E-learning, application constraints and remedies

Case Study at Northern Technical University

Authors

  • Majid Mohammed Salih Northern Technical University, Mosul, Iraq.
  • Usra Ahmed Jarjis Northern Technical University, Mosul, Iraq.
  • Nidal Ali Suleiman Northern Technical University, Mosul, Iraq.

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v2n4y2016.pp290-317

Abstract

We seek through the current study to take up the subject of a great deal of importance and the growing popularity in recent years by many of the students and educated as an opportunity for many individuals for the purpose of obtaining scientific certificates Aubramj training conditions they went through may be withheld from them this opportunity, but it is education mail modern educational means were produced by the knowledge revolution and the development of electronic technologies and renewable constantly.

     The study focused on highlighting the most important obstacles that hinder the proper application of e-learning and actress constraints related to each of the (administration, infrastructure, curriculums faculty,authority member and the student) and the adoption of the form questionnaire with a five-year measure was answers and attitudes of analysis (50) Ferdamn faculty members University surveyed, it reached a number of conclusions and recommendations of the conclusions Almezrh ways that support the application of e-learning in the surveyed university.

References

اولاً : المصادر العربية
1. زيتون, حسن حسين،"رؤية جديدة في التعليم والتعليم الالكتروني"، الدار الصوفية للتربية الرياض، (2005)، ص 26.
2. الحيلة, محمد محمود، "تكنولوجيا التعلم بين النظرية والتطبيق", ط 4, دار السيرة للنشر عمان، (2004).
3. عبد الحميد, محمد", البحث العلمي في تكنولوجيا التعلم,عالم الكتب, القاهرة، (2005)، ص166.
4. ابو الحسن, سلام, منظومة التعليم الالكتروني,رسالة المعلم,الاردن,(2007)، 45(3)، ص17.
5. الخليفة, هند (2002), الاتجاهات والتطورات الحديثة في خدمة التعليم الالكتروني, ورقةعمل مقدمة الى ندوة مدرسة المستقبل جامعة الملك سعود, 16-17 أب, 1423 هـ .
6. الحريفي, محمد (2006),التعليم الالكتروني في الجامعة الاسلامية بغزة : تطبيقات ومعوقات, تاريخ الدخول 15/11/2008، ص17. من المصدر www.elearning.edu.sa
7. العريفي, يوسف (2003),التعليم الالكتروني تقنية واعدة وطريقة رائدة,ندوة التعليم الالكتروني, مدارس الملك فيصل, الرياض, 20/2/1424هـ.
8. عليوة, زينب توفيق (2006) الاثار الاقتصادية لتفعيل التعليم الالكتروني في مصر في ظل العولمة, مؤتمر التعليم النوعي ودوره في التنمية البشرية في عصر العولمة, مصر، ص219.
9. قنديل, احمد, "التدريس بالتكنولوجيا الحديثة", عالم الكتب, القاهرة، (2006)،ص212.
10. الهادي, محمد, "التعليم الالكتروني عبر شبكة الانترنيت", الدار المصرية اللبنانية, القاهرة، (2005)، 103، 296.
11. الغراب، ايمان محمد، "التعليم الالكتروني مدخل الى تدريب غير تقليدي"، المنظمة العربية للتنمية، القاهرة، (2003).

ثانياً: المصادر الاجنبية
1-Mahdi zadeh, etal., (2008), "Detormiyning Factors of the use of E- Learning environments by university teachers computers &Educdion, 51(1) 55-62
2- Yuen, A.& Ma, W., (2008), "Exploring teacher acceptance of E-Learning Technology Asia pacific Journal of Teacher Education, 36(3), 229
3- Nor, 2005 from :http://www.bnne xperseft.com.englisk/resour vol.10105 htm
4-Bahlis ,J.(2002) E.Learning the hype&realiy (Abstract)Retrievet
5-Qu,H.(2003)Eflechiveness of E.Learning /A.Page/Files/slid.the/htm
7-Nida,s.(2003) " Trends in faculey use &percptions of E-Learning & Teaching in Action2 .(3)
8- Ismail (2003) the design of an E-Learning system ,Beyond the Hype .Inlemet& Higher education, 4 .
9- Conna B.(2007) .An Investigation of Incorporating online Courses in public high school curricula Retreved from :http://www.proquset .umi.com
10- Rodny ,S.(2002)N .The integration of instructional technology into public education :Promises and challenges .Educational Technology, 1(42).
11-Wong, Dominic,2007, A Critical Literature Review on E-Learning Limitations, Jasa, http//www.ucsi.edu.my/cervie/
12- Watanabe, Keiko,2005,A study Needs for E-Learning Through The Analysis of National survey and case studies National Institute of Information, N2.
13-Osaily, p, (2012),The challenges facing learners in implementing E-Learning in High Educational region at Al-Quds oper university
14- Young,s, (2004)original peradign change in teaching through the school for all community, Journal of computer Insisted learning 20, (2).
15-Qwaider ,WalidQassim, 2001, integrated of Knowledge Management and E-Learning System ,International Journal of Hybrid Information Technology,Vol.4.N.4.
16- Watanabe, Keiko, 2005, A study on Needs for E- Learning-Through The Analysis of National Survey And Case studies, National Institute of Informatics, N 2.
17- Bosman, Kelli., (2002), simulation-based E-learning . Syracuse university. Codone, Susan ( 2001).An E-Learning Primer.

Published

2016-12-31

Issue

Section

Articles