Academic procrastination and its relationship to neurotic perfectionism among university students

Authors

  • Nazanin Othman Muhammed Department of Special Education, College of Basic Education, University of Sulaimani, Sulaimani, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v11n1y2025.pp68-82

Keywords:

Procrastination, Academic Procrastination, Perfectionism, Neurotic Perfectionism, University students, Sulaymaniyah University

Abstract

This study explores the relationship between academic procrastination and neurotic perfectionism on a sample consisting of (200) male and female students from the University of Sulaymaniyah, as well as identifying the differences in the level of both academic procrastination and neurotic perfectionism among the research sample according to the variables: (social gender, academic stage, academic specialization, And the place of residence. The descriptive correlational approach was used, and the academic procrastination measure of Abu Ghazal (2012) was applied. The researcher prepared a measure for neurotic perfectionism consisting of (22) items and applied it to the sample after extracting the validity, and reliability. The results showed the following: - There was a low level of academic procrastination and a high level of neurotic perfectionist tendencies among the research sample. The results also showed that there were no statistically significant differences on the academic procrastination scale due to the variables (gender, academic major, place of residence), but there were statistically significant differences on the academic procrastination scale due to the variables (the academic stage in favor of the third stage), and significant differences were found. Statistics on the neurotic perfectionism scale are due to the variables (gender in favor of students, academic stage in favor of the third stage, specialization in favor of scientific specialization, and place of residence in favor of students living with their families). Finally, a significant positive correlation was found between academic procrastination and neurotic perfectionism among students at Sulaymaniyah University. In light of these results, the researcher presented some recommendations and proposals.

References

أباظة، آمال عبد السميع. (1996)."الكمالية العصابية والكمالية السوية"، مجلة الدراسات النفسية، 6(3)، 305- 311.

ابو ضيف، ايمان محمد و اسماعيل ، آمنة قاسم و السهولي، نورة عادل زكي. (2020). "التلكؤ الأكاديمي وعلاقته بيقظة الضمير لدى عينة من طلاب كلية التربية بسوهاج"، مجلة الشباب الباحثين/ كلية التربية"،جامعة سوهاج،7 ،517- 564.

ابو غزال، معاوية .(2012)." التسويف الأكاديمي: انتشاره واسبابه من وجهة نظر الطلبة الجامعيين"، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 8(2) ، 131 – 149.

احمد ، عطية عطية محمد السيد. (٢٠٠٨)." التلكؤ الأكاديمي وعلاقته بالدافعية للإنجاز والرضا عن الدراسة لدي طلاب جامعة الملك خالد بالمملكة العربية السعودية."، تم إسترجاعه في ٢٠١9/١١/٤ على الرابط http://www.gulfkids.com/ar/book14- 1801.htm.

احمد، عبد العاطي عبد الكريم محمد و عبد التواب، شيماء محمد محمود .(2020)." دراسة تنبؤئية للعوامل مسهمة في التلكؤ الأكاديمي لدى طلاب الجامعة"، مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، 3(185) ، 111- 172.

احمد، هيثم محمد عبد الخالق .(2021)."مستوى التسويف الأكاديمي لدى السنة لتحضيرية في ضوء متغيري الجنس والتحصيل الدراسي"، المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية ، 5(19)، 509- 539.

الجمعان، سناء عبد الزهرة وعلي، سها مسعد .(2015)." الكمالیة السویة -والعصابیة علاقتها بالضغوط النفسیة لدى طلبة الصف السادس الإعدادي"، جامعة البصرة، كلية التربية للعلوم الإنسانية.تم استراجعه في 23/4/2024 على الرابط https://faculty.uobasrah.edu.iq/uploads/publications/1631877953.pdf

الحسيني، محمد حــسين. (2017)." الكماليــة العـصابيـة علاقتــه بالـسعـادة لـدى عينـة مــن طــلاب وطالبات الجامعة"، مجلة كلية الآداب ، جامعة المنصور ة ، 61، 1085 – 1119.

الزغبي، محمد احمد .(2020). "التسويف الأكاديمي لدى طلبة الكلية الجامعية بحقل وعلاقته ببعض المتغيرات"، المجلة الدولية التروبوية المتخصصة، 9(1)، العدد(1)، 88- 103.

الزهراني ، حسن محمد علي .(2010)." الافكار اللاعقلانية وعلاقتها بإدارة الوقت لدى عينة من طلبة حائل"، رسالة دكتوراه غير منشورة جامعة ام القرى ، المملكة العربية السعودية.تم استراجعه في 19/3/2024 على الرابط http://search.shamaa.org/fullrecord?ID=80338

السيد، هديل عثمان السيد .(2018)."العوامل الخمسة الكبرى للشخصية وعلاقتها بالتلكؤ الأكاديمي لدى طلاب كلية التربية"، مجلة الكلية التربية بالمنصورة، 104(3)، 187- 219.3.

العبيدي , عفراء ابراهيم خليل .(2013). " التلكؤ الاكاديمي وعلاقته بجودة الحياة المدركة عند طلبة الجامعة"، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس "، 35(2) ، 149-172.

القريشي، مازن بن صالح معيش. (2017)." المعتقدات المعرفية وعلاقتها بالتسويف الأكاديمي لدى طلاب جامعة ام قرى"، مجلة الشباب الباحثين في العلوم التربوية، 5، 1409 - 1433.

القريطي ، عبدالمطلب أمين وشند، سميرة محمد ويحي، داليا يسري. (2015 )."الخصائص السيكومترية لمقياس الكمالية العصابية لدى المراهقين"، مجلة الإرشاد النفسي، مركز الإرشاد النفسي، جامعة عين شمس، 41 ، 709 – 748.

براون، برينية .(2015). نعمة عدم الكمالية. مملكة العربية السعودية ، مكتبة جرير.

خشبة، فاطة السيد حسن،و البديوي، عفاف سعيد فرج.(2022)."نمذجة المعادلة البنائية متعددة المجموعات في العلاقة بين الكمالية العصابية والثقة بالنفس وإعاقة الذات لدى طلبة الجامعة في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية المعدلة". مجلة كلية التربية، 41(195)، ص ص 537- 639.

دراويشة، سونيا عبد الحميد عبد القادرو السفاسفة، محمد .(2023)." مســتوى الضغوطــات النفســية الأســرية وعلاقتهــا بالتســويف الأكاديمــي لــدى طلبــة الدراســات العليــا فــي جامعــة مؤتــة قسم الارشاد والتربية الخاصة"، مجلة جدارا للدراسات والبحوث، 9 (2). 165- 193.

رفو، عذراء جوزيف والعبايجي ، ندى فتاح .(2023)." السمات الكمالية وعلاقتها بالصورة الوالدية لدى طلبة الجامعة الحمدانية"،،مجلة الفتح، 27(4)، 30-67.

رفوع ، محمد احمد.(2015). الدافعية ، نماذج و تطبيقات،الأردن، دار المسيرة للطباعة والنشر.

شبيب،هناء صالح. (2015)." الحصائص السيكومترية لمقياسي التسويف الأكاديمي واسبابه دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة تشرين"، دراسة ماجستير في الإرشاد النفسي. جامعة التشرين، كلية التربية.

شلتز، دوان .(١٩٨٣). نظریات الشخصیة، ترجمة احمد دلي الكربولي، وعبد الرحمن القیسي، مطبعة جامعة بغداد، العراق.

عبد الجواد، احمد السيد عبد الفتاح .(2019)." التسويف الأكاديمي في علاقته بالكمالية العصابية والمرونة النفسية لدى طلاب الجامعة"، مجلة كلية التربية ببنها. 5( 120 )، 143-234.

عبد السلام، السيد عبد الدايم .(2010)." البناء العاملي لسوك الإرجاء للمهام الأكاديمية، ونسبة انتشاره، مبرراته وعلاقته بمستوى التحصيل لدى تلاميذ المرحلتين الثانوية والمتوسطة بمنطقة عسير بالمملكة العربية السعودية"، مجلة كلية التربية بالإسماعلية. جامعة قناة السويس،16، 1 -70.

عبيد، انعام مجيد. (2019)." التسويف الأكاديمي لدى طلبة الجامعة"، مجلة كلية المعرف الجامعة، 33(3)،234-268. تم استراجعه في 2/1/2024 على الرابط https://uoajournal.com/index.php/maarif/article/view/512

عطية، اشرف.(2009)." دراس العلاقة بين الكمالية والتأجيل لدى عينة من الطلاب الجامعة المتفوقين عقلياً"، مجلة الإرشاد النفسي،23،281-325.

علي، اسماء صالح وعبد الرزاق، زينب سمير و ابراهيم ، إكثار خليل .(2019). "إدمان الأنترنت وعلاقته بالتسويف الأكاديمي لدى عينة من طلبة الجامعة"، مجلة ابحاث البصرة للعلوم الإنسانية، 44(4 )، 18- 40.

محمد، سماح صالح محمود .(2020). "نمذجة العلاقات السببية بين الكمالية العصابية واخفاء الذات والإتجاهات نحو السعي لالتماس المساعدة النفسية لدى الطلاب التربية الخاصة"، مجلة كلية التربية في العلوم النفسية. 3(44)، 15 – 154.

معجم المعاني (2023). تم استراجعه في 25/2/2024 على الرابط https://www.almaany.com/ar/dict/ar-ar

هادي، نداء كاظم .(2021)." التسويف الأكاديمي وعلاقته بالتكيف الدراسي لدى طلبة الجامعة". المجلة الدولية للعلوم الأنسانية والإجتماعية" ، 19، 99 - 115.

المصادر الفارسية

ذرراتي، ناهيد و خير،محمد .(2015). "پيشبيني سلامت روان براساس ابعاد كمالگرايي واهمال كاري در دانشجويان پزشكي"، مجله راهبردهاي توسعه در آموزش پزشكي، 1(1)، 1- 10

الدراسات الأجنبية

Beswick، G.، Rothblum، E. D.، & Mann، L. (1988).” Psychological Antecedents of student procrastination”, Australian Psychologist Journal ، 23، 207- 217.

Burka, J. B., & Yuen, L. M. (1983). Procrastination: Why do you do it, what to do about it? Reading, Mass.: Addison-Wesley Pub. Co 1983.

Capan, B. E. (2010). “Relationship among perfectionism, academic procrastination and life satisfaction of University students”. Procedia- social and behavioral science, 5 (2), 665-671.

Chandel, P. K., Rifa, A., Phogat, K., M.(2023, February).” Personality Correlates of Procrastination and Perfectionism among Adolescents. Department of Psychology, Central University of Haryana”. International Journal of Innovative Science and Research Technology. 8(2), 1147- 1152.

Effert, B., & Ferrari, J. (1989).”Decisional procrastination: Examining personality correlates”, Journal of Social Behavior and Personality, 4(1), 151-161.

Ferrari, J. R. (1991). “A preference for a favorable public impression by procrastinators: selecting, among cognitive and social tasks”, Personality and Individual Differences Journal, 12, 1233–1237

Flett J. L., Hewitt, P.L, Buckstein, .K, & Brien, S. (1991).” Perfectionism and and learned resource fulness in Depression and self Esteem”, personality and individual differences, 12 , 98 , 101.

Ghosh, R. & Roy, S. (2017).” Relating multidimensional perfectionism and academic procrastination among Indian university students”, Management Journal, 32(8), 518-534.

Henry, P.H. Chow (2011). "Procrastination Among Undergraduate Students: Effect of Emotional Intelligence، School Life، Self – Evaluation، and Self – Efficacy" ، Alberta Journal of Educational Research.، Vole، 57 ، No. 2.

Hussein, I.; Sultan, S. (2010).” Analysis of procrastination among university students”, Procedia Social and Behavioral Sciences, Volume 5 , Pages 1897-1904

Jadidie, F.,Mohammadkhani, S., Tajrishi, K. Z. (2011).” Perfectionism and academic procrastination”. Procedia - Social and Behavioral Sciences (30) 534 – 537

Janssen, J. (2015).” Academic procrastination: prevalence among high school and undergraduate student and relationship to academic achievement”, Doctoral dissertation, Georgia State University, Retrieved from, https://scholarworks.gsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1115&context=epse_diss

Kağan, M. (2009).” Determining the variables which explain the behavior of academic procrastination in university students. Ankara University”, Journal of Faculty of Educational Sciences, 42(2), 113-128.

Knaus، W. (2000). "Procrastination، blame، and change"، Journal of Social Behavior & Personality،” 15(5), 153-166. Retrieved from Ebsco host Journal database.

Kubal, A. (2005).” Perfectionism among Women Seeking help for Deliberate Self-harm and/ or Eating Disorders: A Comparative Study”, PhD, Department of Counseling, Michigan State University, Retrieved from, https://d.lib.msu.edu/etd/33923

Lay, C. H. (1986).” At last, my research article on procrastination”, Journal of Research in Personality, 20, 474-495.

Maharani, R., Neviyarni, S., & Effendi, Z. M. (2020).” Role Playing in an Effort to Reduce Academic Procrastination for College Students”, Psychocentrum Review, 2(2), 77-86.

Onwuegbuzie, A. J. (2004).” Academic procrastination and statistics anxiety”, Assessment Eval, Higher Educ., 29(1), 3-19

Rice, K.G; Ashby, J.S& Preusser, K. J .(1996).” Perfectionism, relationships with parents, and self-esteem”. Individual Psychology , 52 (3), 246-258.

Rogers, C. R. (1967).” Carl R. Rogers. In G. B. Boring, & G. Lindzey (Eds.)”, a History of Psychology in Autobiography, 5, 341-384). New York: Appleton-Century-Crofts. Retrieved from,

https://doi.org/10.1037/11579-013

Schuler, P. A. (1999). “Voices of perfectionism: Perfectionistic gifted adolescents in a rural middle School (RM99140). Storrs”, University of Connecticut, The National Research Center on the Gifted and Talented.

Published

2025-01-28

How to Cite

Muhammed, N. O. (2025). Academic procrastination and its relationship to neurotic perfectionism among university students. Journal of University of Human Development, 11(1), 68–82. https://doi.org/10.21928/juhd.v11n1y2025.pp68-82

Issue

Section

Articles