ئەحمەد موختار جاف وەك چەشنيێك لە ڕۆشنبير

Authors

  • Lhon Qader College of Administration and Economics ,University of Human Development , Sulaymaniyah, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v2n4y2016.pp343-361

Abstract

The poet represents a distinctive cultural and literary movement among his contemporary intellectuals. His poetic works in general and his stories in particular offer a contemporary viewpoint to his readers of various intellectual, social and political aspects. His inquiries about the nature of life and happiness, the way to awareness and political justice, the functions of religion and state, his skepticism about the concept of nobility, and his appreciation to learning and knowledge, etc.: all these would generally form a reformation project, socially and culturally, where all these aspects are considered to be a result of a structural analysis of the text.

References

كوردي:
1. ث.د.عيزةدين مستةفا رةسولأ، ديوانى ئةحمةد موختار جاف، ضاثخانةى (الاديب)، بةغدا، 1986.
2. د.ئيحسان فوئاد، مةسةلةي ويذدان (ضؤن بووم بة خانةدان)، ئةحمةد موختار جاف، ضاثخانةى ئاراس، هةوليَر، ضاثي سيَهةم، 2010.
3. د.مارف خةزنةدار، ميَذووي ئةدةبي كوردي، ضاثخانةى ئاراس، هةوليَر، بةرطي ثيَنجةم، 2010.
4. علاْ الدين سجادى، ميَذووي ئةدةبي كوردي، ضاثخانةى معارف، بةغدا، ضاثي دووةم، 1971.
5. صديق بؤرةكةيي، ميَذووي ويَذةي كوردي، انتشارات ناجي، بانة، كردستان، بةرطي دووةم، ضاثي يةكةم، 1370 هةتاوى.
6. د.شكرى عزيز الماضي، و: ث.ي.د.سةردار ئةحمةد طةردي، تيؤري ئةدةب، ضاثخانةى ماردين، هةوليَر، 2010.
7. كؤمةلَيَك نوسةر، ديدارى تايبةت بة شاعير ئةحمةد موختار جاف، بلآوكراوةي وةزارةتى رِؤشنبيريء لاوان، ضاثخانةى كارؤ، 2013.

عةرةبي:
1. د.عزالدين مصطفى رسول، الواقعية في الأدب الكردي، من منشورات ئاراس، الطبعة الثانية، اربيل، 2010.
2. د.فاروق سعد، تراث الفكر السياسي قبل الأمير وبعده، دار الآفاق الجديدة، بيروت، الطبعة الرابعة والعشرون، 2002.
3. سعيد الغانمي، فاعلية الخيال الأدبي، منشورات الجمل، بيروت، 2015.

Published

2016-12-31

How to Cite

Qader, L. (2016). ئەحمەد موختار جاف وەك چەشنيێك لە ڕۆشنبير. Journal of University of Human Development, 2(4), 343–361. https://doi.org/10.21928/juhd.v2n4y2016.pp343-361

Issue

Section

Articles