The Ontological Dimensions in the Paradigm of Irfan: Rumi, Mawlawi Tawagozi and Gibran Khalil Gibran as Models
DOI:
https://doi.org/10.21928/juhd.v4n1y2018.pp113-119Abstract
This research illustrates the commonality between transcendental viewpoint, an artistic and musical lyric in transcendental literature; despite of differences in religion, language and era, in addition to the essential differences between this paradigm and the religious contemporary paradigm, as well. The evidence, ground and proving tools of this argumentation are poetic pieces of great poets like Mawlana Jalaladdin Rumi, Mawlawy Tawgozy and Jubran Khalil Jubran. By analyzing them we will touch upon the fact that the religious viewpoint and the literary works of transcendental poets were profound, and in the contrary we will get to know shallow and plain levels of some contemporary new literary product
References
جيليز، دونالد،(٢٠٠٩)، فلسفة العلم في القرن العشرين، ،ترجمة و دراسة د.حسین علی، دار التنوير، بيروت.
امين، احمد، (١٩٣٥)قصة الفلسفة اليونانية، مطبعة دار الكتب المصرية، قاهرة.
كاشانى، عزالدين محمود(٧٩٤ق)، مصباح الهداية ومفتاح الكفاية، اميركبير ،تهران.
يثربي،، سيد يحيى،( 1377هـ .ش) ، فلسفة عرفان، مركز انتشارات و دفتر تبليغات إسلامي، حوزه قم.
فولادى ، عليرضا ،( 1389 ه. ش)، زبان عرفان،، سخن، مزاطفت، تهران.
برتلس، يوگنى ادوارد ويچ( 1387 ه. ش) ، تصوف وادبيات تصوف ترجمة سيروس ايزدى، مؤسسة انتشارات امير كبير، تهران.
يثربي، سيد يحيى ،( 1387 ه. ش)، عرفان نظري، مؤسسة بوستان.تهران.
زرينكوب، عبدالحميد ،( 1377 ه. ش) پلەپلە تاملاقات خدا، تهران.
بلخى، مولانا جلاالدين محمد ،(١٣٨٧ ه.ش.)، مثنوى معنوى براساس نسخمە نيلكسون. چاپ مزائن نشر پیمان،تهران.
تاجدين، على ،( 1388 ه. ش.)، فرهنط نمادهاو نشانةها در انديشە مولانا، سروش، تهران.
تاوگۆزی، مەولەوی، (1389 ه. ش.) ديوانى مەولەوی لێکۆڵینەوەی ملا عبدالكريمى مدرس، انتشارات كردستان، سنندج.
سابايارد ، نازك ،( 1377 ه. ش)، از ناى نى، وەرگێڕانی بؤ فارسى محمد صادق شريعت، مؤسسە انتشارات شاب، تهران.
عبدالهى، محسن ، پارادايم چيست؟ قسمت اول.tirat.blogfa.com.
خاستگاه وظهورعرفان مسيحى،ويكيپديا،دانشنامە آزاد. https//fa.m.wikipedia.org
امين، احمد، (١٩٣٥)قصة الفلسفة اليونانية، مطبعة دار الكتب المصرية، قاهرة.
كاشانى، عزالدين محمود(٧٩٤ق)، مصباح الهداية ومفتاح الكفاية، اميركبير ،تهران.
يثربي،، سيد يحيى،( 1377هـ .ش) ، فلسفة عرفان، مركز انتشارات و دفتر تبليغات إسلامي، حوزه قم.
فولادى ، عليرضا ،( 1389 ه. ش)، زبان عرفان،، سخن، مزاطفت، تهران.
برتلس، يوگنى ادوارد ويچ( 1387 ه. ش) ، تصوف وادبيات تصوف ترجمة سيروس ايزدى، مؤسسة انتشارات امير كبير، تهران.
يثربي، سيد يحيى ،( 1387 ه. ش)، عرفان نظري، مؤسسة بوستان.تهران.
زرينكوب، عبدالحميد ،( 1377 ه. ش) پلەپلە تاملاقات خدا، تهران.
بلخى، مولانا جلاالدين محمد ،(١٣٨٧ ه.ش.)، مثنوى معنوى براساس نسخمە نيلكسون. چاپ مزائن نشر پیمان،تهران.
تاجدين، على ،( 1388 ه. ش.)، فرهنط نمادهاو نشانةها در انديشە مولانا، سروش، تهران.
تاوگۆزی، مەولەوی، (1389 ه. ش.) ديوانى مەولەوی لێکۆڵینەوەی ملا عبدالكريمى مدرس، انتشارات كردستان، سنندج.
سابايارد ، نازك ،( 1377 ه. ش)، از ناى نى، وەرگێڕانی بؤ فارسى محمد صادق شريعت، مؤسسە انتشارات شاب، تهران.
عبدالهى، محسن ، پارادايم چيست؟ قسمت اول.tirat.blogfa.com.
خاستگاه وظهورعرفان مسيحى،ويكيپديا،دانشنامە آزاد. https//fa.m.wikipedia.org
Downloads
Published
2018-03-31
How to Cite
Abdulrahman, L. Q. (2018). The Ontological Dimensions in the Paradigm of Irfan: Rumi, Mawlawi Tawagozi and Gibran Khalil Gibran as Models. Journal of University of Human Development, 4(1), 113–119. https://doi.org/10.21928/juhd.v4n1y2018.pp113-119
Issue
Section
Articles