The Role of Human Capital in Improving the Quality of Insurance Service

An exploratory study in a number of branches of the national and Iraqi insurance companies in the middle alfurat

Abstract

The Sought current research aim to determine the nature of the relationship between human capital with its dimensions (knowledge, ability, skill) and quality insurance service with its dimensions (reliability, responsiveness, tangibility, safety, communication, courtesy), which was done by analyzing the correlations and influence between the variables research, and applied to a random sample of the staff of a number of branches of both (national insurance and Iraqi company) in the Middle Euphrates, with number of (89) employees, hypotheses were tested using Pearson's correlation coefficient linear regression and (F) test using software of (SPSS V.20). In the light of the results, a set of the most important conclusions were such as, there is a positive effect of human capital in improving the quality of the insurance service, the research presents a number of recommendations, such as giving the consideration to human capital by insurance companies as a strategic resource that gives it a competitive advantage.

References

اولاً: المصادر العربية
أبراهيم، خالد عبد الله، (2012)، (العلاقة بين رأس المال البشري وادارة الجودة -دراسة نظرية)، مجلة الادارة والاقتصاد، السنة (35)، العدد (91).
أبو زيادة, زكي,(2011)، (اثر تطبيق مفهوم ادارة الجودة الشاملة على الأداء التنظيمي)، مجلة جامعة النجاح للأبحاث ( العلوم الإنسانية ), مجلد 25 (4), 2011.
الطويل، اكرم احمد؛ الجليلي، آلاء حسيب؛ وهاب، رياض جميل، (2010)، (إمكانية إقامة أبعاد جودة الخدمة الصحية-دراسة في مجموعة مختارة من المستشفيات في محافظة نينوى)، مجلة تكريت للعلوم الادارة والاقتصادية، المجلد (6)، العدد (19).
التميمي, وفاء صبحي, (2007)، (اثر الابتكار التسويقي في جودة الخدمات المصرفية)، المجلة الاردنية للعلوم التطبيقية, المجلد (10), العدد (1).
الجرجري، أحمد سليمان؛ العزاوي، محمد عبد الوهاب، (2014)، (امكانية تطبيق التسويق الالكتروني في ظل تنمية رأس المال البشري)، مجلة جامعة الانبار للعلوم الاقتصادية والادارية، المجلد (6)، العدد (11).
الحمداني، رافعة إبراهيم،(1998)، (ظاهرة انخفاض الطلب على التأمین في العراق – الأسباب والمعالجات(، رسالة ماجستير، كلیة الإدارة والاقتصاد، جامعة الموصل.
الصرن، رعد حسن, (2007)، (عولمة جودة الخدمة المصرفية)، مؤسسة الوراق للنشر، عمان، الاردن.
القيسي، بلال جاسم، (2008)، (تقييم جودة الخدمات على وفق عمليات ادارة المعرفة وادارة علاقات الزبون)، رسالة ماجستير علوم في ادارة الاعمال، كلية الادارة والاقتصاد، جامعة بغداد.
حافظ، عبد الناصر علك؛ حسين، حسين وليد، (2012)، (اثر ادارة المعرفة في تحسين العمل الفرقي)، مجلة المنصور، العدد (18).
رقاد, صليحة, (2008), (تقييم جودة الخدمة من وجهة نظر الزبون), رسالة ماجستير, كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير, جامعة الحاج لخضر. الجزائر.
عبد السيد، ناظم حسن، (2009)، ( محاسبة الجودة – مدخل تحليلي)، الطبعة الاولى، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
عارف، معن ثابت؛ علوان، طلال ناظم، (2006)، (ادارة المعرفة والتنمية المستدامة)، المؤتمر العلمي لكلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، جامعة العلوم التطبيقية، عمان، الاردن.
علوان، قاسم نايف، (2009)، (أدارة الجودة الشاملة ومتطلبات الايزو 2000-9001)، دار الثقافة للنشر والتوزيع ،عمان، الاردن.
حبيب، كاظم، (2016)، (التأمين واعادة التأمين بالعراق)، www.ahewar.org.
مرسي، جمال الدين؛ ابو بكر، مصطفى، (2004)، (دليل فن خدمة العملاء ومهارات البيع)، الدار الجامعية، مصر.
نادر، هدى ابراهيم، (2010)، (تأثير أبعاد جودة الخدمة التأمينية على رضا الزبون)، رسالة ماجستير في تخصص التأمين، المعهد العالي للدراسات المحاسبية والمالية، جامعة بغداد.
نعمة، نغم حسين، (2010)، (بناء وتطوير رأس المال البشري ودوره في تحقيق الميزة التنافسية)، جامعة النهرين، كلية اقتصاديات الاعمال.
1نوري، حيدر شاكر؛ جمعة، محمود حسن، (2013)، (أثر المعرفة على جودة الخدمة-دراسة تطبيقية في شركة التأمين الوطنية)، مجلة الادارة والاقتصاد، السنة (36)، العدد (97).

Second: foreign References
Al qudah, K., Al-beshtawi, S., Al-Tarawneh, K., Mohammad, A., Abu-Laimon, A,(2013),"The impact of service quality on Customer satisfaction of Jordan Insurance Companies", International Journal of Management & information Technology,Vol.5,No.2.
Aydin, K ; Yildirim, S., (2012)"The Measurement of Service Quality With Servqual for DiffErent Domestic Airline Firms in Turkey" Serbian Journal of Management Vo. 7, No.2.
Bong ,Kwon, Dae,(2009), "HUMAN CAPITAL AND ITS MEASUREMENT" The 3rd OECD World Forum on “Statistics, Knowledge and Policy” Charting Progress, Building Visions, Improving Life Busan, Korea.
Daft, R. (2001)," Organization Theory And Design", 7th, ed. Western College Publisher, New York.
Dwumfuo, G, ; Adzobu, P., (2012) "Quality of Service at the ICT Centre of a Ghanaian University-Part 2: The Analysis" Current Research Journal of Social Sciences Vol 4, No.6.
Ehnert, Ina, Harry, Wes, Zink, Klaus J., (2010), " Sustainability and Human Resource Management", Developing Sustainable Business Organizations, Springer.
Enayati, T., Modanloo, Y., Behnamfar, R., Rezaei, A.,(2013) "Measuring Service Quality of Islamic Azad University of Mazandaran using SERVQUAL Model", Iranian Journal of Management Studies (IJMS) Vol.6, No.1.
Meyer, Gerrit & Bianca Brünig & Peter Nyhuis, (2015),"Employee competences in manufacturing companies – an expert survey", Journal of Management Development, Vol. 34 Iss 8 pp. 1004 – 1018.
Groysberg, B. and Lee, L. (2008)."The effect of colleague quality on top performance: the case of security analysts". Journal of Organizational Behavior, 29: 8.
Hersh, Abdullah Mohammad,(2010), "Evaluate The Impact Of Tourism Services Quality On Customer's Satisfaction", Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research In Business, Vol. 2, NO. 6.
Jain, V., & Sudha, M. & Daswani, Aa, (2009), "Customer Perception About Celebrity Endorsement in Television Advertising for Retail Brands", The IUP Journal of Brand Management, Vol (5), No. (3) & (4).
Kucharcikova, A, (2011), " HUMAN CAPITAL – DEFINITIONS AND APPROACHES" Human Resources Management & Ergonomics Volume (5).
Korda, A & Snoj, B, (2010), " Development, Validity and Reliability of Perceived Service Quality in Retail Banking and its Relationship With Perceived Value and Customer Satisfaction", Managing Global Transitions 8 (2).
Miller D, Xu X, Mehrotra V. ,(2015), "When is human capital a valuable resource? The performance effects of Ivy League selection among celebrated CEOs", Strategic Management Journal 36(6).
Armstrong, Michael, (2014), "HANDBOOK OF HUMAN RESOURCE MANAGEMENT PRACTICE" , British Library Cataloguing-in-Publication Data.
Pourrajab, M. & Basri, R. & Daud, S. & Asimiran, S., (2011), "Applying Total Quality Management in the Classroom and Solving Students Failure", Journal Of KASBIT Business, Vol.4, No.1 pp:69-76.
Stiles ,Philip, (2013), "Human capital and performance: A literature review" Publishing & Printing International Journal.
Wright, P.M. and McMahan, G.C. (2011). "Exploring human capital: putting human back into strategic human resource management". Human Resource Management Journal, V (21), No (2).
Published
2019-11-17
How to Cite
ABU TABIKH, Laith Shakir. The Role of Human Capital in Improving the Quality of Insurance Service. Journal of University of Human Development, [S.l.], v. 5, n. 4, p. 68-76, nov. 2019. ISSN 2411-7765. Available at: <https://journals.uhd.edu.iq/index.php/juhd/article/view/431>. Date accessed: 12 may 2021. doi: https://doi.org/10.21928/juhd.v5n4y2019.pp68-76.
Section
Articles