Electronic management and its role in achieving competitive advantage in industrial organizations

An exploratory study in the General Company for the manufacture of cars and equipment battery manufacturing plant "Babylon 1 and Babylon 2

Authors

  • Amira Shakr Wali Al-Bayati College of Administration and Economics ,University of Baghdad, Baghdad, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v2n4y2016.pp249-289

Keywords:

electronic management, communication networks, human capital, information, competitive advantage

Abstract

The research aims to diagnose the role of electronic administration in achieving a competitive advantage to the organization for its contribution in reducing the time to accomplish tasks Vdilan cost performance because it contributes to the financial savings for the company centered on the lack of indifference departments in the application of electronic management

For fear of limbering process underpinning electronic management to get rid of all the excess costs and activities associated with them and rely on the electronic management four dimensions  ( communication networks, human capital, and databases and information ) and their relationship to achieving competitive advantage ( Cost minimum and time functions ) the completion of where the study relied on taking a sample of heads of units and divisions, sections in the General Company for the manufacture of cars and equipment batteries Babylon 1 & 2 industry lab opinions According to a questionnaire distributed to 112  people were excluded (10) questionnaires because they are invalid for statistical analysis of the remaining ( 102) questionnaire.

was used most prominent Matousel search mechanism is the presence of statistically significant differences between the application of electronic management and achieve a competitive advantage for the organization relationship The most important recommendationsPthiah the need for the company and its products fit their clients need from all those who through the adoption of modern concepts in methods to provide products in line with the need of customers

References

المصادر العربية:
أ.الرسائل الجامعية
1. العزاوي، سحر احمد كرجي موسى (2005) اثر التدريب في تحقيق الميزة التنافسية، دراسة تحليلية لاراء عينة من مديري المستشفيات الحكومية في بغداد، رسالةماجستير، كلية الادارة والاقتصاد، قسم ادارة الاعمال، الجامعة المستنصرية ".
2. العزاوي، سنية كاظم تركي (2006) مدى تطبيق ثلاثية جورانفي جودة الخدمات الصحية لتحقيق الاسبقيات التنافسية في تحسين الاداء، دراسة تطبيقية في دائرة مدينة الطب في بغداد، رسالة ماجستير، الكلية التقنية الادارية، قسم تقنيات العمليات، الجامعة التقنية الوسطى.
3. الوائلي، علي عباس حسين (2005) دور نظم التكاليف في تحقيق الميزة التنافسية، دراسة تطبيقية في الشركة العامة لصناعة البطاريات معمل بابل 2، رسالة ماجستير، كلية الادارة والاقتصاد، قسم المحاسبة، الجامعة المستنصرية.
4. المياحي، أسيل هادي محمود جاسم، (2004) "أسلوب فريق العمل وأثره في تعزيز عملية التحسين المستمر والميزة التنافسية للمنظمة: دراسة تطبيقية في مركز التقنيات الإحيائية جامعة النهرين"، رسالة ماجستير، كلية الإدارة والاقتصاد، قسم إدارة الأعمال، الجامعة المستنصرية.
5. بوعزة، هاجر (2012) اثر التسويق بالعلاقات في تحقيق الميزة التنافسية، دراسة حالة اتصالات الجزائر (فرع ورقلة)، رسالة ماجستير، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التيسير في الجزائر، قسم العلوم التجارية، جامعة الجزائر ".
6. الكبيسي، كلثم محمد، (2008)، متطلبات تطبيق الادارة الالكترونية في مركز نظم المعلومات التابع للحكومة الالكترونية في دوله قطر، رسالة ماجستير، قسم ادارة الاعمال الجامعة الافتراضية الدولية في قطر.
7. رفرافي، محمد، (2014) دور تكنولوجيا المعلومات في تحقيق الميزة التنافسية في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية: رسالة ماجستير، كلية العلوم التجارية، قسم التسيير، جامعة محمد بن خضير.
ب. المؤتمرات والمجلات:
1.الجراح، اضواء كمال حسين: (2012)، الادارة الالكترونية ودورها في تقليل ضغوط العمل دراسة استطلاعية، مؤتمر هيئة التعليم التقني الكلية التقنية الادارية للفترة 28 ،29 -11-2012.
2.الشيخ، فؤاد نجيب(2004) "العلاقة بين نظم المعلومات والميزة التنافسية في قطاع الادوية الاردنية " دورية الادارة العامة، المجلد ال 44، العدد 3.
3.البرواري، نزار عبد المجيد رشيد، "الدور المعاصر للموارد البشرية في ضل مجتمع المعرفة والتنافسية"، مجلة الإدارة والاقتصاد، الجامعة المستنصرية، كلية الإدارة والاقتصاد، العدد السادس والثلاثون، أيلول,2001.
4.المغربي، عبد الحميد عبد الفتاح: (2004) متطلبات تطبيق الادارة الالكترونية لتقديم الخدمة واتجاهات العاملين، دراسة تطبيقية على ميناء دمياط المؤتمر العالمي السنوي العشرون للفترة من 20 ،22-4-2004
5.باكير، علي، (2006)، المفهوم الشامل لتطبيق الادارة الالكترونية، مجلة اراء حول الخليج، مركز الخليج للأبحاث، العدد23.
6.عبد الرحمن، فؤاد يوسف: (2013) تقييم واقع الادارة الالكترونية والادارة عن بعد دراسة حالة في الشركة العامة للسمنت -مجلة كلية الادارة والاقتصاد جامعة كربلاء المقدسة – مجلد 9 العدد 37.
7.محمد انمار عبد الرزاق :(2013) واقع تطبيق الادارة الالكترونية في الكلية التقنية الادارية بالموصل تحليل لاراء عينة من العاملين مؤتمر هيئة التعليم التقني معهد الادارة الرصافة للفترة 23، 24 – 10 – 2013.
ج.الكتب
1.البياتي، اميرة شكر واللامي غسان قاسم، (2010) تكنلوجيا المعلومات الاستخدامات والتطبيقات، الطبعة الأولى، دار الوراق للطباعة والنشر، عمان الاردن.
2.الحسن، حسين محمد :( 2011)، الادارة الالكترونية المفاهيم والخصائص والمتطلبات، الطبعة الاولى، الوراق للنشر والتوزيع عمان الاردن.
3.احمد، محمد سمير: (2009) الإدارة الالكترونية، الطبعة الاولى، دار المسيرة للطباعة والنشر، الاردن.
4.السالمي، علاء عبد الرزاق محمد حسن، (2009) الادارة الالكترونية، الطبعة الثانية، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان.
5.السلمي، علي، (2002) إدارة التميز نماذج وتقنيات الادارة في عصر المعرفة، دار غريب للنشر، القاهرة.
6.الدوري، زكريا مطلك، "الإدارة الاستراتيجية: مفاهيم وعمليات وحالات دراسية، جامعة بغداد، المكتبة الوطنية، بغداد، العراق، 2003.
7. العلاق، بشير عباس (2004) الخدمات الالكترونية بين النظرية والتطبيق، المنظمة العربية للتنمية الادارية، الأردن
8. الغالبي، طاهر محسن منصور وادريس، وائل محمد صبحي (2009) الادارة الاستراتيجية منظور منهجي متكامل، الطبعة الثانية، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
9.الوادي، محمود حسين، الوادي بلال محمود:( 2011) المعرفة والادارة الالكترونية وتطبيقاتها المعاصرة، الطبعة الأولى، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.
10.توفيق، عبد الرحمن: (2003) الادارة الالكترونية مركز الخبرات المهنية للادارة القاهرة.
11.غنيم، احمد محمد، (2004)، الادارة الالكترونية: افاق الحاضر وتطلعات المستقبل، المكتبة العصرية للنشر والتوزيع، القاهرة.
12.محسن، عبد الكريم والنجار، صباح مجيد، "إدارة الإنتاج والعمليات"، الطبعة الأولى، دار وائل للطباعة والنشر، عمان، الأردن،2012.
13.نجم، نجم عبود "إدارة المعرفة: المفاهيم والاستراتيجيات والعمليات"، الطبعة الأولى، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2005.
14.ياسين، سعد غالب (2010) الادارة الالكترونية، دار اليازوري للنشر والتوزيع، عمان.
15.ياسين، سعد غالب: (2005) الإدارة الإلكترونية وآفاق تطبيقاتها العربية، الرياض، معهد الإدارة العامة.
●English Sources
STUDIES
1. Daniel, Prajogo & Peggy, McDermot, (2011) Examining competitive priorities and competitive advantage in service organisations using Importance-Performance Analysis matrix, An International Journal, Vol. 21 Iss: five.
2. Wigand & F.Dianne Lux :( 1995), Information technology in organizations on structure peope & tasks D.P.A Arizona state university international journal of knowledge teaching Vol (1) NO (4).
3. Yao, Lin, (2011), E-management development & deployment strategy for future organization, African journal of business management, vol.5, no .16
BOOKS

1. OBriam, James A: (2000), Introduction to Information System: 10th Ed the Mc Graw- Hill Conparies U.S.A.
2. Cohen, Steven and Brand, Ronald (1993) Total Quality Management guid for Real World, Sanfransisco, Jossey Bass Publishers.
3. Davis, M.M., Aquiliano, N.J., & Chase, R.B. (2003) Fundamental of operation Management, New York, McGraw-Hill.
4. David & et al: (2002), Electronic Commerce, New Jersey, Prentice Hall
5. Forman Mark: (2002), E-Government Strategy, 3rd.ed. McGraw-Hill Book Co., U.S.A.
6. Heize, Jay & Render, Barry, "Operations management", 6th ed., prentice Hall upper saddle river, New Jersey, 2001.
7. Krajewki , Lee & Ritzman, Larry ( 2005 ) Operation Management strategy and analysis , 7thed , Newjersy ,Pearson Prentice Hall Inc
8. Mattie, Malkia: (2003) E-Transformation in Governance, Hershey PA, New York.
9. Laudan, Kenneth& Laudan Jane P: (2000), Management Information System: Printice Hall International Inc
10. Russell, Robert.S. &TaylorIII, Bernard W. (2000) Production Management, New Jersy, Prentice- Hall Inc.
11. Slack, Nigel & Chambers, S. & Harland, C. & Harrison, A & Johnston, R., 1998"Operations management", second ed., Pitman Pub., London.

Published

2016-12-31

Issue

Section

Articles