The Stylistics of The Prophetic Prayer at The Phonological Level
A Paper Taken From a Thesis Entitled The Prophetic Prayers a Stylistic
DOI:
https://doi.org/10.21928/juhd.v3n3y2017.pp78-100Abstract
When adding du'aa 'to du'aa' or praying to the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), it includes all that has been proven to the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), which includes the definition of du'aa 'from the unification of Allaah and praising him or what was in it. The minimum of the life needs of the father.
The sound analysis in this study of the noble prophetic teachings - including the sounds and rhythms - revealed the aesthetic aspects in them, in addition to the detection of the emotional emotions and emotions that govern the creator, which leads to the selection of sounds and rhythms of particular, and it is not hidden that the sound material is the appearance The emotional emotion, and that this emotion by nature is the reason for the diversification of the voice by the output of the range or softness or intensity, the prophetic claim enjoys a sound of the sound of the error of the ears of the titans of high literature high, stems from the rhetoric of the order of the word, arrangement corresponds to vibration and emotions during prayer and ripples It is apparent that this is due to several things, the most important of which is that the sanctuary is higher than that in which he resorts to the representation of a detector or a certain representation. The person who is called -sabhanh- knows the need of the da'i and the imam of himself, and the nearest And to hear what he calls his senses, including that photography is used for the purposes of illustration or confirmation or adornment or otherwise, and these purposes is not suitable for the place of prayer, and the majesty of the invited and the fear of the Da'i. However, the few times that photography appears in the Prophetic Prophets, it is used as a distinctive method of expression and its facets of meanings, through which the meanings are expressed through various artistic means (metaphor, metaphor and metaphor), which are the most important elements of the image In the texts of the Prophet's Supplication. Finally, we say that the prophetic supplications fall within the method of easy abstinence, in which the truth of my saying and my heart is true, and my verbal creativity is a moral style. There is no stuffing in the saying, and I have no meanings, and no infringement in the request.
References
2- الإتقان في علوم القرآن،جلال الدين السيوطي، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم،الهيئة المصرية العامة للكتاب، ط1، 1974م.
3- إحكام صنعة الكلام، أبو القاسم محمد بن عبد الغفور الكلاعي، تحقيق: محمد رضوان الداية، دار الثقافة بيروت، لبنان، 1966م.
4- أدب الحديث النبوي،د. بكري الشيخ امين، ط4، دار الشروق، القاهرة، 1979م.
5- أسرار البلاغة، عبد القاهر الجرجاني، تعليق: احمد مصطفى المراغي بك، ط1، مطبعة الاستقامة، القاهرة، 1948م.
6- الأسس النفسية لاساليب البلاغة العربية، د.مجيد عبدالحميد ناجي، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت، لبنان، ط1، 1984م.
7- الأصوات اللغوية، د. إبراهيم أنيس، مكتبة الانجلو المصرية،القاهرة،ط5، 1979م.
8- إعجاز القرآن و البلاغة النبوية، مصطفى صادق الرافعي، دار المنار، القاهرة ،ط1 ، 1997م .
9- الإعجاز اللغوي في القصة القرآنية، مصطفى محمود السيد، مؤسسة شباب الجامعة، الأسكندرية، ط1،1981م.
10- البلاغة فنونها وافنانها (علم البيان والبديع): د. فضل حسن عباس، دار الفرقان للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، ط1، 1987م.
11- البيان والتبين،لأبي عثمان عمرو بن بحربن محبوب الجاحظ، تحقيق: فوزي عطوي،دار صعب، بيروت، لبنان،ط1،1968م .
12- تاج العروس من جواهر القاموس، أبو الفيض مرتضى محمّد بن محمّد بن عبد الرزّاق الحسيني الزَّبيدي، تحقيق: مجموعة من المحققين، دار الهداية،طهران،ط1، 38/47.
13- تحليل الخطاب الشعري – إستراتيجية التناص - ، محمد مفتاح ، المركز الثقافي العربي ، الدار البيضاء، المغرب، ط2،1986م.
14- التفسير البياني للقرآن الكريم،د.عائشة عبد الرحمن، ط2، دار المعارف بمصر، 1966م.
15- التنغيم اللغوي في القرآن الكريم، سمير ابراهيم وحيد العزاوي، دار الضياء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2000م.
16- جرس الالفاظ ودلالتها في البحث البلاغي والنقدي عند العرب، د. ماهر مهدي هلال، دار الرشيد للنشر، بغداد، 1980م.
17- الحديث النبوي: مصطلحه بلاغته كتبه، محمد الصباغ، تحقيق: محمد ناصر الدين الألباني،المكتب الإسلامي، بيروت، ط4،1981م.
18- دير الملاك دراسة نقدية للظواهر الفنية في الشعر العراقي المعاصر، د. محسن أطيمش، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، الاعظمية، ط2، 1986م.
19- ديوان علي محمود طه المهندس، دار العودة، بيروت،1982م.
20- سر صناعة الإعراب، أبي الفتح عثمان بن جني، تحقيق د. حسن هنداوي، ط2، دار القلم، دمشق، 1413هـ -1993.
21- السنن الكبرى، أبو عبد الرحمن أحمد بن شعيب بن علي الخراساني النسائي ، حققه وخرج أحاديثه: حسن عبد المنعم شلبي،أشرف عليه: شعيب الأرناؤوط، مؤسسة الرسالة، بيروت، 2001 م.
22- شأن الدعاء، أبو سليمان حمد بن محمد بن إبراهيم بن الخطاب البستي المعروف بالخطابي، تحقيق: أحمد يوسف الدّقاق، دار الثقافة العربية، ط3، 1992 م.
23- الشعر الجاهلي منهج في دراسته وتقويمه، محمد النويهي، الدار القومية للطباعة والنشر، مصر، القاهرة ، د. ت.
24-شروح التلخيص، سعد الدين التفتازاني،الجزءُ (الأولُ والثاني والثالثُ) من تصويرِ دارِ الكتبِ العلميةِ،والجزءُ (الرابعُ) من تصويرِ دارِ الهادي ، بيروت.
25- الصبغ البديع في اللغة العربية: الدكتور احمد ابراهيم موسى، (د.ط)، دار الكاتب العربي للطباعة والنشر، القاهرة، 1969م.
26- الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، أبو نصر إسماعيل بن حماد الجوهري الفارابي، تحقيق: أحمد عبد الغفور عطار، دار العلم للملايين، بيروت ، ط4، 1987م .
27- صحيح ابن حبان بترتيب ابن بلبان، أبو حاتم محمد بن حبان بن أحمد بن حبان بن معاذ بن مَعْبدَ التميمي الدارمي، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، مؤسسة الرسالة ، بيروت،ط2، 1993م.
28- صحيح أبي عبدالله البخاري بشرح الكرماني، دار إحياء التراث العربي، بيروت،لبنان،ط2،1981م.
29- الصومعة والشرفة الحمراء – دراسة نقدية في شعر علي محمود طه، نازك الملائكة، دار العلم للملايين، بيروت، ط2، 1979م.
30- علم الدلالة والمعجم العربي، د.عبد القادر ابو شريفة، وحسين لافي، ود. داود غطاشا، دار الفكر للنشر والتوزيع عمان ، الاردن، ط1، 1989م.
31- فتح الباري شرح صحيح البخاري، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي، دار المعرفة، بيروت، 1379ه.
32- في اللهجات العربية، ابراهيم أنيس، مكتبة الأنجلو المصرية،مطبعة أبناء وهبة حسان،القاهرة،ط3، 2003م.
33- كتاب الصناعتين، أبو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل العسكري، تحقيق: علي محمد البجاوي ومحمد أبو الفضل ابراهيم، دار احياء الكتب العربية،مصر، 1952م.
34- الكلم الطيب، تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن تيمية الحراني ، تحقيق: محمد ناصر الدين الألباني ، المكتب الإسلامي، بيروت، ط3، 1977م .
35- اللهجات العربية والقراءات القرآنية، دراسة في البحر المحيط ، محمد خان،دار الفجر للنشر والتوزيع،المغرب، 2002م.
36-مجموع الفتاوى، تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن تيمية الحراني، تحقيق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم، مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، المدينة النبوية، المملكة العربية السعودية ، ط/1، 1995م .
37- المخصص، أبو الحسن علي بن إسماعيل بن سيده المرسي، تحقيق: خليل إبراهم جفال، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط1،1996م.
38- المدخل إلى علم اللغة ومناهج البحث اللغوي، رمضان عبد التواب، مكتبة الخانجي بالقاهرة، ط3،1997م.
39- المصطلح الصوتي عند علماء العربية القدماء في ضوء علم اللغة المعاصر، د. عبد القادر مرعي خليل، جامعة مؤتة، عمادة البحث العلمي والدراسات العليا، عمان، ط1، 1993م.
40- معاني القرآن وإعرابه، أبو إسحاق إبراهيم بن السري بن سهلالزجاج، تحقيق: عبد الجليل عبده شلبي، عالم الكتب، بيروت، ط1، 1988م.
41- معجم المصطلحات والألفاظ الفقهية، د.محمودعبد الرحمن عبد المنعم، ، جامعة الأزهر، دار الفضيلة، 1999م.