The Effect of Phonological and Phonological Disorders in Learning Arabic Language Second

  • Fuad Ali Jalal College of Commerce, University of Sulaymaniyah, Sulaymaniyah, Kurdistan Region, Iraq
  • Shawkat Taha Mahmood College of Education, University of Duhok, Duhok, Kurdistan Region, Iraq

Abstract

This study is derived from two main branches: the first is the books that deal with the problems of voice and pronunciation, and the second is the verbal problems observed by the researchers from the mouths of the speakers and a close look at the institutes and colleges where the Arabic language is taught. And has not received sufficient care in terms of application, and if found in the sound is often referred to non-people, has been dominated the theoretical curriculum dry classrooms in the students with the emergence of a deficit in the face of speech problems that are not addressed by those theoretical lessons, These problems are the functional and logical chaos, ie, the lack of commitment of Arabic speakers to a sound and unified sound system. The most important thing that the university teaching suffers today is that the specialists occupied the written pages of the living speech and the detailed performance. They left the conversation, reading, A large number of university students, many of whom are not very good at speaking and do not improve performance. And the strange today is the ears of the teachers on the errors of speech, do not find them denial or blame corresponds to the error in the grammar, the teachers find that the teachers do not notice the students only some grammatical errors without the attention of the student (the student), not distinguish between example, Or oppression. What is even more strange is that in the faculties of languages, literature and education where languages ​​are taught, they offer labs and laboratories to teach English; And the problem of speech defects and exit, and access to this speech to the level of aesthetic required of the most important problems of modern acoustics, and the emergence of schools, centers and hospitals in most countries of the world, and language does not function in the cases of disruptions and distortion, because the listener in certain circumstances does not differentiate Between (Saar Ali) and (Thar Ali), and (Del Said) and (Dil Said), and (Say Ya Hassan) and (all good), and (the shadow of so and so) and (Zell so) ... and so on . Each sound has a specific template, and a special function. If the sound comes out of this mold, its character is lost, and its function is gone. Confusion, ambiguity, and verbal imperatives necessitated cooperation between linguists, orthodontics, orthodontists, plastic surgeons and psychiatrists. Based on the above, this research sheds light on the vocal, physiological, and psychological difficulties that prevent the learning of the first and second languages ​​(mother tongue and foreign language) and provides a necessary input on the most important vocal issues that revolve around it. The most important factors that cause these disorders, as well as the research identifies the most important vocal and psychological disorders related to the psychological side, noting the most important reasons behind these disorders. The language of the sound rules that govern the method of pronunciation of sounds and sound clips and words, and it is necessary to follow the controls for learning the Arabic language, especially from the logical side of the process of pronunciation And the words as required and without disruption or malfunction or the replacement of a letter with a letter or delete or increase or distort or distortion of what our members have addressed the pronunciation to come true correct structure.

References

أولاَ: الكتب المطبوعة:
• د.إبراهيم أنيس، الأصوات اللغوية، مكتبة الأنجلو المصرية، ط5، 1975م.
• أبو الفتح عثمان بن جني (ت 792هـ)، سر صناعة الإعراب، تحقيق: محمد حسن محمد حسن إسماعيل وأحمد رشدي شحاتة عامر، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، ط1، 2000م.
• د.أحمد دراج، ملكة اللسان إبداع الإنسان وعبقرية المكان أسس علوم اللغة وطرق تصنيف اللغات واللهجات في العالم، مكتبة الآداب، القاهرة، مصر، ط2، 2009م.
• د.أحمد مختار عمر، دراسة الصوت اللغوي، مطبعة عالم الكتب، القاهرة، مصر، د.ط، 1997م.
• د.أحمد مختار عمر، دراسة الصوت اللغوي، مطبعة عالم الكتب، القاهرة، مصر، ط4، 2006م.
• د.أيمن رشدي سويد، التجويد المصور، دار الغوثاني للدراسات القرآنية، دمشق، سورية، ط3، 2013م.
• باسكال بيك ولوران ساغار وجيسلان دوهان وسيسيل ليستيان، أجمل قصة عن اللغة، ترجمة: ريتا خاطر، مراجعة: د.ميشال زكريا، المنظمة العربية للترجمة، بيروت، لبنان، ط1، 2009م.
• بثينة كحيل، كيف نتعامل مع التأتأة، دار الساقي، بيروت، لبنان، ط1، 2001م.
• د.تمام حسان، اللغة العربية معناها ومبناها، دار الثقافة، الدار البيضاء، المغرب، د.ط، د.ت.
• جرجس ميشال جرجس، المدخل إلى علم الألسنية الحديث، المؤسسة الحديثة للكتاب، طرابلس، لبنان، د.ط، د.ت.
• د.جلال شمس الدين، علم اللغة النفسي مناهجه ونظرياته وقضاياه، مطبعة الانتصار، الإسكندرية، 2003م.
• د.جمعة سيد يوسف، سيكولوجية اللغة والمرض العقلي، سلسلة عالم المعرفة، الكويت، 1990.
• جون لوينز، اللغة واللغويات، ترجمة: أ.د.محمد العناني، دار جرير، عمّان، الأردن، ط1، 2009م.
• د.حافظ عبدالرحيم الشيخ، مبادئ تعليم اللغة لغير الناطقين بها، مطبعة عالم الكتب الحديث، عمان، الأردن، ط 1، 2006م.
• خيرالدين الزركلي، الأعلام قاموس تراجم لاْشهر الرجال والنساء من العرب و المستعربين و المستشرقين، مطبعة دار العلم للملايين، بيروت، لبنان، ط 5، 1980م.
• د. رشدي فتوح عبدالفتاح، أساسيات عامة في علم الفسيولوجيا، مطبعة ذات السلاسل، د.ع، ط 2، 1988م.
• د.رشيد عبدالرحمن العبيدي، معجم الصوتيات، ديوان الوقف السني، مركز البحوث والدراسات الإسلامية، العراق، بغداد، ط1، 2007م.
• د.سامي محمد ملحم، صعوبات التعلم، مطبعة دار المسيرة، عمان، الاردن، ط 1، 2002م، ط 2، 2006م.
• د.سعادة عبدالرحيم خليل، توجهات معاصرة في التربية والتعليم، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت، لبنان، ط1، 1434هـ-2013م.
• د.سعد عبد العزيز مصلوح، دراسة السَّمع والكلام _صوتيات اللغة من الإنتاج إلى الإدراك_، مطبعة عالم الكتب، القاهرة، مصر، د.ط، 1980م.
• د.سعدي الضناوي و أ.جوزيف مالك، معجم المترادفات والأضداد، المؤسسة الحديثة للكتاب، طرابلس، لبنان، ط1، 2013م.
• د.سمير شريف أستيتية، الأصوات اللغوية رؤية عضوية ونطقية و فيزيائية، مطبعة دار الأوائل، عمان، الاردن، ط 1، 2003م.
• د.شتيوي العبدالله، علم وظائف الأعضاء، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمّان، الأردن، ط1، 2012م.
• د.عبدالرحمن أيوب، أصوات اللغة، مطبعة دار تأليف، القاهرة، مصر، ط 1، 1963م.
• د.عبدالرحمن سيد سليمان، الذاتوية إعاقة التوحد عند الأطفال، مكتبة زهراء الشرق، القاهرة، ط1، 2000م.
• د.عبدالعزيز الصيغ، المصطلح الصوتي في الدراسات العربية، دار الفكر، دمشق، سورية، ط1، 2000م.
• د.عبدالقادر مرعي العلي الخليل، المصطلح الصوتي عند علماء العربية القدماء في ضوء علم اللغة المعاصر، عمان، الأردن، ط1، 1993م.
• د.عبدالله عبدالرحمن الكندري ود.محمد عاطف عبدالحافظ عطيفي ود.كاظم عباس حسن أبل، علم النفس اللغوي، منشورات دار السلاسل، كويت، ط 1، 2006م.
• د.علي حسين مزبان، علم الأصوات بين القدماء و المحدثين، مطبعة دار الشموع الثقافة، بنغازي، ليبيا، ط 2، 2009م.
• د.فوزي حسن الشايب، محاضرات في اللسانيات، وزارة الثقافة، عمان، الأردن، ط1، 1999م.
• د.كمال إبراهيم بدري، علم اللغة المبرمج الأصوات والنظام الصوتي مطبقاً على اللغة العربية، جامعة الملك سعود، الرياض، السعودية، ط1، 1982م.
• د.كمال بشر، علم الأصوات، مطبعة دار غريب، القاهرة، مصر، د.ط، 2000م.
• د.محمد علي الخولي، مدخل إلى علم اللغة، دار الفلاح، الأردن، 1993م.
• د.محمد كشاش، علل اللسان وأمراض اللغة (رؤية لغوية – إكلينكية) وانعكاساتها الاجتماعية، مطبعة المكتبة العصرية، بيروت، لبنان، ط 1، 1988م.
• د.محمد محمد داود، العربية وعلم اللغة الحديث، دار غريب، القاهرة، 2001.
• د.مصطفى صلاح قطب، الأصوات وتصحيح عيوب النطق والكلام، مطبعة الصحوة، القاهرة، مصر،ط 1، 2009م.
• د.مصطفى فهمي، أمراض الكلام، دار مصر للطباعة، مصر، ط5، 1977م.
• د.نعمان بوقرة، اللسانيات اتجاهاتها وقضاياها الراهنة، عالم الكتب الحديث، إربد، الأردن، ط1، 2009م.
• د.نعمان بوقرة، المصطلحات الأساسية في لسانيات النص وتحليل الخطاب دراسة معجمية، جدارا للكتاب العالمي، عمّان، الأردن، ط1، 2009.
• فخري محمد صالح، اللغة العربية أداءً ونطقاً وإملاءً وكتابةً، مطبعة دار الوفاء، د.ع، ط 2، 1994م.
• ن.ي. كولنج، ترجمة: د.محي الدين حميدي ود.عبدالله الحميدان، الموسوعة اللغوية، جامعة الملك سعود، السعودية، الرياض، 1999م.
• د.هانيم عبدالرحيم إبراهيم، نظم النقل الصوتي لحروف اللغة العربية (النقحرة) دراسة تحليلية مقارنة، مركز الإسكندرية للكتاب، مصر، د.ط، 2005م.

ثانياً: الأطاريح والرسائل الجامعية:
• د.دكوري ماسيري، المشكلات الصوتية في تعلم اللغة العربية للناطقين بغيرها، بأشراف: أ.سمية دفع الله أحمد أمين، أطروحة دكتوراه، جامعة المدينة العالمية – ماليزيا – كلية الآداب، 2012م.







ثالثاً: المجلات والدوريات الجامعة:
• د.ابتسام حسين جميل، الأصوات الصعبة في نطقها و إدراكها لمتعلمي العربية من الناطقين بغيرها، مجلة الجامعة الإسلامية (سلسلة الدراسات الإنسانية) المجلد الثامن عشر، العدد الثاني 2010.
• د.عبدالله ربيع محمود، من مشكلاتنا الصوتية في نطق العربية الفصحى وتعليمها، مجلة كلية اللغة العربية، العدد الثامن 1978 – السعودية.
• فارس موسى مطلب، وصف الفونولوجيا التوليدية لاضطرابات النطق غير العضوية، مجلة العربية للعلوم الإنسانية، العدد السادس والعشرون، المجلد السابع 1987 – الكويت.

رابعاً: المواقع الإلكترونية:
• http://www.zowaa.org
• http://ar.wikipedia.org
Published
2017-08-31
How to Cite
JALAL, Fuad Ali; MAHMOOD, Shawkat Taha. The Effect of Phonological and Phonological Disorders in Learning Arabic Language Second. Journal of University of Human Development, [S.l.], v. 3, n. 3, p. 396-423, aug. 2017. ISSN 2411-7765. Available at: <https://journals.uhd.edu.iq/index.php/juhd/article/view/368>. Date accessed: 14 june 2021. doi: https://doi.org/10.21928/juhd.v3n3y2017.pp396-423.
Section
Articles