University Teachers'view on Social Media role in marketing for determining housing purchases
DOI:
https://doi.org/10.21928/juhd.v9n3y2023.pp89-102Keywords:
Role, Social Media, Marketing, Determine, Purchase, Real EstateAbstract
The main purpose of this study is to determine the level of reliance of Sulaimani University lecturers on social media and its reflection on their purchase decisions for goods. This research is descriptive and aims to describe and analyze phenomena and classify data, numbers and statistics after collecting, recording, interpreting and analyzing them.The research community includes lecturers of Sulaimani University. The sample of research includes lecturers of the new campus of Sulaimani University in six colleges (Humanities, Languages, Management and Economics, Sciences, Primary Education and Engineering).The number reached (149) lecturers, and The questions were asked in the form of a survey form, then based on the statistical program (SPSS) data and information were analyzed and the results were extracted.The most obvious results of the study are: University lecturersare highly interested in social media real estate marketing, but moderately rely on social media to make buying decisions, and social media usage among lecturers of Sulaimani University is at a high position, which reflects the dominance of social media in terms of accessing information, Facebook as a prominent social media platform has the most users due to its versatility and ease of use, But, it is not relied upon to make buying decisions in the real estate sector at a high level, due to lack of trust in the information and marketing messages of real estate agencies.
References
یەکەم: سەرچاوە کوردییەکان
کتێب:
حهمهسهعید، نهزاکهت حسین. (٢٠٢٠). بازاڕگهری و بازاڕگهری میدیایی، چاپخانهی کارۆ.
عهلی، نههرۆ. (٢٠١٦). مارکێتینگ – بازاڕکاری، چاپی سێیهم، ههولێر، نوسینگهی تهفسیر بۆ بڵاوکردنهوهو ڕاگهیاندن.
گۆدهرزی، سیاوهش. (٢٠١٢). پێشوهچوونه میدیاییهکان، ههولێر، دهزگای چاپ و بڵاوکردنهوهی ئاراس.
توێژینەوە:
ئهحمهد، نهوشیروان فهرهج. (٢٠٢١): ڕۆڵی تۆڕه کۆمهڵایهتییهکان له بازاڕگهری بۆ زیادکردنی فرۆشی کۆمپانیاکانی پهیوهندیکردن، ماستهرنامهی بڵاونهکراوه، زانکۆی سلێمانی، کۆلێژی زانسته مرۆڤایهتییهکان، بهشی ڕاگهیاندن.
صابر، ظاهر حمدأمین. (٢٠٢٢): ڕیکلامی ئەلیکترۆنی لە تۆڕە کۆمەڵایەتییەکان و ڕۆڵی لە هاندانی بڕیاری کڕین لای قوتابیانی زانکۆ، تێزی دکتۆرا بڵاونەکراوە، زانکۆی سەڵاحەددین، کۆلێژی ئەدەبیات، زانستی ڕاگەیاندن.
دووەم: سەرچاوە عەرەبییەکان:
کتێب:
الجريسي، خالد بن عبدالرحمن. (٢٠٠٧). سلوك المستهلك، ط٣، الریاض، فهرسة مکتبة الملك فهد الوطنية.
الطائي، حمید. العسكري، احمد شاكر. (٢٠٠٨). الاتصالات التسویقیة المتكاملة مدخل استراتیجي، الاسكندریة، دار الیازوي للنشر التوزیع.
العبدلي، قطان. العلاق، بشیر. (١٩٩٨). التسویق اساسیات ومبادئ، عمان، دار زهران للنشر والتوزیع.
العمر، محمد. (٢٠٢٠). الانترنت والمجتمع، الجمهورية العربية السورية، من منشورات الجامعة الافتراضية السورية.
الغامدي، عبدالرحیم علي جعفر (٢٠١٥). التسويق الإستراتيجي (النظرية والتطبيق)، المملكة العربية السعودية – الطائف، فهرسة مكتبة الملك فهد الوطنية أثناء النشر.
الغفيلي، فهد بن عبد العزيز. (٢٠١٧). الإعلام الرقمي. أشكاله وظائفه وسبل تفعيله، الرياض- السعودية، مكتبة امللك فهد الوطنية.
أمين، رضا. (٢٠١٥). الإعلام الجديد، القاهرة- مصر، دار الفجر للنشر والتوزيع.
زيدان، هالة و آخرون. (٢٠١٠). تقييم أنشطة التسويق الإلكتروني لدى الشركات الفلسطينية المساهمة العامة وأثر ذلك على أدائها التسويقي. جامعة النجاح الوطنية.
شمس الدين، فتحي. (٢٠١٣). شبكات التواصل الاجتماعي والتحول الديمقراطي في مصر، القاهرة، دار النهضة العربية.
صمیدعي، محمود جاسم. یوسف، محمد رشاد. (٢٠٠٧). ادارة تسویق (تحلیل ،تخطیط،رقابة)، ط 2، عمان، الاردن، دار المناھج للنشر و التوزیع.
عبد الرحيم، محمد عبدالله. (٢٠٠٧). التسويق المعاصر، القاهرة، حقوق الطبع والنشر محفوظة للمؤلف.
عبد الفتاح، علي. (٢٠١٤). الإعلام الاجتماعي، الأردن- عمان، دار اليازوري العلمية.
عواد، فاطمة حسین. (٢٠١١). الاتصال، الإعلام التسویقي، الأردن – عمان، دار أسامة للنشر والتوزیع.
كنعان، علي عبد الفتاح. (٢٠١٤). الإعلام والمجتمع، عمان، دار الياوزي العلمية للنشر والتوزيع.
منصور، عصام. (٢٠٠٩). المدونات الاِلکترونیة مصدر جدید للمعلومات، بحثالمنشورة، کویت، قسم علوم المکتبات والمعلومات، کلیة التربیة الاَساسیة.
توێژینەوە:
أبو سويلم، شرحبيل غالب حميد. (٢٠١٥): اعتماد طلبة الجامعات الأردنية على شبكات التواصل الآجتماعي للحصول على الأخبار والمعلومات، ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، كلية الإعلام.
الرعود، عبدالله ممدوح مبارك. (٢٠١٢): دور الشبكات التواصل الاجتماعي في التغير السياسي في تونس ومصر من وجهة نظر الصحفيين الأردنين، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، كلية الإعلام.
السديري، تركي بن عبدالعزيز. (٢٠١٤): توظيف شبكات التواصل الاجتماعي في التوعية الأمنية ضد خطر الشائعات، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العدالة الجنائية، قسم الدراسات الأمنية.
الصباغ، نور محمد وليد. (٢٠١٦): أثر التسويق الالكتروني على رضا الزبائن في قطاع الاتصالات، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الافتراضية السورية، قسم إدارة الأعمال التخصصي.
حسن، عبد الرحمن محمد سليمان. (٢٠١٤): أثر الإعلان الإلكترونيّ على السلوك الشرائي للمستهلك الأردني للسيارات، رسالة ماجستیر غیر المنشورة، جامعة الزرقاء، الأردن، كلية الدراسات العليا.
صالح، أشرف عصام فريد. (٢٠١٦): دور مواقع التواصل الاجتماعي في زيادة المعرفة بالقضايا السياسية لدى الشباب الجامعي الأردني، رسالة ماجستير غير المنشورة، جامعة الشرق الأوسط، كلية الإعلام.
لسود راضية. (2008): سلوك المستهلك اتجاه المنتجات المقلدة. دراسة حالة الجزائر. رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة منتوري، قسنطينة، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير.
نهاد، بوقنون وآخرون. (٢٠١٦-٢٠١٧): دور مواقع التواصل الاجتماعي في التعريف بالمقومات السياحة الجزائرية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة 8 ماي 1945، كلية العلوم الإنسانية و الاجتماعية، قسم العلوم الانسانية.
یسعد، رشیده. خلوف، صابرینة. (٢٠٢٠): تأثير مواقع التواصل الاجتماعي على السلوك الشرائي للطلبة الجامعيين الجزائريين، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة جيجل، كلية علوم الانسانية والإجتماعية، قسم علوم الاعلام والاتصال.
پێگەی ئەلیکترۆنی:
بيان إرشيد. (٧سبتمبر ٢٠٢١). ما هي أهداف التسویق، موقع رواد، علی الرابط:https://rouwwad.com/o/%D9%85%D8%A7-%D9%87%D9%8A-%D8%A3%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B3%D9%88%D9%8A%D9%82
خلیف، سمیحة ناصر. (٢٠ دیسمبر ٢٠٢٢). ما هي وسائل التواصل الاجتماعي، موقع موزوع، علی الرابط: https://mawdoo3.com/%D9%85%D8%A7_%D9%87%D9%8A_%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84_%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%A7%D8%B5%D9%84_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%D9%8A
عبدالفتاح الحمیدي . (٢٤ ینایر ٢٠٢١). أهم أهداف التسویق والعملية التسویقية، موقع بزنس الیمن، علی الرابط: https://www.businessesyemen.com/2020/01/Marketing-goals.html
مجد الحلیق. (١٨ سبتمبر ٢٠٢٢). مفهوم التسویق العقاري، موقع موضوع، علی الرابط: https://mawdoo3.com/%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85_%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B3%D9%88%D9%8A%D9%82_%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%82%D8%A7%D8%B1%D9%8A
سەرچاوە ئینگلیزییەکان:
کتێب:
David L. Mothersbaugh, Del I. Hawkins. (2016). CONSUMER BEHAVIOR: BUILDING MARKETING STRATEGY, 13th edition, USA, McGraw-HillEducation.
eMarketing institute. (2018). Social Media Marketing Fundamentals, Denmark,Copyright for eMarketing Institute.
Golbeck, Jennifer. (2015). Introduction to Social Media Investigation A Hand-on Approach, USA- Waltham, Elservier Inc.
Looy, Amy Van. (2016). Social Media Management, Switzerland, Springer International Publishing.
Lake, Laura. (2009). Consumer Behavior For Dummies, Canada, Wiley Publishing, Inc.
توێژینەوە:
Reddy, Vijay Paul. (2014): The Influence Of Social Media On Internashional Students Choice Of Univesity And Course, unpublished master, Queensland University of Technology, Science & Engineering Faculty, School of Information Systems.
پێگەی ئەلیکترۆنی:
Nasradin,Ahmed. (17 april 2022). Goods: Definition, Importance, Types, Retrived 10 January, 2023 from https://penpoin.com/goods/
Marketing Objectives: types, Goals, Examples. (n.d). Studious Guy. Retrieved 12 November, 2022 from https://studiousguy.com/marketing-objectives/
WutzkeMacKenzie. (23 november 2021). 20 Important Social Media Marketing Benefits You Need,Retrived 14 December, 2022 fromcoschedule blog: https://coschedule.com/blog/benefits-of-social-media-marketing-for-business
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Omer Ahmad Ramazan, Anjuman Hussein Hama Amin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.