The Role of Knowledge Management Operations in Developing Human Resources Capabilities
A Pilot Study Of The Opinions Of A sample Of Managers In Some Industrial Organizations In Dohuk Province \ Iraqi Kurdistan Region
DOI:
https://doi.org/10.21928/juhd.v2n1y2016.pp349-367Keywords:
ادارة المعرفة, عمليات ادارة المعرفة, تنمية قدرات الموارد البشريةAbstract
Knowledge Management and its processes represent one of the recent conceptual development in the recent management philosophy , an one of its active practices , and the most consist with the speeding changes in the business world , and its reflects on different tasks and activities of organization which performed by human recourses in according to the abilities and capabilities which they acquired , this lead organizational management to have interest on Knowledge Management and its processes , there is an expect that these process will contribute in developing human recourse capabilities , so this study came to determine the role of the Knowledge Management processes in developing human recourse capabilities in a scientific methodology and field analysis in some industrial organizations in Dohuk Province \ Iraqi Kurdistan Region , by testing some hypotheses which reflect correlation and effect relationships between the Knowledge Management processes represents ( knowledge acquiring , participating , storing , and applying ) in developing human recourse capabilities in the researched organizations reaching to point down some relevant conclusions , as well as providing some necessary recommendations for the organizations in general and the researched especially.
References
1- حريم , حسين , 2009 , مبادئ الادارة الحديثة , نظريات , العمليات الادارية , وظائف المدير , دار الحامد للطباعة والنشر , ط2 , عمان , الاردن .
2- الخوري ,هاني شحاذة ,1998,تكنولوجيا المعلومات , مدخل تعريفي , الجزء الاول , القاهرة .
3- الروسان ، أسامة أحمد ، (2004) ، إدارة المعرفة والتعليم الإلكتروني ، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية ، جامعة الزيتونة الأردنية ، المؤتمر العلمي السنوي الرابع ، عمّان ، الأردن
4- السياني ، محمد عبدالله ، (2001)، المعرفة المعلوماتية والإدارة الالكترونية: الأهمية الاقتصادية المتزايدة لإدارة المعرفة في المنشآت الحديثة، المؤتمر العلمي السنوي الثالث لكلية العلوم الإدارية والمالية جامعة فيلادليفيا ، الأردن.
5- السكري , عادل ,1999,نظرية المعرفة ,القاهرة , الدار المصرية اللبنانية
6- العتيبي , سعد مرزوق , 2006 , ادارة المعرفة , دار وائل للطباعة والنشر , الاردن .
7- العتيبي , سعد مرزوق , 2010 , عمليات ادارة المعرفة , مركز المدينة المنورة للعلوم الهندسية , السعودية.
8- العلواني , حسن , 2001 , ادارة المعرفة المفهوم والمداخل النظرية , المؤتمر العربي الثاني في الادارة , المنظمة العربية للتنمية الادارية التابعة لجامعة الدول العربية , القاهرة .
9- العلي , عبد الستار واخرون , 2006 , المدخل الى ادارة المعرفة , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .
10- الكبيسي , صلاح الدين عواد , 2002 , ادارة المعرفة واثرها في الابداع التنظيمي , اطروحة دكتوراة غير منشورة , كلية الادارة والاقتصاد , الجامعة المستنصرية , العراق .
11- الكبيسي , صلاح الدين عواد , 2005 , ادارة المعرفة , المنظمة العربية للتنمية الادارية , القاهرة .
12- اللوزي , موسى ,2000 , التنمية الادارية , المفاهيم , الاسس , التطبيقات ,ط1 , دار وائل للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .
13- ناصر , اكرم ,2006, نظم ادارة المعرفة ودورها في تفعيل عملية البحث والتطوير , المؤتمر العلمي الرابع لجامعة دمشق , سوريا .
14- ناصر , جابر واحمد , تميم , 2012, واقع تطبيق عمليات ادارة المعرفة في جامعة القدس المفتوحة , مجلة جامعة الاقصى , المجلد (16 ) , العدد(1) , فلسطين .
15- نجم , نجم عبود , 2008 ,ادارة المعرفة , المفاهيم والاستراتيجيات والعمليات ,مؤسسة الوراق للنشر , عمان , الاردن .
16- نعمة , بارك , 2006 , تنمية الموارد البشرية واهميتها في تحسين الانتاج وتحقيق الميزة التنافسية , مجلة اقتصاديات شمال افريقيا , العدد السابع .
17- منصور دين زاهي والعاصي احمد ,2005 , التدريب كأحد المقومات الاساسية لتنمية الكفايات البشرية ,الملتقى الدولي حول التنمية البشرية , بور قلة , الجزائر .
ثانيا : الاجنبية
1- Advinsson l , 1997 , Developing Intellectual Capital at skan dia , Long Rang Planning Vol . 30 .
2- Burk, M., (1999), "knowledge Management, everyone by sharing information", Public Roads, Vol.(63),No.(3( Nov. Des. http://www.tfhrc.gov/pubrds/novdec 99/km.htm
3- Coakes E. , 2003, Knowledge management systems , theory and practice , London , Thomson Learning .
4- Davis, M., 1998 , Knowledge Management , Information Strategy , EJ , vol . 15 .lssue .1.
5- Hackett B. 2003 , beyond Knowledge :New ways to work and learn , the conference board . 6- Heisig P., & Vorbeck j. (2000) , Benchmarking Survey Results , springer Verlag berlin , Germany
7- Rastogi P. 2000, Knowledge Management and Intellectual Capital , Human System Management , 19, U.S.A. 8- Sfeiby K ., & Lioyd T. 2001 , Managing Knowledge , London Bloomsb
9- Survarg M. 2005 , Knowledge Management and Consulting Industry , Management Review , Vol . 41, No.2 . 10- Wit , B . , Mayer, R. , 1999 , Strategy Process Content ,2nd. ed . , Thomsom Busimess Press , Tokyo.
11- http:ll ar . Wikipedia . Org.