Colour Semiotics in Sherko Bekas’s Poetry: Rangdan Collection as an Example

Authors

  • Luqman Raouf Kurdistan Technical Institute, Sulaymaniyah, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v3n3y2017.pp453-482

Abstract

Semiotics is one of the modern critical methods of postmodernism in which through signs, it digs deep into the depth of a text.Sherko Bekas’s Rangdan collection is one of the collections in which signs are used abundantly because the poet uses colours 1219 times and many words are used as signs. The most used colours are blue, black, red and white. Each of these colours has its own meanings and implications in different cultures and texts; it has its role on people’s views, and it depicts roles of colours in relations to the lives of people. Hence, the use of Rangdan, which means the collection of colours, is not without purpose, but it has everything to do with environmental, psychological, intellectual and cultural aspects of life.

References

يةكةم: كوردييةكان:
1. شيَركؤ بيَكةس، ديواني شيَركؤ بيَكةس، بةرطي(5) رةنطدان، سويد ، 2009
2. د. لوقمان رةئوف، دةقي شيعري كوردي لة روانطةي سيميؤلؤذييةوة، دةزطاي ئايديا، 2016

دووةم: عةرةبييةكان:
1.ابراهيم محمود خليل، النقد الادبي الحديث ، من المحاكات الي التفكيك، بيروت ٢٠٠٧
2. د. احمد مختار عمر ، اللغة و اللون، القاهرة، عالم الكتب،1981
3. اسعد علي، مسرح الجمال والحب والفن في حميم الانسان، دارالرائد، بيروت،ط٣،١٩٨١
4. د. جميل حمداوي، الاتجاهات السيميوطيقية، مكتب المثقف، 2015
5. رياض عبد الفتاح، التكوين في الفنون التشكيلية، دار النهضة العربية،1974
6. شكري عبدالوهاب، الاضا‌ءة المسرحية، الهيئة المصرية للكتاب ، القاهرة ، ١٩٨٥
7. د. عبدالغفار مكاوي، قصيدة و صورة،عالم المعرفة،1987
8. عبدالواحد المرابط، السيمياء العامة و السيميا‌ء الادب، منشورات الاختلاف،بيروت،2010
9.فايز عارف سليمان القرعان، الوشم والوشي في الشعر الجاهلي، رسال جامعية، جامع اليرموك ،١٩٨٤
10. د. فرج عبدالقادر طه واخرون، موسوعة علم النفس والتحليل النفسي، دار سعاد الصباح، كويت، ط1، 1993
11.فرديناد دي سوسير ، ترجمة عبدالقادر قنيني ، محاضرات في علم اللسان العام ، دار البيضا‌و ، افريقا الشرق ،1987
12.كلود عبيد، الالوان، المؤسسة الجامعية للدراسات و النشر و التوزيع، بيروت،2013
13. محمد عزام ، النقد والدلالة ، نحو تحليل السيميائى للادب، منشورات وزارة الثقافة، سوورية ، دمشق ، 1996
14. د. محمد كمال، رمزية الالوان بين الاديان اليهودية و الاسلام،د.ط. pdf.
سيَيةم: فارسييةكان:
1.حمد ر‌ضا عمران بور، اهميت عناصر و ويذطي هاي ساختاري واذة در طزينيش واذةكان شعظ، نشرية طوهر طويا،١٣٨٦ .
طؤظار:
1.هواري حمادي ، سيميائيات المنطق اليوناني، جامعة معسكر، الجزائر ، مجلة أليقونات ، عدد (2) ، 2008
2. نيكوبخت و قاسم زادة،زةمينةهاي نمادين رنط در شعر معاصر،نشرية دانشكدة(ادبيات و علوم انساني دانشطاة شهيد باهنر، كرمان، ذ 18 ، ١٣٨٤
نامة:
1.حاتمي آبادي ليلا و آخرون، الجمال اللونى فى الشعر العربى من خلال التنوع الدلالى، رسالة جامعية، 1390 .

Published

2017-08-31

How to Cite

Raouf, L. (2017). Colour Semiotics in Sherko Bekas’s Poetry: Rangdan Collection as an Example. Journal of University of Human Development, 3(3), 453–482. https://doi.org/10.21928/juhd.v3n3y2017.pp453-482

Issue

Section

Articles