The Roles of Customer's Capital As Human Resource Achieving The Universal Banking

A survey study of samples of employed at the banks of Duhok province

Authors

  • Hussein Ahmed Hussein Al-Mzwry Department of Banking and Finance, College of Administration and Economics, University of Duhok, Duhok, Iraq.

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v2n1y2016.pp296-319

Abstract

The present research aims at the a knowledgement of the role the customer capital as human resource in achieving the universal banking , since the customer is considered the chief concern , and the aria where all banks should focus and the key elements of profitability so , the presnt research attempts energizing and activating the customer capital through four strategices for ( strategy of attracting new gruops of andividuals, strategy of maximizng supporting the customer's comfort , , strategy of financial activity,  strategy of keeping the banks liquidity ) to act as a tool that assists the working commercial banks in duhok province achieve the universal bankig in to reality in this sense two hypotheses were made to examine, the effect on the relationship between the customer capital and universal banking accordingly , afield study was a dopted through a questionnaire list that was distributed to sample of manegers and haed of departments working in the banks of duhok province .

the study concluded many results some of which were represented in the following ;

there is a hung concern with customers capital made by those banks managements and also the increasing raise of the universal banking in the banks of duhok province

References

اولا: العربية
1- الحسيني ، فلاح حسن الدوري ، مؤيد عبدالرحمن، ادارة البنوك ( مدخل كمي واستراتيجي) ، عمان- الاردن، دار وائل للنشر ،2000).
2- بالي، سمير فرنان، السرية المصرفية،منشورات الحلبي الحقوقية، ط1، بيروت، 2002.
3- عبدالحميد، عبدالمطلب، البنوك الشاملة عملياتها وادارتها، مطبعة الدار الجامعية، الاسكندرية ، 2000.
4- صرخوة، يعقوب يوسف، سر المهنة المصرفية ، جامعة الكويت ، الكويت،مطبعة كلية الحقوق، 1989.
5- مامندي ، غازي، ادارة البنوك،ط1، مطبعة حجي هاشم، اربيل،2012.
6- الشمري ، صادق راشد، ادارة المصارف الواقع والتطبيقات العملية،ط1،دار الصفاء للنشر والطباعة،عمان، 2003.
7- الامام، صلاح الدين محمد امين عبدالحكيم، ادارة الاعمال في ظل الصيرفة الشاملة، اطروحة دكتوراه، كلية الادارة والاقتصاد جامعة المستنصرية، 1998.
8- النقشبندي، فارس محمد فؤاد، المنطلقات الفكرية لمنهج التسويق الحديث بالتركيز على التسويق بالعلاقات، رسالة دبلوم عالي، كلية الادارة والاقتصاد، جامعة دهوك، 2007.
9- الريكاني ، مهدي صالح سليمان، جودة الخدمات ورضى الزبون، ، رسالة دبلوم عالي، كلية الادارة والاقتصاد، جامعة دهوك، 2007.
10- البكري ، ثامر ياسر ، ادارة المعرفة التسويقية بالاعتماد استراتيجية العلاقة مع الزبون، المؤتمر العلمي السنوي الدولي الرابع، ادارة المعرفة في العالم العربي، جامعة الزيتونة، الاردن، 2004.
11- منصور، اياد شوكت، ادارة خدمة العملاء، مطبعة دار كنوز المعرفة العلمية للنشر والتوزيع، الاردن، عمان ، 2008.
ثانيا: الكتب الاجنبية
1- Jobber david& john fahy, foundation of marketing printed & bound in spain by mateneroue, 2003.
2- Bontise, nich, 1996, there is price in your head, article management intellectual capital, strategically , business quarterly 60 (4) summer.
3- Parvatiyar,a.&sheth ,j. , conceptual framework of costumer relationship management- emerging concepts, tools and applications. Tata mcgraw- hill, new delhi, 2001.
4- West verge, p. b & Sullivan, p. h., 1998, in search of a new paradigm, in p.h. sullvaned, profiting from intellectual capital extracting value from innovation, new York, wiley& sons.
5- Kotller, Philip& gray, Armstrong, 2006, principles of marketing, havard business review , mar- june, 1992.
6- Kotller, Philip and et al, 2005,principles of marketing , eleventh edition, prentice hall, new delhi, endia.
7- Miller , roger &vanhoose, david d. , modern money and banking, inc. 3erd ed. Mcgrawn – hill, 1993.
8- Rose peter s. , money and capital markets inc. 5th ed. U.s.a; Richard, d. Irwin, 1994.
9- Hempel, George h. &simonson, Donald g&coleman ,alan b. , bank management , inc 4th . ed. U.s.a ; john wiky& sons , 1994.
10- Rose peter s. , commercial bank management, inc. 4thed . Singapore; Irwin mc grawn- hill, 1999.
11- Channon, Derek f. bank strategic management and marketing , john wiley& sons ltd. 1sted . 1988 ,u.k .
ثالثا: مواقع الانترنيت
12- www.businessbject.com
13- www.jps-dir.com
14- www.imd-batna.hooxs.com

Published

2016-01-31

How to Cite

Hussein Al-Mzwry, H. A. (2016). The Roles of Customer’s Capital As Human Resource Achieving The Universal Banking: A survey study of samples of employed at the banks of Duhok province. Journal of University of Human Development, 2(1), 296–319. https://doi.org/10.21928/juhd.v2n1y2016.pp296-319

Issue

Section

Articles