Maturity and its rules in Qazi Muhammad Al-Khidhri Al- Oshnawi: An analytical study

Authors

  • Kamaran Jamal Mohammed College of Islamic Sciences, University of Sulaimani, Sulaimani, Kurdistan Region, Iraq
  • Shamal Abdul Mohammed College of Islamic Sciences, University of Sulaimani, Sulaimani, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v9n3y2023.pp103-115

Keywords:

Maturity, Qazi Muhammad Al-Khidhri Al- Oshnawi, Puberty, Eligibility, The interest of religion and the world

Abstract

The current research paper titled “Maturity and its rules in Qazi Muhammad Al-Khidhri Al- Oshnawi: An analytical study”, is an analytical scrutiny of the concept of “maturity” in the Holy Quran from the perspective of arabic language scholars, and to explore the different aspects this concept has been used for in the Holy Quran. Then, the attitude of Qazi Al-Khidhri has been stated and along with his view, the attitudes of the scholars of Islamic jurisprudence schools have been discussed and scrutinized. In the end, the most powerful and influential attitude and view has been identified.

In this study, the attitude of majority of scholars, compromised view, has been selected based on certain reasons which have been stated within the study. A chapter of this study has been allocated to reflect on the definition and characteristics of immature person whom according to the opinion of majority of Islamic scholars, is someone who cannot make any transaction i.e., buying and selling, without his/her guardian’s consent, and if he / she does any dealing, it will be considered invalid.

At the end of the study, the attitude of Qzi Al-Khidhri has been brought up who says: “basically, human beings do not possess maturity and they gradually acquire it with the passage of time”. After analyzing and comparing, this attitude proved to be weak and inaccurate.

The main purpose of this study was to scientifically discuss and analyze the different attitudes of Islamic scholars regarding immaturity from Islam’s perspective, and then putting forward the most significant and effective of all.

An analytical method was used to conduct this study, and the following major findings were concluded:

  1. Qazi Al-Khidhri believes that the term maturity that has been referred to in the Holy Quran, means demonstrating love and sympathy for Islam and obviating from sin and disbelief. He prefers the attitude of the Islamic scholar Shafe’e in this regard to other Islamic scholars who maintains that maturity is “[for human being to] be complete from both earthly and heavenly perspectives.”
  2. Basically, every human being that has reached the age of puberty and is mentally healthy, is considered matured and can transact provided that he/she does not face any of maturity obstacles such as mental problems and being in debt.

References

ابن الخطيب: محمد محمد عبداللطيف، أوضح التفاسير، الناشر: المطبعة المصرية ومكتبتها، ط6، سنة: 1964م.

ابن رشد الحفيد: أبو الوليد محمد بن أحمد بن محمد، بداية المجتهد ونهاية المقتصد، الناشر: دار الحديث- القاهرة، بدون طبعة، سنة الطبع: 2004م.

ابن سيده: أبو الحسن علي بن اسماعيل، المحكم والمحيط الأعظم، تحقيق: عبدالحميد هنداوي، الناشر: دار الكتب العلمية- بيروت، ط1، 2000م.

ابن عابدين: محمد أمين بن عمر بن عبدالعزيز، رد المحتار على الدر المختار، الناشر: دار الفكر- بيروت، ط2، سنة: 1992م.

ابن عابدين: علاءالدين محمد بن محمد، قرة عي الأخيار لتكملة رّد المحتار على الدر المختار، الناشر، دار الفكر-بيروت، بدون سنة الطبع.

ابن عباس: عبدالله، تنوير المقباس من تفسير ابن عباس، جمعه: مجد الدين أبو طاهر محمد بن يعقوب الفيروز آبادي، الناشر: دار الكتب العلمية-بيروت، بدون سنة الطبع.

ابن عاشور: محمد الطاهر بن محمد الطاهر، التحرير والتنوير (تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد)، الناشر: دار التونسية للنشر- تونس، ط1، سنة: 1984م.

ابن كثير: أبو الفداء إسماعيل بن عمر، تفسير القرآن العظيم، تحقيق: سامي محمد سلامة، الناشر: دار الطيبة للنشر والتوزيع، ط2، سنة: 1999م.

ابن المنذر: أبو بكر محمد بن إبراهيم، الإقناع، تحقيق: الدكتور: عبدالله بن عبدالعزيز الجبرين، بدون مكان النشر، ط1، سنة: 1408هـ..

ابن منظور: جمال الدين، لسان العرب، الناشر: دار صادر-بيروت، ط3، سنة: 1414هـ..

ابن نجيم المصري: زين الدين بن ابراهيم بن محمد، البحر الرائق شرح كنز الدقائق، الناشر: دار الكتب الإسلامي، ط2، بدون سنة الطبع.

أبو جيب: سعدي، موسوعة الإجماع في الفقه الإسلامي، الناشر: دار الفكر- دمشق، ط4، سنة: 2011م.

الأزدي: أبو الحسن مقاتل بن سليمان، تفسير مقاتل بن سليمان، تحقيق: عبدالله محمود شحاتة، الناشر: دار احياء التراث، بيروت، ط1، سنة: 1423هـ..

آن دوزي: رينهارت بيتر، تكملة المعاجم العربية، نقله الى العربية: محمد سليم النعيمي-جمال الخياط، الناشر: وزراة الثقافة والإعلام- الجمهورية العراقية، ط1، سنة: 1979-2000م.

التفتازاني: سعد الدين مسعود بن عمر، شرح التلويح على التوضيح، الناشر: مكتبة صبيح-مصر، بدون طبعة وسنة الطبع.

الثعلبي: أحمد بن محمد، الكشف والبيان عن تفسير القرآن، تحقيق: الإمام أبي محمد بن عاشور، الناشر: دار احياء التراث العربي- بيروت، ط1، سنة: 2002م.

الثوري: أبو عبدالله سفيان بن سعيد، تفسير الثوري، الناشر: دار الكتب العلمية- بيروت، ط1، سنة: 1983م.

جوهري: الأستاذ طنطاوي، الجواهر في تفسير القرآن الكريم، الناشر: مطبعة مصطفى البابي الحلبي وأولاده بمصر، ط2، سنة: 1350ه..

الحلبي: ابراهيم بن محمد بن ابراهيم، مجمع الأنهر في شرح لتقى الأبحر، تحقيق: خليل عمران المنصور، الناشر: دار الكتب العلمية- لبنان، ط1، سنة: 1998م.

حيدر: علي، درر الحكام في شرح مجلة الأحكام، تعريب: فهمي الحسيني، الناشر: دار الجيل، ط1، سنة: 1991م.

الخازن: علاء الدين علي بن محمد، لباب التأويل في معاني التنزيل، تحقيق: محمد علي شاهين، الناشر: دار الكتب العلمية- بيروت، ط1، سنة: 1415هـ..

خلاف: عبدالوهاب، علم أصول الفقه وخلاصة تأريخ التشريع، الناشر: مطبعة المدني- مؤسسة السعودية بمصر، بدون سنة الطبع.

الدومي: الدكتور: محمد محمود، المجلة الأردنية للدراسات الإسلامية، المجلد الرابع، العدد (4)، سنة: 2008م.

الرازي: أبو محمد عبدالرحمن بن محمد بن ادريس، تفسير القرآن العظيم، تحقيق: أسعد محمد الطيب، الناشر: مكتبة نزار مصطفى الباز- السعودية، ط3، سنة: 1419م.

الرملي: شهاب الدين أحمد بن حمزة، فتاوى الرملي، جمعها ابنه: شهاب الدين الرملي، الناشر: المكتبة الإسلامية، بدون الطبعة وسنة الطبع.

الرملي: شمس الدين محمد بن أبي العباس، نهاية المحتاج الى شرح المنهاج، الناشر: دار الفكر- بيروت، ط الأخيرة، سنة: 1984م.

الزبيدي: محمد بن محمد بن عبدالرزاق، تاج العروس من جواهر القاموس، تحقيق: مجموعة من المحققين، الناشر: دار الهداية، بدون طبعة وسنة النشر.

الزحيلي: وهبة، أصول الفقه الإسلامي، الدكتور: الناشر: دار الفكر- ديمشق، ط20، سنة: 2013م.

الزركشي: شمس الدين محمد بن عبدالله، شرح الزركشي على مختصر الخرقي، الناشر: دار العبيكان- السعودية، ط1، سنة: 1993م.

الزيات: أحمد+ مصطفى: ابراهيم وآخرون، المعجم الوسيط، الناشر: دار الدعوة، بدون الطبعة وسنة الطبع.

زيدان: عبدالكريم، الوجيز في أصول الفقه، الناشر: نشر احسان- طهران، ط5، سنة: 2000م.

الزيلعي: عثمان بن علي بن محجن، تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشِلبي، الناشر: المطبعة الكبرى الأميرية- القاهرة، ط1، سنة: 1313هـ..

سابق: سيد، فقه السنة، الناشر: دار الكتاب العربي- بيروت، ط3، سنة: 1977م.

السرخسي: محمد بن أحمد بن أبي سهل شمس الأئمة، المبسوط، الناشر: دار المعرفة-بيرون، بدون طبعة، سنة الطبع: 1993م.

السُّغدي: أبو الحسن علي بن الحسين بن محمد، النتف في الفتاوي، تحقيق: الدكتور صلاح الدين الناهي، الناشر: دار الفرقان- عمان/ موسسة الرسالة – بيروت، ط2، سنة: 1984م.

السلمي: عياض بن نامي، أصول الفقه الذي لا يسع الفقيه جهله، الناشر: دار التدمرية- الرياض، ط1، سنة: 2005م.

السمرقندي: أبو الليث نصر بن محمد، تفسير السمرقندي (بحر العلوم)، بدون الطبعة والناشر وسنة النشر.

السمعاني: أبو المظفر منصور بن محمد، تفسير القرآن، تحقيق: ياسر بن ابراهيم- غنيم بن عباس، الناشر: دار الوطن- الرياض، ط1، سنة: 1997م.

السيوطي: عبدالرحمن بن أبي بكر جلال الدين، معجم مقاليد العلوم في الحدود والرسوم، تحقيق: أ.د. إبراهيم عبادة، الناشر: مكتبة الآداب- القاهرة، ط1، سنة:2004م.

الشافعي: محمد بن ادريس، الأم، الناشر: دار المعرفة-بيروت، بدون طبعة، سنة النشر: 1990م.

الشافعي: محمد بن ادريس، تفسير الإمام الشافعي، تحقيق: د. أحمد بن مصطفى الفرَّان، الناشر: دار التدمرية- السعودية، ط1، سنة: 2006م.

شاكر: الشيخ أحمد، عمدة التفسير عن حافظ ابن كثير، الناشر: دار الوفاء- مصر، ط2، سنة: 2005م.

الشربيني: شمس الدين محمد بن أحمد الخطيب، مغني المحتاج الى معرفة معاني ألفاظ المنهاج، الناشر: دار الكتب العلمية- بيروت، ط1، سنة: 1994م.

الشعراوي: محمد متولي، تفسير الشعراوي( الخواطر)، الناشر: مطابع أخبار اليوم، ط1، سنة: 1997م.

الشوكاني: محمد بن علي بن محمد، فتح القدير، الناشر: دار ابن كثير- دار الكلم الطيب- دمشق، ط1، سنة: 1414هـ.

الشيرازي: أبو اسحاق إبراهيم بن علي، المهذب في فقه الإمام الشافعي، الناشر: دار الكتب العلمية- بيروت، بدون طبعة وسنة الطبع.

الصاوي: أبو العباس أحمد بن محمد الخلوتي، بلغة السالك لأقرب المسالك المعروف بحاشية الصاوي على شرح الصغير، الناشر: دار المعارف، بدون طبعة وسنة الطبع.

الصنعاني: أبو بكر عبدالرزاق، المصنف، تحقيق: حبيب الرحمن الأعظمي، الناشر: المجلس العلمي-الهند،ط2، سنة: 1403هـ.

الطبراني: سليمان بن أحمد، المعجم الكبير للطبراني، تحقيق: فريق من الباحثين، ط1، سنة: 2006م.

الطبري: محمد بن جرير، جامع البيان في تأويل القرآن، تحقيق: أحمد محمد شاكر، الناشر: مؤسسة الرساة، ط1، سنة: 2000م.

الطرابلسي: شمس الدين أبو عبدالله محمد بن محمد، مواهب الجليل في شرح مختصر خليل، الناشر: دار الفكر، ط3، سنة: 1992م.

الظاهري: أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد، المحلى بالآثار، الناشر: دار الفكر- بيروت، بدون طبعة وبدون سنة النشر.

العاملي: زين الدين بن علي، الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية، الناشر: دار العالم الإسلامي-بيروت، بدون طبعة وسنة الطبع.

عبدالرحيم: محمد، تفسير الحسن البصري، الناشر: دار الحديث- القاهرة، بدون طبعة وسنة الطبع.

عمر: أحمد مختار بمساعدة فريق عمل، معجم الصواب اللغوي دليل المثقف العربي، الناشر: عالم الكتب- القاهرة، ط1، سنة: 2008م.

العمراني: أبو الحسين يحيى بن أبي الخير بن سالم، البيان في مذهب الإمام الشافعي، تحقيق: قاسم محمد نوري، الناشر: دار المنهاج- جدة، سنة: 2000م.

العيني: أبو محمد محمود بن أحمد، البناية شرح الهداية، الناشر: دار الكتب العلمية- بيروت، ط1، سنة:2000م.

الغرناطي: محمد بن يوسف بن أبي القاسم، التاج والإكليل لمختصر خليل، الناشر: دار الكتب العلمية- بيروت، ط1، سنة: 1994م.

الفيروز آبادي: محمد بن يعقوب، القاموس المحيط، تحقيق: مكتب تحقيق التراث في مؤسسة الرسالة بإشراف: محمد نعيم العرقسُوسي، الناشر: مؤسسة الرسالة- بيروت، ط8، سنة: 2005م.

الفيومي: أحمد بن محمد بن علي، المصباح المنير، الناشر: المكتبة العلمية-بيروت، بدون طبعة وبدون سنة النشر.

القانون المدني العراقي، رقم (40)، لسنة: 1951م، مادة: 106.

القرافي: أبو العباس شهاب الدين أحمد بن ادريس، الذخيرة، تحقيق: محمد حجي، الناشر: دار الغرب الإسلامي- بيروت، ط1، سنة: 1994م.

القرطبي: أبو عبدالله محمد بن أحمد، الجامع لأحكام القرآن، تحقيق: أحمد البردوني- ابراهيم أطفيش، الناشر: دار الكتب المصرية- القاهرة، ط2، سنة: 1964م.

القرطبي: أبو عمر يوسف بن عبدالله بن محمد بن عبدالبر، الكافي في فقه أهل المدينة، الناشر: مكتبة الرياض الحديثة- السعودية، ط2، سنة: 1980م.

قنيبي: محمد رّواس قلعجي- حامد صادق، معجم لغة الفقهاء، الناشر: دار النفائس للطباعة والنشر والتوزيع، ط2، سنة: 1988م.

كريم: فاروق عبدالله، الوسيط في شرح قانون الأحوال الشخصية العراقي رقم:(188) لسنة: (1959م)، مطبعة: يادگار، ط3، سنة: 2019م.

الكفوي: أيوب بن موسى، الكليات معجم في المصطلحات والفروق اللغوية، تحقيق: عدنان درويش- محمد المصري، الناشر: مؤسسة الرسالة- بيروت، بدون طبعة وسنة النشر.

لجنة مكونة من عدة علماء وفقهاء في الخلافة العثمانية، مجلة الأحكام العدلية، تحقيق: نجيب هواويني، الناشر: نور محمد، كارخانة تجارت كتب- كراتشي، بدون طبعة وسنة الطبع.

الماتريدي: محمد بن محمد أبو منصور، تأويلات أهل السنة ( تفسير الماتريدي)، تحقيق: د. مجدي باسلوم، الناشر: دار الكتب العلمية- بيروت، ط1، 2005م.

الماوردي: أبو الحسن علي بن محمد بن محمد، الحاوي الكبير في فقه مذهب الإمام الشافعي، تحقيق: الشيخ علي محمد معوض- الشيخ عادل أحمد، الناشر: دار الكتب العلمية- بيروت، ط1، سنة: 1999م.

الماوردي: أبو الحسن علي بن محمد بن محمد، النكت والعيون (تفسير الماوردي)، تحقيق: السيد ابن عبدالمقصود بن عبدالرحيم، الناشر: دار الكتب العلمية- بيروت، بدون طبعة وسنة الطبع.

المخزومي: أبو الحجاج مجاهد بن جبر، تفسير مجاهد، تحقيق: الدكتور: محمد عبدالسلام أبو نيل، الناشر: دار الفكر-مصر، ط1، سنة: 1989م.

المرداوي: علاءالدين أبو الحسن علي بن سليمان، الإنصاف في معرفة الراجح من الخلاف، الناشر: دار احياء التراث العربي، ط2، بدون سنة الطبع.

المزني: إسماعيل بن يحيى بن اسماعيل، مختصر المزني، الناشر: دار المعرفة-بيروت، بدون طبعة، سنة الطبع: 1990م.

المظهري: محمد ثناء الله، تفسير المظهري، تحقيق: غلام نبي التونسي، الناشر: مكتبة الرشدية- الباكستان، ط1،سنة 1412هـ..

المقدسي: أبو قدامە، الكافي في فقه الإمام أحمد، الناشر: دار الكتب العلميە- بيروت، ط١، سنة:1994م.

المقدسي: أبوقدامة موفق الدين عبدالله بن أحمد، المغني، الناشر: مكتبة القاهرة، بدون طبعة، سنة: 1968م.

المناوي: زين الدين محمد بن تاج العارفين، التوقيف على مهمات التعاريف، الناشر: عالم الكتب- القاهرة، ط1، سنة: 1990م.

موسى: خيرية بنت عمر، الرُّشد حقيقته وأحكامه في الشريعة الإسلامية، بحث منشور في مجلة الدراسات الإسلامية والبحوث الأكاديمية، العدد: 83، سنة: 2017م.

نخبة من أساتذة التفسير، التفسير الميسر،، الناشر: مجمع ملك فهد لطباعة المصحف الشريف- السعودية، ط2، سنة:2009م.

النخجواني: نعمة الله بن محمود، الفواتح الإلهية والمفاتح الغيبية الموضحة للكلم القرآنية والحكم الفرقانية، الناشر: دار ركابي للنشر- الغورية، مصر، ط1، سنة: 1999م.

نرزيوي: محمد خضري، رسالة الرّشد في نظر القرآن والفقه، والرسالة لا يزال مخطوط.

النسائي: أبو عبدالرحمن أحمد بن شعيب، السنن الكبرى، تحقيق: حسن بدالمنعم شلبي بإشراف شعيب الأرناؤوط، الناشر: مؤسسة الرسالة- بيروت، ط1، سنة: 2001م.

النيسابوري: أبو الحسن علي بن أحمد الواحدي، الوسيط في تفسير القرآن المجيد، تحقيق: الشيخ عادل أحمد عبدالموجود وآخرون، الناشر: دار الكتب العلمية- بيروت، ط1، سنة: 1994م.

الواحدي: أبو الحسن علي بن أحمد بن محمد النيسابوري، الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، تحقيق: صفوان عدنان داوودي، الناشر: دار القلم- الدار الشامية-ديمشق، ط1، سنة: 1415هـ..

الهيتمي: ابن حجر أحمد بن محمد بن علي، تحفة المحتاج في شرح المنهاج، الناشر: المكتبة التجارية الكبرى بمصر لصاحبها مصطفى محمود، بدون طبعة، سنة النشر: 1983م.

Published

2023-07-18

How to Cite

Mohammed, K. J., & Mohammed, S. A. (2023). Maturity and its rules in Qazi Muhammad Al-Khidhri Al- Oshnawi: An analytical study. Journal of University of Human Development, 9(3), 103–115. https://doi.org/10.21928/juhd.v9n3y2023.pp103-115

Issue

Section

Articles