The impact of the quality of higher education service on customer satisfaction

An exploratory study in private dental colleges in Baghdad

Authors

  • Amira Shakoor Waly AL-Bayati Department of Business Administration, College of Business and Economics, University of Baghdad, Baghdad, Iraq.
  • Nada Ismaiel Jabwry AL-Qmaj Department of Business Administration, College of Business and Economics, University of Baghdad, Baghdad, Iraq.

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v3n2y2017.pp652-682

Abstract

The purpose of this study is to study the impact of the quality of the higher education service on customer satisfaction through an exploratory study in the faculties of private dentistry in Baghdad. (50) students were asked to answer the questionnaires in the questionnaire. The objectives of the study were to determine students' satisfaction with the services provided to them and the factors affecting them. The five-dimensional Likert scale was used.

 In this research, the research community consists of Yarmouk University College, University Degla College, and Al-Rafidain University College in Baghdad. Based on a number of relevant measures, hypotheses were prepared. The study found that the results of the improvement of the level of performance of the educational service provided by the private universities affect the overall satisfaction of the students of the Faculty of Dentistry at the private universities (Al-Rafidain University, Yarmouk University), from the point of view of the students. The level of efficiency of the private universities within the College of Dentistry from the point of view of students 4.42 Compared to the Likert scale of 5 degrees, as well as several recommendations, most important of which is the need for the administration of the civil universities to provide educational service in all its aspects and to identify the strengths and weaknesses in the service performance The desired goal of other universities working with the same specialization.

 

References

اولا: المصادر العربية
●الرسائل الجامعية:
1. الجريري، صالح عمرو: (2006)، اثر التسويق الداخلي وجودة الخدمات في رضا الزبون: دراسة تطبيقية لعينة من المصارف اليمنية، اطروحة دكتوراه في علوم إدارة الاعمال، كلية الإدارة والاقتصاد/جامعة بغداد
2. بلحسن ،سميحة: (2012)، تأثير جودة الخدمات على تحقيق رضا الزبون: دراسة حالة في مؤسسة موبيليس ووكالة ورقلة، ماجستير في تسويق الخدمات، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية/ جامعة قاصدي مرباح ورقلة.
3. السامرائي، حسين هشام: (2012)، تأثير قنوات التوزيع في تحقيق رضا الزبون: بحث ميداني، رسالة ماجستير في إدارة الاعمال، كلية الإدارة والاقتصاد/ جامعة بغداد.
4. الشاوي، هاني فاضل جمعة: (2005)، الجودة الشاملة وعلاقتها برضا الزبون في مستشفى البصرة للولادة والاطفال: دراسة مقارنة بين الجناحين العام والخاص، رسالة ماجستير في إدارة الأعمال/ كلية الإدارة والاقتصاد/ جامعة البصرة.
5. المشهداني :نصير فخري : ( 2004 )، دراسة واقع الخدمة الصحية على وفق استخدام التسويق الالكتروني : بحث في الدبلوم العالي لادارة المستشفيات : جامعة بغداد – كلية الادارة والاقتصاد.
●الكتب :
1. الدراكة مامون والشبلي طارق : ( 2002 ) ، الجودة في المنظمات الحديثة ، الطبعة الاولى ، دار الصفاء للنشر والتوزيع عمان – الاردن .
2. السامرائي، إيمان فاضل والزعبي هيثم محمد: (2004)، نظم المعلومات الإدارية، الطبعة الأولى، دار صفاء للنشر عمان– الأردن
3. ا لنجار، صباح مجيد وجواد، مها كامل:(2010)، إدارة الجودة مبادئ وتطبيقات، الطبعة الاولى، دار الاسكندرونة للطباعة والنشر، بغداد– العراق.
4. اللامي غسان والبياتي اميرة : ( 2015 ) ادارة الامدادادت اسس ومداخل وتطبيقات ، الطبعة الاولى ، دار السيسبان
5. للطباعة والنشر، العراق بغداد
6. الخطيب ،سمير : ( ادارة الجودة الشاملة والايزومخل معاصر ، دار المرتضى للنشر ، العراق – بغداد .
7. الحارثي ،سعد والسالمي ، عبد الوهاب : ( 2007 ) رضا العملاء عن جودة الخدمات المقدمة من قبل الخطوط الجوية العربية السعودية عن الرحلات الداخلية ، معهد الادارة العامة للنشر والتوزيع ، السعودية .
8. حسين ، محمد : ( 2011 ) المفاهيم , الخصائص ، المتطلبات ، الطبعة الاولى الوراق للنشر والتوزيع عمان الاردن .
9. عقيلي: عمر وصفي : (2001) المنهجية المتكاملة لادارة الجودة الشاملة – وجهة نظر :دار الوائل للطباعة والنشر: الطبعة الاولى : عمان – الاردن.

● الدوريات :
1. الكريعاوي، مريم : مدى تطبيق ادارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي دراسة مقارنة بين كليات الاهلية والحكومية من وجهة نظر عينة من الاساتذة مجلة جامعة بغداد – كلية الادارة والاقتصاد : مجلة القادسية العلوم الاقتصادية والادارية : مجلد 18، العدد 1، 2006 .
2. النجار ، صباح وجواد ، مها كامل : ( 2016 ) دراسة عقبات تطبيق ادارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي الاهلي ، مجلة كلية التراث الجامعة .
3. منى خرموش وصابر بحري ، 2017 : معوقات تطبيق ادارة الجودة في التعليم العالي من وجهة نظر اعضاء هيئة التدريس في الجزائر ) ، مجلة كلية التنمية .
2:English Surceases
●Book:
1. Arens, William F., (2006), "Contemporary Advertising", 10th ed., McGraw-Hill, USA
2. Boone, Louis E.& Kurtz Varid L. :( 1988), Contemporary Marketing ,McGraw Hill Inc.
3.Capon, Noel & Hulbert, James M.,(2001), "Marketing Management In The 21 ST
Century", Prentice Hall, New Jersey.
4.Evans ,James & Dean , James : ( 2003 ), Total Quality Management Organization & Strategy: 3rd Ed. ,Thomason , South – Western New York.
5.Evans ,James : (1997),Production Operations Management – quality performance & value : 5th Ed., West publishing Company , New York.
6.Kotler, Philip, (1997), "Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation & Control, 5th Ed, New Delhi, Prentice-Hall, Inc., India.
7. Hutt, Michael D.& Speh , Thomasn W : (1998 ) Business Marketing Management : 6th Ed, New York .
8.Kotler, Philip & Armstrong, Gray, (2001), "Principles of Marketing", Prentice Hall,7th ed. , New Delhi, Prentice-Hall, Inc., India.
9.Kotler, Philip, (2004), "Marketing Management, Analysis, Planning Implementation and Control", 9th Ed, New Delhi, Prentice-Hall, Inc., India.
10.Kotler philiph : (2000 ), Marketing Management , 10th Ed: London Prentic Hall.
11.LevensmMichael :( 2012 ) Mar;eting Deffind Explained Applied 2nd Ed: Prentic Hall.
12.Piercy F. Nigel F.:(2012 )Market-Led Strategic Change Routledge.
13..Russall R .R & Taylor B.B : ( 2009 ),Operations Management Along the Supply Chain International Student Version 6th ed ,john wiely & sons pte ltd.
14.Russell,Robrta S.& Taylor, Bernard W. ,: (1995), Operations Management :Focusing on Quality and Competitiveness., prentice Hall Inc, U.S.A. .
15. Winer,Russell S.,Ravi, Dhar,(2011), "Marketing Management", 4th ed.,
International Edition Pearson Education, Inc

● Periodicals:
1. Lovelock Christopher h. & Wright Lauren : ( 1999) Principles of Services Marketing & Management, New Jersey :1 st ed..
2. Mayer & Castes :( 1998 ) Emergency Department Patient Satisfaction Journal of Health Care Management 43 -5 Sep / Oct.
3.Mullen ,Janet .A,: (1996 ) AnExaminationof qualityimprovment Initives in higher education,U.S.A.The Arizona state University ,unpublished DP.A.Thesis.

Published

2017-06-30

Issue

Section

Articles