulaymaniyah Polytechnic University, Sulaymaniyah, Kurdistan Region, Iraq http://orcid.org/0000-0002-3341-1629
  • Kawa Muhamad Farag Qaradaghe University of Sulaymaniyah, Sulaymaniyah, Kurdistan Region, Iraq

Abstract

This research aimed to explain the complementary relationship between the marketing intelligence system and mass customization strategies which is to take advantage of the opportunities available to business organizations through a field case study at the GASN cement factory and Tasluja cement factory in Sulaymaniyah Governorate. And to achieve these goals, the study demonstrated through the theoretical aspect to put forward some of what it is mentioned in both marketing intelligence and mass customization system topics, relying on not a few Arab and foreign resources.  As - for the practical side, the two researchers relied on a questionnaire which included a set of common dimensions between the marketing intelligence system and mass customization system, and then the responses of the research sample were analyzed through the statistical software (SPSS) for data analysis.


The main hypothesis of the research was the existence of a positive and significant relationship between the marketing intelligence systems and mass customization system. The research reached to a number of conclusions. The most important conclusion among these was that there is a significant positive relationship between the two variables, where information technology contributes to supporting the marketing intelligence system by collecting, analyzing, storing and publishing data and converting it into information to help organizations in general and the organization under search in making appropriate decisions to maintain their competitive position in the market. The marketing intelligence system gives a clear vision for the production department to take advantage of existing opportunities in the current market or in the potential markets. Where as the most important suggestions presented by the researchers , are: The necessity of using the latest information technology, such as using computers and servers for the purpose of maintaining; publishing and constantly updating information; moreover to analyzing the market through the information provided by the system for the purpose of production department service and predicting mass customization system.

References

رسائل الماجستير والدكتوراه:
ابو رحمة، ابراهيم احمد محمد. (2015). "دور الاستخبارات التسويقية في تطوير خدمات القطاع المصرفي الفلسطيني". رسالة دكتوراه، جامعة قناة سويس، مصر.
الجميل، ريم سعد علي. (2017). "تحليل العلاقة بين قيادة المحيط الازرق والذكاء الريادي واثرها في تحقيق متطلبات الجامعة الريادية". اطروحة الدكتوراه، جامعة الموصل، الموصل.
ابوبكر، كروب. (2015). "اشكاليات اتخاذ القرارات التسويقية ونظام المعلومات التسويقي". رسالة الماجستير، جامعة وهران2، كلية العلوم الاقتصادية التجارية وعلوم التسيير.
احمد، العقون. (2015). "دور استراتيجية العلامة التجارية في تحسين تنافسية المؤسسة". رسالة ماجستير، جامعة محمد خيضر، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير، الجزائر.
البشير، محمد شلالي. (2016). "واقع وتحديات سوق خدمات الهاتف النقال في الجزائر". رسالة ماجستير، جامعة أبي بكر بلقايد، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جزائر.
الشيروانى، هاذة خطاب محمد. (2008). امكانية تطبيق الايصائية الفردية واثرها في تحديد الاستراتيجيات الموجهة بالميزة التنافسية. رسالة الماجستير، كلية الادارة والاقتصاد، جامعة السليمانية.
الظفيري، مشاري محمد. (2012). "اثر نظم المعلومات التسويقية على فاعلية القرارات التسويقية". رسالة الماجستير، جامعة الشرق الاوسط.
مريم، بوعون، وصبرينة، علواش. (2015). "الخدمة التسويقية في شركة اتصالات الجزائر بالبويرة". رسالة ماجستير، جامعة العقيد اكلي محند اولحاج، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، الجزائر.
المجلات والدوريات:
احمد، بثينة لقمان. (2012). "دور نظام الاستخبارات التسويقية في تحسين ادارة الوقت للقيادات الادارية الوسطي". مجلة دورية نصف سنوية تصدر عن كلية الادارة والاقتصاد، جامعة الموصل، 5 (9).
اوسو، خيري علي، وخطاب، جودت جعفر. (د.ت). "مدى اسهام الذكاء التسويقي في تحسين التميز التسويقي للمنظمات المصرفية في مدينة اربيل". (لم يذكر المصدر) الرابط:
https://www.researchgate.net/publication/330369383_mdy_asham_aldhka_altswyqy_fy_thsyn_altmyz_altswyqy_llmnzmat_almsrfyt_fy_mdynt_arbyl)
صالح، ماجد محمد، وحسين، احمد علي، وجرجيس، يسرى احمد. (2010). "مرتكزات نظام الايصاء الواسع ومدى توفرها في معمل الالبسة الولادية بالموصل". مجلة تكريت للعلوم الادارية والاقتصادية، جامعة تكريت، 6(19).
الطويل، اكرم احمد، والسماك، بشار عزالدين. (2010). "العلاقة بين مكونات راس المال الفكري واقامة مرتكزات تقانة الايصاء الواسع". مجلة تنمية الرافدين، جامعة الموصل، كلية الادارة والاقتصاد، 32(98).
الطويل، اكرم احمد، والكيكي، غانم محمود احمد. (2009). "امكانية تبني مداخل نظام الايصاء الواسع في شركة الوطنية لصناعات الاثاث المنزلي في الموصل". مجلة تكريت للعلوم الادارية والاقتصادية، جامعة تكريت، كلية الادارة والاقتصاد، 5(15).
عبد، غسان فيصل، ومحمود، ناجي عبدالستار. (2011). "المعرفة التسويقية ودورها في تعزيز الاداء التسويقي". مجلة جامعة كركوك للعلوم الادارية والاقتصادية، 1(2).
العزاوي، فراس رحيم يونس. (2012). "انعكاس خصائص عمال المعرفة على امتلاك المعرفة". مجلة العلوم الاقتصادية والادارية، كلية الادارة والاقتصاد، جامعة بغداد، 18(67).
عمر، محمد عبدالرحمن. (2017). "دور ابعاد التسويق الريادي في تعزيز الاستراتيجيات التسويقية". مجلة العلوم الانسانية لجامعة زاخو، كلية الادارة والاقتصاد، 5(4).
نصور، ريزان، واسبر، سعيد. (2018). "دراسة واقع الذكاء التسويقي في المصارف الخاصة العاملة في الساحل السوري". مجلة جامعة تشرين، 40(5).
وادي، ساهرة عبدالخضر، وعكار، زينب شلال. (2012). "الايصاء الواسع ورضا الزبون (العلاقة والاثر)". مجلة دراسات ادارية، جامعة البصرة، كلية الادارة والاقتصاد، 4(8).
الوادي، محمود حسين، والزعبي، علي فلاح. (2011). "مستلزمات ادارة الجودة كأداة لتحقيق الميزة التنافسية في الجامعات الادرنية (دراسة تحليلية)". المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، 4(8).
المؤتمرات والندوات:
صادق، درمان سليمان. (2009). "دور التحديات والاستراتيجيات التسويقية الحديثة في مواجهة الازمة العاملية المالية"، قدم الى ملتقى علمي دولي حول الازمة المالية والاقتصادية الدولية، بجامعة فرحات عباس، سطيف، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير.
قاشي، خالد، وخلفاوي، حكيم. (2012). "دور الذكاء التسويقي في تحقيق القدرة التنافسية لمنظمات الاعمال الحديثة"، قدم الى المؤتمر العلمي السنوي الحادي عشر بعنوان ذكاء الاعمال واقتصاد المعرفة، بجامعة الزيتونة، الاردن.

الكتب:
براهيم، احمد مرسي احمد. (2015)، آليات التسويق في الالفية الجديدة (ط1). لبنان: دار الكتاب الجامعي.
البكري، ثامر. (2011). ادارة التسويق (ط4). عمان، الاردن: اثراء للنشر والتوزيع.
جودة، محفوظ. (2008). التحليل الاحصائي الاساسي باستخدام Spss (ط1). عمان – الاردن: داروائل للنشر.
الحريري، رافدة عمر. (2012). اتجاهات ادارية معاصرة. عمان، الاردن: دار الفكر ناشرون وموزعون.
الربيعاوي، سعدون حمود جثير، وعباس، حسين وليد حسين، والعامري، سارة علي سعيد، والزبيدي، سما علي عبدالحسين. (2015). ادارة التسويق. (ط1). بغداد: دار السيسبان.
الزعبي، علي فلاح. (2016). مناهج واساليب البحث العلمي في ميدان التسويق. (ط2). عمان: دار المسيرة.
سلام، وليد يحي، والسيد، صفية محمود. (2011). التسويق الزراعي. مصر: منهج للمدراس الثانوية في وزارة التربية والتعليم.
الصائغ، نبيل ذنون. (2011). الادارة مبادئ وأساسيات. اربد، الاردن: عالم الكتب الحديث.
عرفة، سيد سالم. (2011). نظم المعلومات تسويقية. عمان: دار الراية.
اللامي، غسان قاسم. (2008). تقنيات ونظم معاصرة في ادارة العمليات. عمان، الاردن: دار اثراء للنشر والتوزيع.
النسور، اياد عبدالفتاح، والصغير، عبدالرحمن بن عبدالله. (2014). قضايا وتطبيقات تسويقية معاصرة. (ط1)، عمان: دار الصفاء.

المصادر الاجنبية:
Cannella, J. (2018). Artificial Intelligence In Marketing.
Kristianto, Y., Helo, P. and Jiao, R.J.,( 2013). Mass customization design of engineer-to-order products using Benders’ decomposition and bi-level stochastic programming. Journal of Intelligent Manufacturing, 24(5), pp.961-975.
Kunle, A.L.P., Akanbi, A.M. and Ismail, T.A. (2017). The influence of marketing intelligence on business competitive advantage (A study of diamond bank Plc). Journal of Competitiveness, 9(1).
Lee, H.H., Chang, E.( 2011). Consumer attitudes toward online mass customization: An application of extended technology acceptance model. Journal of Computer-Mediated Communication, 16(2), pp.171-200.
Lipton, J.I., Schulz, A., Spielberg, A., Trueba, L.H., Matusik, W. and Rus, D., (2018, May). Robot Assisted Carpentry for Mass Customization. In 2018 IEEE International Conference on Robotics and Automation (ICRA) (pp. 1-8). IEEE.
Nadareishvili, E. (2017). An investigation of marketing intelligence as a strategy to enhance competitiveness in the apparel industry: The case study of two apparel companies in post-Soviet Georgia.
Tseng, M.M., Wang, Y., Jiao, R.J., In, M.D., Chatti, S., Laperrière, L., Reinhart, G. and Tolio, T., Note: This is identical to the book chapter of “Modular Design” in CIRP Encyclopedia of Production Engineering (2018 edition). Due to copyright concern, the publisher’s pdf version is not shared. Happy reading.
Zhang, M., Guo, H., Huo, B., Zhao, X. and Huang, J. (2019). Linking supply chain quality integration with mass customization and product modularity. International Journal of Production Economics, 207, pp.227-235.
Zhang, M., Zhao, X., Lyles, M.A. and Guo, H. (2015). Absorptive capacity and mass customization capability. International Journal of Operations & Production Management, 35(9), pp.1275-1294.
الانترنت:
www.uobabylon.edu.iq/eprints/pubdoc_12_22191_1177.doc الساعة: 10:40، تاريخ 4/3/ 2019 72
Published
2020-11-02
How to Cite
ROSTAM, Kawa Muhamad; FARAG QARADAGHE, Kawa Muhamad. Analyzing the integrative relationship between Marketing intelligence system and Mass customization strategies. Journal of University of Human Development, [S.l.], v. 6, n. 4, p. 12-24, nov. 2020. ISSN 2411-7765. Available at: <http://journals.uhd.edu.iq/index.php/juhd/article/view/720>. Date accessed: 03 dec. 2020. doi: https://doi.org/10.21928/juhd.v6n4y2020.pp12-24.
Section
Articles