The rational development of political-civil society between Kant and Hegel

Comparative analytical study

Authors

  • jabar Ismael Ahmed College of Political Sciences, Sulaimani University, Sulaimani, Kurdistan Region, Iraq.

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v9n2y2023.pp44-54

Keywords:

Kant, Hegel, Political society, Rationality, Civil society

Abstract

The rational development of society is linked to the thinking of thinkers and philosophers about human relationships, that is, based on reason and rationality in the progress and change of society, institutions and relationships in order to ensure a better life. The early indications of thinking about the development of society were to express the development of political structures and political relations, especially among the ancient Greek philosophers that man is a political creature and organizing political relations Society changed.

Rational philosophers have analyzed the development of society and civil-political society based on the role of reason. Immanuel Kant believes that civil society is a developed political society towards a society of goals on a rational and moral basis more rational and moral. Although Hegel relies on reason to explain the development of society, he distinguishes civil society from political society and links political society to the absolute spirit of the nation-state and gives it a higher level.

Although both philosophers (Kant and Hegel) rely on rational foundations to explain the development of society, they reach two different conclusions. Kant sees civil society and political society as the same existence and consequence of that development, but Hegel distinguishes between civil society and political society as a result of that growth.

References

یەکەم: بە زمانى کوردى

کتێبی وەرگێڕدراو بۆ کوردى

جەهانبەگلو، رامین، (٢٠٠٩)، دەسەڵات و ئازادى، و.عەتا جەمالی، بەشی فەلسەفەى زانکۆی سەلاحەدین و دەزگای موکریانى، هەولێر.

قەوام، عەبدولعەلى، (٢٠٠٩)، بەربەستەکانى گەشەسەندنى سیاسی، و.هیوا مەجید خەلیل، دەزگاى توێژینەوە و بڵاوکردنەوەى موکریانى، هەولێر.

پولادى، کەمال، (٢٠٠٧)، لە دەوڵەتى دەسەڵاتخوازەوە بۆ دەوڵەتى ئەقڵ، و.یوسف خزر چوپان، دەزگاى وەرگێڕان، هەولێر.

لینکستەر، لین و، (٢٠٠٧)، خواوەندانى هزری سیاسی، و.کامران محمد پور، چاپخانەى ڕۆژهەڵات، هەولێر.

چەند نوسەرێک، (٢٠١١)، چەند تێکستێکى وەرگێڕدراو، و.ڕێبین هەردى، بەڕێوەبەرایەتى خانەى وەرگێڕان، هەرێمى کوردستان، چاپی دووەم.

چەنگایی، وشیار بەهرام، (٢٠١١)، داد یان بێدادى؟ ڕوانگەیەکى ڕخنەگرانەى کۆمەڵایەتى، دەزگاى چاپ و پەخشی حەمدى، سلێمانى.

دیۆرانت ، ويل، (٢٠١٢)، مێژووى فەلسەفە لەئەفلاتۆنەوە تا جۆن دیوى، و.أحمد سید على بەرزنجى، خانەى وەرگێڕان، سلێمانى.

دووەم: بەزمانى عەرەبی

کتێبی عەرەبی

طرابيشي، جورج، (٢٠٠٦)، معجم الفلاسفة، دار الطليعة، ط٣، بيروت.

السروجي، طلعت مصطفى و اخرون، (٢٠٠١)، التنمية الاجتماعية المثال و الواقيع، مركز نشر و توزيع الكتاب الجامعي، جامعة حلوان.

بدوی، عبدالرحمن، (١٩٧٩)، امانويل كانت: فلسفة القانون و السياسة، الناشر: وكالة المطبوعات، كويت.

بدوي، عبدالرحمن، (١٩٩٦)، فلسفة القانون و السياية عند هيجل، المؤسسة العربية للدراسات و النشر، بيروت.

عارف، نصر محمد، (١٩٨١)، نظريات التنمیة السياسية المعاصرة – دراسة نقدية مقارنة في ضوء المنظور الحضاري الإسلامي، دار القارئ العربي، القاهرة.

كرم، یوسف، (٢٠١٢)، تاریخ الفلسفة الحديثة، کلمات عربیة للترجمة و النشر، القاهرة.

کتێبی وەرگێڕدراو بۆ عەرەبی

هیجل، ج.ف، (١٩٩٦)، أصول فلسفة الحق، ت.إمام عبدالفتاح إمام، مكتبة مدبولى، الجزء الاول، القاهرة.

دولوز، جيل، (١٩٩٧)، فلسفة كانط النقدية، ت: اسامة الحاج، المؤسسة الجامعية للدراسات و النشر و التوزيع، بيروت.

هيجوت، ريتشارد، (٢٠٠١)، نظرية التنمية السياسية، ت: أ.د.حمدي عبدالرحمن و د.محمد عبدالحميد، المركز العلمي للدراسات السياسية، الأردن.

دیلو، ستیفن، (٢٠٠٠)، التفكير السياسي و النظرية السياسية و المجتمع المدني، ت.ربيع وهبة، منتدى مكتبة الاسكندرية، القاهرة.

توێژینەوەى زانستى

نائب، احسان عبد الهادى، (٢٠١٦)، مفهوم المجتمع المدنى عند کانط و هيغل، المجلة السياسية و الدولية، جامعة المستنصرية، عدد ٣٣-٣٤.

الدرمکی، علی بن سلیمان بن سعید، (٢٠١٢)، التنمیە السیاسیە و دورها فی الاستقرار السیاسی في سلطنة عمان (١٩٨١ ـ ٢٠١٢)، رسالة ماجستير غير منشورة التى قدمها في جامعة الشرق الاوسط.

زعطوط، كلثوم و ضيف، الأزهر، (٢٠١٨)، مفهوم المجتمع المدني بين التأصيل النظري ومشكلة المرجعية، مجلة الباحث في العلوم الانسانية و الاجتماعية، عدد: ٣٣، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، الجزائر، مارس.

الکعبی، محمد سمارى رحیمة، (٢٠١٧)، جمهوریة (كانت) الاخلاقية، مجلة اداب المستنصرية، المجلد ٤١ – عدد ٧٧، كلية الاداب في الجامعة المستنصرية.

ئینتەرنێت

بدون اسم الکاتب، ماهو مفهوم التنمیة لغة واصطلاحا...3 معلومات حول التنمية الشاملة للمجتمع، إید أرابیا، تاريخ زيارة: ٣٠٦٢٠٢٢، متاح على رابط الاتية: https://bit.ly/3AexMKy .

سێیەم: بە زمانى فارسی

کتێبی فارسی

نقوى، غلامرضا، (١٣٨٨)، متافيزيك و سياست: تمايز جامعه مدني و دولت در فلسفه سياسي هگل، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسالمي تهران، شماره هشتم، تهران، پاییزى.

توێژینەوەى زانستى

عبداللهی، محمد و راد، فیروز، (مارس – نیسان ٢٠٠٩)، روند تحول و موانع ساختاری توسعة سیاسی در ایران(١٣٨٢-١٣٠٤)، مجلە جامعەشناسی ایران، دورة دهم، شمارە ١، تهران، فروردین ١٣٨٨.

چوارەم: بەزمانى ئینگلیزی

کتێبی ئینگلیزى

Kalyvas, Andreas, (2008), Democracy and the Politics of the Extraordinary - Max Weber, Carl Schmitt, and Hannah Arendt, Cambridge University Press, Cambridge and New York.

Kenny, Anthony, (2007), Philosophy in the Modern World, Oxford University Press, Oxford and New York.

Becker, Don, (2004), Kant’s moral and political philosophy, in book: same of writers, Routledge History of Philosophy: Volume 6: The Age of German Idealism, Edited by: Robert C.Solomon and Kathleen M.Higgins, Routledge, London and New York.

Mill, John Stuart, (2009), Considerations on Representative Government, THE Floating Press, without place.

Mill, John Stuart, (2001), On Liberty, Batoche Books, Canada.

Marx, Karl with Engels, Friedrich, (1998), the German ideology, Prometheus books, New York.

Pippin, Robert B, (2011), Hegel on self-consciousness, Prinseton University Press, Prinseton and oxford.

Williams, Robert R, (2017), Hegel on the Proofs and the Personhood of God - Studies in Hegel’s Logic and Philosophy of Religion, Oxford University Press, Oxford and New York.

Lash, Scott and Whimster, Sham, (2007), max weber – rationality and modernity, Routledge, London and New York.

Eagleton, Terry, (2018), why Marx was right, Yale university press, New Haven and London.

Pinkard, Terry, (2000), Hegel A Biography, Cambridge University Press, Cambridge and New York.

Rockmore, Tom, (1993), before and after hegel – a historical introduction to Hegel’s thought, university of California press, Berkeley – los angeles- London.

کتێبی وەرگێڕدراو بۆ ئینگلیزى

Hegel, G.W.F, (1977), the phenomenology of spirit, translated by: A.V.Miller, Oxford University Press, Oxford and New York.

Kant, Immanuel, (2013), Answer the question: What is Enlightenment?, Translate by: Daniel Fidel Ferrer, Free unlimited distribution, without place.

Kant, Immanuel, (without date), critique of practical reasons, Translated by: Lewis White BECK, A LIBERAL ARTS PRESS BOOK, New York.

Kant, Immanuel, (1998), Critique of pure reason, Translated by: Paul Guyer and Allen W. Wood, Cambridge University PRESS, Cambridge and New York.

Rousseau, Jean Jacques, (1999), the social contract, translate by: Christopher Betts, oxford university press, oxford and New York.

ئینتەرنێت

Ciccariello, G, from Hegel to Marx - Can Dialectics Break Bricks?, Sojourner Truth Organization, without place, visit date: 572022, p267, for detail see this link: https://www.pdfdrive.com/from-hegel-to-marx-e19136206.html .

Published

2023-04-16

How to Cite

Ahmed, jabar I. (2023). The rational development of political-civil society between Kant and Hegel: Comparative analytical study. Journal of University of Human Development, 9(2), 44–54. https://doi.org/10.21928/juhd.v9n2y2023.pp44-54

Issue

Section

Articles