Requirements for the establishment of tourism marketing in the province of Kirkuk

دراسة استطلاعية لأراء عينة من العاملين ضمن مكاتب السياحة والسفر في محافظة كركوك

Authors

  • Susan I. Rajab Technical institute of Kirkuk, Kirkuk, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v0n0y2018.pp86-97

Abstract

Tourism is no longer just a social phenomenon of interest to some individuals and groups only, but has become a recreational activities of economic, social, cultural and environmental dimensions, because of the influx of tourists in various countries and tourist areas, which encouraged many countries to promote tourism and turn it into A real industry and a tool to achieve economic and social development. Accordingly, this research was conducted to indicate the availability of tourism requirements in the province of Kirkuk through the availability of tourism marketing requirements. To achieve this, (42) individuals working in these offices and companies. As a result of statistical analysis, a set of conclusions were reached which were adopted as a basis for submitting proposals that we hope will be useful for the sample being investigated.

References

اولا: العربية
1- بلالطة، مبارك، كواش، خالد، سوق الخدمات السياحية ، مجلة العلوم الاقتصادية وعلوم التيسير ، 2005، ،العدد 4، جامعة سطيف،الجزائر.
2- دعبس، يسري ، صناعة السياحة بين النظرية والتطبيق، الملتقى المصري للابداع والتنمية، 2003، القاهرة.
3- جميل، احمد جلال، مبادئ التسويق السياحي، دار خالد اللحياني للنشر والتوزيع، 2016، عمان، الاردن.
4- الحديد، إبراهيم إسماعيل، إدارة التسويق السياحي، الطبعة الاولى، دار الإعصار العلمي للنشر والتوزيع، 2010، عمان، الأردن.
5- الحمامي، محمد، درويش، كمال، رؤية عصرية للترويح واوقات الفراغ، مركز الكتاب للنشر، 1996، القاهرة ، مصر.
6- الحوري، مثنى طه، الدباغ، اسماعيل محمد علي، مبادئ السفر والسياحة، الطبعة الاولى، مؤسسة النشر والتوزيع، 2001، عمان، الاردن.
7- ماهر، احمد، ابو قحف، عبد السلام، تنظيم وادارة المنشأت السياحية والفندقية، الطبعة الثانية،المكتب العربي الحديث، 1999، القاهرة، مصر.
8- الانصاري، اسيا محمد امام، عودة، ابراهيم خالد، ادارة المنشأت السياحية، الطبعة الاولى، دار صفاء للنشر والتوزيع، 2002، عمان، الاردن.

ثانيا: الاجنبية
1- Bendegul, Okumus, Fevzi, Okumus & Bob, McKercherm, Incorporating Local and International Cuisines in The Marketing of Tourism Destinations: The Cases of Hong Kong and Turke, Tourism Management Journal, 2007,Vol. 28, Iss. 1.
2- Wheeler, Marion, Tourism Marketing Ethics: An Introduction, International Marketing Review, 2013,Vol. 12 Issue: 4.
3- Chiesa, Blanke, J, The Travel and Tourism Competitiveness Report 2013. Reducing Barriers to Economic Growth and Job Growth, World Economic Forum, Lucerne, 2014.
4- Thuen, Matias, Reframing Tourism Distribution - Activity Theory and Actor-Network Theory, Tourism Management Journal, 2017, Vol. 62.
5- Faizal, Ayob, Wilson-Evered, Elisabeth, McGrath, Michael, An Empirical Study of The Web Presence Model to Evaluate The Web Features of Small-and-Medium-Sized Hotels (SMHs) in the Malaysian hotel industry, Dunedin, New Zealand; Department of Tourism, University of Otago, 2017.

Published

2018-07-31

Issue

Section

Conference Paper