The Role of Knowledge Management Operations in Developing Human Resources Capabilities

A Pilot Study Of The Opinions Of A sample Of Managers In Some Industrial Organizations In Dohuk Province \ Iraqi Kurdistan Region

Authors

  • Ahmed Sulaiman Mohammed College of Administrative Technology, Technical Education Authority, Mosul, iraq
  • Muhamad Abdul Wahab Al-Azawy College of Administrative Technology, Technical Education Authority, Mosul, iraq

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v2n1y2016.pp349-367

Keywords:

ادارة المعرفة, عمليات ادارة المعرفة, تنمية قدرات الموارد البشرية

Abstract

     Knowledge  Management  and  its  processes  represent  one  of  the  recent   conceptual  development  in  the  recent  management  philosophy , an  one  of  its active  practices , and  the  most  consist  with  the  speeding  changes  in  the  business  world , and  its  reflects  on  different  tasks  and   activities  of  organization  which  performed  by  human  recourses  in  according  to  the  abilities  and  capabilities which  they  acquired , this  lead  organizational  management  to  have  interest  on   Knowledge  Management  and  its  processes , there  is  an expect  that these  process  will  contribute  in  developing  human  recourse  capabilities  ,  so  this  study  came  to  determine  the  role  of  the  Knowledge  Management  processes  in  developing  human  recourse  capabilities  in  a scientific  methodology  and  field  analysis  in  some  industrial  organizations in Dohuk  Province \ Iraqi  Kurdistan  Region  , by  testing  some  hypotheses which reflect  correlation  and  effect  relationships  between  the Knowledge Management processes represents ( knowledge  acquiring , participating , storing , and  applying )  in  developing  human  recourse  capabilities  in  the  researched  organizations  reaching  to point  down   some  relevant  conclusions  , as  well  as  providing  some  necessary  recommendations  for  the  organizations  in  general  and  the  researched especially.                                      

References

اولا : العربية
1- حريم , حسين , 2009 , مبادئ الادارة الحديثة , نظريات , العمليات الادارية , وظائف المدير , دار الحامد للطباعة والنشر , ط2 , عمان , الاردن .
2- الخوري ,هاني شحاذة ,1998,تكنولوجيا المعلومات , مدخل تعريفي , الجزء الاول , القاهرة .
3- الروسان ، أسامة أحمد ، (2004) ، إدارة المعرفة والتعليم الإلكتروني ، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية ، جامعة الزيتونة الأردنية ، المؤتمر العلمي السنوي الرابع ، عمّان ، الأردن
4- السياني ، محمد عبدالله ، (2001)، المعرفة المعلوماتية والإدارة الالكترونية: الأهمية الاقتصادية المتزايدة لإدارة المعرفة في المنشآت الحديثة، المؤتمر العلمي السنوي الثالث لكلية العلوم الإدارية والمالية جامعة فيلادليفيا ، الأردن.
5- السكري , عادل ,1999,نظرية المعرفة ,القاهرة , الدار المصرية اللبنانية
6- العتيبي , سعد مرزوق , 2006 , ادارة المعرفة , دار وائل للطباعة والنشر , الاردن .
7- العتيبي , سعد مرزوق , 2010 , عمليات ادارة المعرفة , مركز المدينة المنورة للعلوم الهندسية , السعودية.
8- العلواني , حسن , 2001 , ادارة المعرفة المفهوم والمداخل النظرية , المؤتمر العربي الثاني في الادارة , المنظمة العربية للتنمية الادارية التابعة لجامعة الدول العربية , القاهرة .
9- العلي , عبد الستار واخرون , 2006 , المدخل الى ادارة المعرفة , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .
10- الكبيسي , صلاح الدين عواد , 2002 , ادارة المعرفة واثرها في الابداع التنظيمي , اطروحة دكتوراة غير منشورة , كلية الادارة والاقتصاد , الجامعة المستنصرية , العراق .
11- الكبيسي , صلاح الدين عواد , 2005 , ادارة المعرفة , المنظمة العربية للتنمية الادارية , القاهرة .
12- اللوزي , موسى ,2000 , التنمية الادارية , المفاهيم , الاسس , التطبيقات ,ط1 , دار وائل للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .
13- ناصر , اكرم ,2006, نظم ادارة المعرفة ودورها في تفعيل عملية البحث والتطوير , المؤتمر العلمي الرابع لجامعة دمشق , سوريا .
14- ناصر , جابر واحمد , تميم , 2012, واقع تطبيق عمليات ادارة المعرفة في جامعة القدس المفتوحة , مجلة جامعة الاقصى , المجلد (16 ) , العدد(1) , فلسطين .
15- نجم , نجم عبود , 2008 ,ادارة المعرفة , المفاهيم والاستراتيجيات والعمليات ,مؤسسة الوراق للنشر , عمان , الاردن .
16- نعمة , بارك , 2006 , تنمية الموارد البشرية واهميتها في تحسين الانتاج وتحقيق الميزة التنافسية , مجلة اقتصاديات شمال افريقيا , العدد السابع .
17- منصور دين زاهي والعاصي احمد ,2005 , التدريب كأحد المقومات الاساسية لتنمية الكفايات البشرية ,الملتقى الدولي حول التنمية البشرية , بور قلة , الجزائر .
ثانيا : الاجنبية
1- Advinsson l , 1997 , Developing Intellectual Capital at skan dia , Long Rang Planning Vol . 30 .
2- Burk, M., (1999), "knowledge Management, everyone by sharing information", Public Roads, Vol.(63),No.(3( Nov. Des. http://www.tfhrc.gov/pubrds/novdec 99/km.htm
3- Coakes E. , 2003, Knowledge management systems , theory and practice , London , Thomson Learning .
4- Davis, M., 1998 , Knowledge Management , Information Strategy , EJ , vol . 15 .lssue .1.
5- Hackett B. 2003 , beyond Knowledge :New ways to work and learn , the conference board . 6- Heisig P., & Vorbeck j. (2000) , Benchmarking Survey Results , springer Verlag berlin , Germany
7- Rastogi P. 2000, Knowledge Management and Intellectual Capital , Human System Management , 19, U.S.A. 8- Sfeiby K ., & Lioyd T. 2001 , Managing Knowledge , London Bloomsb
9- Survarg M. 2005 , Knowledge Management and Consulting Industry , Management Review , Vol . 41, No.2 . 10- Wit , B . , Mayer, R. , 1999 , Strategy Process Content ,2nd. ed . , Thomsom Busimess Press , Tokyo.
11- http:ll ar . Wikipedia . Org.

Published

2016-01-31

How to Cite

Mohammed, A. S., & Al-Azawy, M. A. W. (2016). The Role of Knowledge Management Operations in Developing Human Resources Capabilities: A Pilot Study Of The Opinions Of A sample Of Managers In Some Industrial Organizations In Dohuk Province \ Iraqi Kurdistan Region. Journal of University of Human Development, 2(1), 349–367. https://doi.org/10.21928/juhd.v2n1y2016.pp349-367

Issue

Section

Articles