The Viewpoint of the Prophet – Peace be Upon him – from Poetry
DOI:
https://doi.org/10.21928/juhd.v4n3y2018.pp36-44Keywords:
Literature, Poetry, Prophet, RelegionAbstract
This research dealt with a two-fold topic related to literature and religion and tried to reveal a case that occupied the attention of the old and modern scholars. Some of them went to say that the Prophet - peace be upon him - fought poetry and poets, while some others went to say that the Prophet - peace be upon him - loved and encouraged poetry; He said: Arabs would not abandon poetry until the camel abandons nostalgia. It is well known that the position of the Prophet - peace be upon him - was consistent with the position of the Quran as far as poetry is concerned.Through research and scrutiny, the researcher found that the Holy Quran deemed the Prophet - peace be upon him – far above being a poet, but did not prevent poetry and did not stand against it in general. The poets whom the Quran and the Prophet - peace be upon him - fought are the poets of infidels who fought Islam and abused the honors and spread defects. Considering the Prophet – peace be upon him – far above saying poetry is a confirmation of the truth of the Message he came with; it is not derogation from poetry and poets. The Holy Quran has exempted the righteous believing poets from dispraise, and so did the Prophet - peace be upon him. Even the Prophet - peace be upon him – had nice remarks and wonderful comments about some of the poets' verses, although they were pre-Islamic poets, because they uttered wisdom, good advice and truth. Poetry is not self-denying, because it is a kind of speech, as good as good speech, and as ugly as ugly speech. Therefore, his position- peace be upon him- was not an absolute position, but was restricted by the necessities required by his mission, which speaks of truth, wisdom and faith, and calls for good and fighting falsehood.
References
الآلوسي، أبو الثناء.(دون تأريخ). روح المعاني في تفسير القرآن الكريم والسبع المثاني، المطبعة المنيرية، القاهرة.
ابن أبي الصلت، أمية بن أبي الصلت0(1975).-حياته وشعره- دراسة وتحقيق د. بهجت عبد الغفور الحديثي، مطبعة العاني، بغداد.
الأصبهاني، أبو بكر محمد بن داود.(1985). تحقيق د. ابراهيم السامرائي ود. نوري القيسي، مكتبة الزرقاء، ط3.
الأصفهاني، أبو الفرج.(1997).الأغاني، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط2.
الأنصاري، حسان بن ثابت.(1981).شرح ديوان حسان، عبد الرحمن البرقوقي، دار الكتاب العربي، بيروت.
البخاري، أبو عبدالله محمد بن اسماعيل.(1986). دار الفكر، بيروت، بغداد.
البغدادي، عبد القادر.(1997). خزانة الأدب ولب لباب لسان العرب، تحقيق عبد السلام هارون، مكتبة الخانجي، القاهرة، ط4.
الجاحظ، أبو عثمان عمرو بن بحر.(2004)0رسائل الجاحظ (الرسائل الأدبية) قدم لها وبوبها د. علي بو ملحم، دار مكتبة الهلال، بيروت.
الجبوري، د. يحيى.(1964).الإسلام والشعر، مكتبة النهضة بغداد، مطبعة الإرشاد. و شعر المخضرمين وأثر الإسلام فيه، مطبعة الإرشاد، بغداد، ط1.
الجرجاني، عبد القاهر.(1987).دلائل الإعجاز، تحقيق محمد رضوان الداية، مكتبة سعد الدين، دمشق،ط2.
الجعدي، النابغة.(1964). شعر النابغة الجعدي، جمع عبد العزيز رباح، منشورات المكتب الإسلامي، دمشق، ط1.
الحصري، أبو اسحاق.(1972). زهر الآداب وثمر الألباب، تحقيق د. زكي مبارك، دار الجيل،ط4.
ابن حنبل، أبو عبدالله الشيباني.(دون تأريخ). مسند احمد بن حنبل، مؤسسة قرطبة، القاهرة.
ابن رشيق، أبو علي الحسن بن رشيق.(1981). العمدة في محاسن الشعر وآدابه ونقده، تحقيق محمد محي الدين عبد الحميد، دار الجيل، بيروت، ط5.
الزركشي، بدر الدين محمد بن عبدالله.(1939). الإجابة على ما استدركته عائشة على الصحابة، تحقيق الأفغاني، المطبعة الهاشمية، دمشق.
السامرائي، فاضل صالح0 (1989). التعبير القرآني، دار الكتب للطباعة والنشر، جامعة الموصل.
ابن سعد، محمد بن سعد بن منيع المشهور بابن سعد.(دون تأريخ).الطبقات الكبرى، دار صادر، بيروت.
ابن سلام، محمد بن سلام الجمحي.(1974). طبقات فحول الشعراء، تحقيق محمود محمد شاكر، مطبعة المدني، القاهرة.
السهيلي، عبد الرحمن.(1914). الروض الأنف في تفسير ما اشتمل عليه حديث السيرة النبوية لإبن هشام، القاهرة.
سلوم، داود.(1981). مقالات في تاريخ النقد العربي، دار الرشيد للنشر.
ابن سيد الناس، فتح الدين محمد بن محمد اليعمري.(1974). عيون الأثر في فنون المغازي والشمائل والسير، دار الجيل، بيروت، ط2.
السيوطي، جلال الدين.(1998). المزهر في علوم اللغة وأنواعها، تحقيق فؤاد علي منصور، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1.
الصفار، ابتسام مرهون.(2005). الأمالي في الأدب الإسلامي، عمان، دار المناهج للنشر والتوزيع.
الطبري، أبو جعفر محمد بن جرير.(1962)0(1954).
طه احمد ابراهيم،(1937). تاريخ النقد الأدبي عند العرب، دار الحكمة، بيروت.
طه حسين،(1969). من حديث الشعر والنثر، دار المعارف بمصر،ط10.
ابن عبد البر، أبو عمرو يوسف بن عبدالله.(دون تأريخ). الإستيعاب في معرفة الأصحاب تحقيق علي محمد البجاوي، القاهرة، مطبعة نهضة مصر.
ابن عبد ربه، أبو احمد بن محمد.(1940). تحقيق احمد أمين وآخرين، القاهرة، مطبعة لجنة التأليف والترجمة والنشر.
ابن قتيبة، أبو محمد عبدالله بن مسلم.(1985). تحقيق د.مفيد قميحة، دار الكتب العلمية، بيروت، ط2.
القرشي، أبو زيد.(1991). جمهرة أشعار العرب، تحقيق، خليل شرف الدين، مكتبة الهلال، بيروت، ط2.
القرطبي، أبو عبدالله محمد بن احمد.(1965). الجامع لأحكام القرآن، تحقيق ابراهيم اطيفش، دار إحياء التراث العربي، بيروت.
القط، د. عبد القادر.(1987). في الشعر الإسلامي والأموي، دار النهضة العربية للطباعة والنشر، بيروت.
ابن كثير، عما د الدين اسماعيل.(1988)0 تفسير ابن كثير، دار الندى للطباعة، بيروت، ط1.
كعب بن زهير،(1950). ديوان كعب بن زهير، طبعة المجمع العلمي البولوني.
ابن ماجة، محمد بن يزيد.(1998)0 مختصر سنن ابن ماجة، اختصره وشرح جمله وألفاظه د. مصطفى ديب البغا،اليمامة للطباعة والنشر والتوزيع، ط1.
مسلم، النيسابوري.(1972). صحيح مسلم، ضبطه وصححه محمد فؤاد عبد الباقي، دار التراث العربي، بيروت، ط2.
ابن هشام، عبد الملك0(1971). السيرة النبوية، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط3، تحقيق مصطفى السقا وآخرين.
, religion, Prophet, poet,poetry