The role of electronic advertising on Consumer purchasing Behavior

A case of Celebrity ads on Snapchat

Authors

  • Rozhan Saifur Eskander Department of Media Technique, Technical College of Management, Sulaimani Polytechnic University, Sulaimani, Kurdistan Region, Iraq
  • Banaz Ahmed Mohammed Department of Media Technique, Technical College of Management, Sulaimani Polytechnic University, Sulaimani, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v10n2y2024.pp15-25

Keywords:

social networking, e-advertising, Snapchat, celebrity endorsement, purchasing behavior, role

Abstract

The use of social networks, including Snapchat, has become a daily routine for many individuals in society and is used for many different purposes. If it is used by citizens to send messages and pictures, celebrities also use it for advertising purposes for different brands. This study is a descriptive study that used a survey form to collect data with the aim of finding out the motives that make the participants watch celebrity advertisements on Snapchat. It also examined the role of celebrity advertisements posted on Snapchat in citizens' choices and purchases of a product. As a result, although the use of Snapchat is particularly high among respondents (media technical students), the type of advertising and the use of celebrities in advertisements does not play as much a role in customer choice as price and brand type.

References

کتێب بە زمانی کوردی

ڕێشاوی، یەحیا عومەر ، تاڵەبانی، ڕێبەر گۆران. (٢٠٢٣). نووسینی توێژینەوەی میدیایی، چاپخانەی کارۆ: سلێمانی.

کتێب بە زمانی عەرەبی

المقدادي، خالد غسان یوسف. (٢٠٢٢). ثورة الشبكات الاجتماعیة، دار النفائس للنشر والتوزیع، الأردن– عمان.

المشهدانی، سعد سلمان. (٢٠١٧).منهجیة البحث الإعلامي، دار الکتاب الجامعي: دولة الإمارات العربیة المتحدة- الجمهوریةاللبنانیة.

القماري، فهمیة أحمد على. (٢٠١٩).أساسیات البحث العلمي، دار الکتب والدراسات العربیة: الإسکندریة.

غیث، خلود بدر. (٢٠١١). الإعلان بین النظریە والتطبیق، دار الاعصار العلمی للنشر والتوزیع،الأردن.

عصام، مروی . (٢٠١٥). الإعلام الإلکتروني آلآساس والأفاق، دار الاعصار للنشر والتوزیع: ،عمان.

عابد ، زهیر عبداللطیف. (٢٠١٦). مبادیء الاعلان، دار الیازوری العلمیە للنشر والتوزیع: عمان.

طه، طارق. (٢٠٠٧). التسویق بالانترنت والتجارة الالكترونیة، دار الجامعة: الإسكندریة.

الشعراوي،عايد فضل. (٢٠٠٦). الإعلان و العلاقات العامة، الدار الجامعية، الأسكندرية: الإسكندریة.

حلاق ، بطرس. (٢٠٢٢). مبادیء التسویق، ، جامعە الافتراضیە السوریە،سوریا.

الحديدي، منى سعيد، علي، سلوى إمام. (٢٠٠٥). الإعلان أسسه، و سائله، فنونه، الدار المصرية اللبنانية: القاهرة:

جرار ,لیلی احمد.(٢٠١٢). الفیسبوک والشباب العربي. مکتبة الفلاح للنشر والتوزیع: مصر.

کتێب بە زمانی ئینگلیزی

prell,Christina. (2012). Social Network Analysis: History Theory and Methodology, London, sage.

توێژینەوە بە زمانی کوردی

محمد, د.مراد حکیم. (٢٠٢٢). سناپچات و تایبەتمەندییە سەرنجڕاکێشەکانی لای گەنجانی هەرێمی کوردستان. سۆشیال میدیا و کلتووری بەکارهێنان (لاپەڕەکان ١-٢٣)، توێژینەوەی بڵاونەکراوە، هەڵەبجە.

توێژینەوەی بڵاوکراوە بە زمانی عەرەبی

الراوي،. بشری جمیل .(٢٠١٢). دور مواقع التواصل الاجتماعی فی التغیر/مدخل نظری، بغداد: جامعة بغداد-کلیة الاعلام، مجلة الباحث الإعلامی، العدد ١٨.

عبدالحمید ،. رباب السید.(٢٠٢١). دور الاسرة لتحقیق الاستخدام الامن لوسائل التواصل الاجتماعی للمراهقین و علاقتە بتعزیز الأمن الفکري و الأخلاقي و استراتیجیات مواجهة التنمر الإلکتروني، مصر: جامعة المنیا، مجلة البحوث في مجالات التربیة النوعیة، المجلد السابع، العدد٣٤.

توێژینەوەی بڵاوکراوە بە زمانی ئینگلیزی

Aamir Abbas & others. (2018). The effect of Celebrity Endorsement on Customer Purchase Intention. Current Economic and Management Research, 4(1), 1-10

Hussain, M. A. (2017). Impact of Celebrity Emdorsement on consumers buying behavior. British Journal of marketing studies, 5(3), 79-121.

K.Mberia, M. M. (2014, september). The Effects Of Celebrity Endorsement in Advertising. International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, 3(5), 178

Lu, P.-S. W.-P. (2013). An examination of the celebrity endorsements and online customer reviews influence female consumers’ shopping behavior. Computer in human behavior, 193-201.

Mayank Jha & others, . (2020). A Study in Role of Celebrity Endorsements on Consumer Buying Behaviour. Asia-Pacific Journal of Managment and technology, 1(2), 13-19.

Thakur, J. (june 2020). Role of Celebrity Endorsement in Advertising for Promotion and Awareness. International Journal of application or innovation in Engineering & management(IJAIEM), 100-111

Yasmeen, R. K. (2019). Celebrity Physical Attractiveness Effect on Consumer Buying Behavior. JEMA: Jurnal Ilamiah Bidang Akuntansi dan Manajemen, 16(2), 173-180.

ماستەرنامە

Cai, Y. L. (2019). How Chinese Internet Celebrity influences consumer attitude to purchase on E-commerce. How Chinese Internet Celebrity influences consumer attitude to purchase on E-commerce. Uppsala University.

سەرچاوەی ئینتەرنێت

https://itig-iraq.iq › الرقمنة-العراقي... الرقمنة العراقیة ٢٠٢٠.

Hassan،أنواع الإعلانات الإلکترونیة؟ماهي؟ ومامزایاها؟ وأشکالها المختلفة https://innoshop.co/blog/أنواع-الإعلانات-الالكترونية، کاتی سەردانیکردن (٤/٥/٢٠٢٣).

Facebook Statistics You Need to Know in 2022. (2022, 6 15). Retrieved 8 11, 2022, from oberlo: https://www.oberlo.com/blog/facebook-statistics

Auther, N. (2022, November 24). Hootsuite. وەرگیراو March 31, 2022، لە https://blog.hootsuite.com/snapchat-for-business-guide/

Benitez, C. (2023, 1 2). startupbonsai. وەرگیراو 1 9, 2023، لە https://startupbonsai.com/snapchat-statistics/

Iqbal, M. (2023, 1 9). Business of Apps. وەرگیراو 1 9, 2023، لە https://www.businessofapps.com/data/snapchat-statistics/

KEPIOS. (2022, 4 -). statista. وەرگیراو 1 9, 2023، لە https://www.statista.com/statistics/315405/snapchat-user-region-distribution/

MCDERMOTT, C. (2016, MAY 23). CONTENT MARKETING INSTITUTE. وەرگیراو 1 9, 2023، لە https://contentmarketinginstitute.com/articles/brands-benefit-snapchat/

Storrs, M. (٢٠٢٢). Looking Back at the History of LinkedIn. وەرگیراو ٩ ٩, ٢٠٢٢، لە PENNINGTON CREATTIVE: https://penningtoncreative.com/history-of-linkedin/

Published

2024-04-16

How to Cite

Eskander, R. S., & Mohammed, B. A. (2024). The role of electronic advertising on Consumer purchasing Behavior: A case of Celebrity ads on Snapchat. Journal of University of Human Development, 10(2), 15–25. https://doi.org/10.21928/juhd.v10n2y2024.pp15-25

Issue

Section

Articles