Analyze the Relationship between Public relations and Knowledge sharing and their Impact on achieving Excellence Performance
An analytical study of the opinions of a sample of manager’s private banks sector in the city of Erbil
DOI:
https://doi.org/10.21928/juhd.v6n2y2020.pp11-25Keywords:
public relations, knowledge sharing, Excellence PerformanceAbstract
The research sought to test the relationship between the dimensions of public relations and represented (trust, commitment and satisfaction) as an independent variable and knowledge sharing as an intermediate variable through its dimensions (individual dimension, organizational dimension and technological dimension) and to know the impact of that relationship on achieving Excellence Performance as an approved variable, and within that framework Is it necessary to answer a basic question that is there a relationship and influence between public relations, knowledge sharing, and outstanding performance? For this purpose, private sector banks were chosen in the city of Erbil. The study sample included a group of managers of private sector banks in the city of Erbil, who numbered (92) managers.
The research adopted the descriptive analytical method. The questionnaire promised the main tool for collecting the required data, which was analyzed by adopting the statistical software (pct v.25 SPSS).
The research reached a set of conclusions, the most important of which is the existence of a relationship and an effect of public relations in knowledge sharing, which has proven its direct impact on Excellence Performance.
Keywords: public relations, - knowledge sharing, Excellence Performance.
References
الجبوري، هدير خيون عسور (2012) تأثير المعرفة التسويقية والاستخبارات التنافسية في تحقيق الاداء المتميز – دراسة تحليلية مقارنة لاراء عينة من مديري المصارف العراقية الحكومية والاهلية، رسالة ماجستير، جامعة كربلاء، العراق.
الدعمي، علاء فرحان طالب و كمونة،علي عبدالامير عبدالحسين (2014) دور اللاملموسات في تحقيق الاداء المتميز – بحث ميداني في كليات جامعة كربلاء،مجلة الادارة والاقتصاد المجلد الثاني، جامعة كربلاء، العدد8.
الزبيدي، غني دحام تناي، حافظ عبد الناصر علك ، و حسين وليد حسين عباس، (2015)، إدارة السلوك التنظيمي، ط2. عمان- الاردن: دار غيداء لنشر.
الدوري، زكريا مطلك ، (2005) ،الإدارة الاستراتيجية : مفاهيم وعمليات وحالات دراسية. دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع،عمان _الأردن.
الزهراني، ابتسام أحمد ، و نرفانا عبدالرحمن غيث، (2019)، دور الهندرة في تبسيط الاجراءات الادارية- دراسة ميدانية على الموظفات الاداريات بجامعة الملك عبدالعزيز بجدة، مجلة العلوم الاقتصادية و الادارية و القانونية، المجلد3 ، العدد 1، صفحة (1-28)
رشيد، صالح عبد الرضا وجلاب،احسان دهش، (2008). الإدارة الاستراتيجية: مدخل متكامل، دار المناهج للنشر والتوزيع،عمان _ الأردن.
فرج ، وليد علاء (2009) علاقة تقانة المعلومات باعادة هندسة الاعمال و أثرهما في الاداء المتميز – دراسة حالة في شركة بغداد للمشروبات الغازية/المساهمة المختلطة، رسالة ماجستير، جامعة بغداد.
سلمان، منى رسول، (2011)، الرضا الوظيفي لدى المشرفين الاختصاصي و علاقته بادائهم الوظيفي، مجلة الدراسات التربوية العدد 15، ص (59-78).
دودين، أحمد يوسف، (2017)، إدارة الإنتاج و العمليات كمي و نظري. عمان- الأردن: شركة دار الأكاديميون للنشر و التوزيع.
الهلالات، صالح علي عودة، (2016)، الإدارة الفعالة للموارد البشرية. عمان- الاردن: دار الحامد للنشر و التوزيع.
الخفاجي، نعمة عباس، طاهر محسن الغالبي، عبدالرحمن الجبوري، و جمال غانم الدباغ، (2008)، الفكر الاستراتيجي قراءات معاصرة. عمان- الاردن: دار الثقافة للنشر و التوزيع.
الشهري، فوزية بنت ظافر علي، (2017)، دور القيادة الأكاديمية في تنمية التشارك المعرفي كما يدركه أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملك خالد، رسالة ماجستير، جامعة الملك خالد ، رياض : السعودية .
القواسمي، سوزان عوني عبدالله، (2015)، أثر مرونة البنية التحتية لتكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة أداء العاملين-دراسة حالة البنك التجاري الأردني. الرسالة الماجستير، عمان- الاردن: جامعة الشرق الاوسط،.
الجوهر ، محمد ناجي ،(1986)، دور العلاقات العامة في التنمية ، وزارة الثقافة والإعلام ، بغداد.
خضر، جميل، (1998)، العلاقات العامة، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع.
جمال ، معوض ، راسم محمد وخيري ، (2005) ، ادارة العلاقات العامة المدخل الاستراتيجي ، الدار المصرية للطباعة ،القاهرة
دراوشة، نجوى، (2017)، العدالة التنظيمية السائدة في الجامعات الأردنية و علاقتها بالثقة التنظيمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. المجلة الاردنية في العلوم التربوية مجلد13، عدد3، صفحة (373-388).
حسب الله، عبدالحفيظ علي، عيسى سالم علي، و محمد علي عبدالله، (2012)، أثر البيئة الداخلية للمنظمة في المشاركة المعرفية للعاملين- دراسة في قطاع الخدمات العامة. مجلة العلوم انسانية و الاقتصادية العدد1، صفحة (1-13).
عنترة، خمقاني، (2018)، اثر التشارك المعرفي على أداء الأستاذ الجامعي-دراسة حالة لعينة من أساتذة جامعة قاصدي مرباح بورقلة. الرسالة الماجستير، ورقلة- الجزائر: كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية و علوم التسيير،.
ججيق، عبدالمالك، و عبيدات ، سارة ، (2014)، تأثير التشارك المعرفي في تطوير كفاءات الجماعة- دراسة ميدانية في شركة ميديترام بالجزائر العاصمة. مجلة أداء المؤسسات الجزائرية العدد6، صفحة (127-138).
العسكري، هناء جاسم محمد، (2013)، دور الثقافة التنظيمية في تعزيز التشارك المعرفي لدى اعضاء الهيئة التدريسية- دراسة تطبيقية في كلية الادارة و الاقتصاد، مجلة المثنى للعلوم الادارية و الا قتصادية المجلد3، العدد 6، صفحة (1-27).
نجادات، عبدالسلام، (2012)، واقع نقل المعرفة و التشارك بها في ظل العولمة. المؤتمر العلمي الدولي ،عولمة الاداة في عصر المعرفة.طرابلس، لبنان: جامعة الجنان.
الظاهر، نعيم ابراهيم، (2009)، إدارة المعرفة، الطبعة الأولى. عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع و جدارا للكتاب العالمي للنشر والتوزيع: عمان-الأردن.
جاسم، احمد كريم، والياسري وئام وهاب ، (2017)، تأثير ابعاد التشارك المعرفي في تحقيق الابداع المنظمي- بحث تحليلي في جامعة ذي قار، مجلة الادارة و الاقتصاد المجلد40 ، العدد 113،صفحة (64-84)
التميمي، أرشد فؤاد وسلام، أسامة، (2004). الاستثمار بالأوراق المالية، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان _ الأردن.
يوسف، بسام عبدالرحمن (2005) ،أثر تقنية المعلومات ورأس المال الفكري في تحقيق الاداء المتميز – دراسة استطلاعية في عينة من كليات جامعة الموصل، اطروحة دكتوراه، جامعة الموصل، العراق.
ثانيا// المصادر الاجنبية
Aalst, W.M.P., Weijters, A.J.M.M., and Laura, M., (2004), Workflow Mining: Discovering Process Models from Event Logs." IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering 16(9), 1128 - 1142 .
Akanyako ,Joseph ,(2009) , THE IMPACT OF EMPLOYEE EMPOWERMENT ON SERVICE QUALITY ,A Thesis submitted to the Department of Marketing and Corporate Strategy, School of Business ,Kwame Nkrumah University of Science and Technology .
Aliakbar, E., Yusoff, R. B., and Mahmood, N.H. N., (2012), Determinants of knowledge sharing behavio. International Conference on Economics, Business and Marketing Management. Singapore.: University Technology Malaysia, 208-215.
Armstrong, 2009, Knowledge Sharing – Types of Knowledge shared and Rewards, Midwest Research Conference in Adult, Continuing, and Community Education, Michigan State University, USA.
Assefa, T., (2010), Enabling knowledge sharing to promote innovative organizations in Africa. A paper to be presented at Expert Group Meeting on Harnessing Knowledge to Achieve MDGs, Addis Ababa, Ethiopia.
Berry, B. (2004). Organizational Culture: A Framework and Strategies for Facilitating Employee Whistleblowing. Journal of Employee Responsibilities and Rights, Vol. 16, No. 1. P.1-11.
Cheng, M. Y., Ho ,J. S. Y., and Lau, P. M., (2009), Knowledge sharing in academic institutions: a study of Multimedia University Malaysia. Electronic Journal of Knowledge Management, 7(3), 313-324.
Feizi , Mohammad, et al, (2014) , Investigating The Relationship between transformational leadership and organizational commitment of the high school teachers in Germi, international journal of organizational leadership , 2014, VOL. 3; NO. 1.
Griffin, Ricky W. and Moorhead, Gregory, (2014), Organizational Behavior: Managing People and Organizations, Eleventh Edition, South-Western, Cengage Learning,
Hakkarain, Salla, (2010), Evaluating non-profit organization donor relationship; Case study of Perhehoitioliitto, Arcada University of Applied Sciences International Business Helsinki.
Hogland, Linda, 2013, Discourses and the use of Repertoires in Two Firms, Order Student in Business, Vol.5.
Jain, K. K., Sandhu, M. S., and Sidhu, G. K., (2007), Knowledge sharing among academic staff: A case study of business schools in Klang Valley. Doctoral dissertation, Malaysia: University Tun Abdul Razak.
Kueng P., 2000, Process Performance Measurement System: A tool to Support Process – Based Organizations, Total Quality Management, Vol.11, No.1.
Lin, H. F., (2007), Knowledge sharing &firm ; innovation capability an empirical study. International Journal of Manpower Vol. 28 No. 3/4, 315-332.
Manaf, H.A., and Marzuki , N.A., (2009), The success of malaysian local authorities: The roles of personality and sharing tacit knowledge., In International conference on administrative development: Towardsexcellence in public sector performance. Riyadh- Kingdom of Saudi Arabia.: King Faisal Hall, 1-18.
Mehrabani, S.E., and Mohamad, N.A., (2011), The Role of 'Training Activities' and 'Knowledge Sharing' in the Relationship between Leadership Development and Organizational Effectiveness. International Conference of Sociality and Economics Development. 10,. International Proceedings of Economics Development and Research.
Ofelia, E. Liana & Trevizan, Maria., (2008) , Conceptual veflections about Organizational and professional commitment in the health Sector, Revista Latine – Americana de Enfermegem , Vol. 16,No.3.
Ozbebek, A., and Toplu, K.E., (2011), Empowered employees’ knowledge sharing behavior. International Journal of Business and Management Studies, 3(2), 69-75.
Pakwihok, Somanta, 2010, Achieving Superior Corporate Performance and the Characteristics of Managerial Dimensions: the Stock Exchange of Thailand, Doctoral Thesis in Philosophy (Development Administration) School of Public Administration National Institute of Development Administration, Thailand.
Purwanti, Y., Pasaribu, N.R., Lumbantobing, P., and Indonesia, P.T., (2010), Leveraging the Quality of Knowledge Sharing by Implementing Reward Program and Performance Management System. In Proceedings of the European Conference on Intellectual Capita. 499-503.
Purwanti, Y., Pasaribu, N.R., Lumbantobing, P., and Indonesia, P.T., (2010), Leveraging the Quality of Knowledge Sharing by Implementing Reward Program and Performance Management System. In Proceedings of the European Conference on Intellectual Capita. 499-503.
Robbins, S. P., and Judge, T. A. (2009). Organizational Behavior, Pearson Education International, Prentice-Hall, the U.S.A.
Roll, S. K., (2013), Knowledge Sharing Practices Among The Gradute Thesis submitted to the Department of Information Science and Library Management. Thesis of Master, Dhaka: University of Dhaka.
Sarkheyli, A., Alias, R.A., Ithni, N.B., and Esfahani, M.D., (2014), A conceptual formative farmework of knowledge risk governance to enhance knowledge sharing. Proceeding of the 19th Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS 2014). Chengdu, China: AIS Electronic Library (AISeL), 1-18.
Swart, J., and N. Kinnie., (2003), Sharing knowledge in knowledge‐intensive firms. Human resource management journal, 13(20), 60-75.
Weiskittle, P. (2006). Some Leaders Definitions. Journal of business leadership Review, Vol. 3, No.1, p.1-10.
Welch, Mary, (2006), Rethinking relationship management: Exploring the dimension of trust, Journal of Communication Management, Vol. 10, No. 2.
Yang, Sungun, (2005), THE EFFECTS OF ORGANIZATION-PUBLIC RELATIONSHIPS ON ORGANIZATIONAL REPUTATION FROM THE PERSPECTIVE OF PUBLICS, degree of Doctor of Philosophy, University of Maryland, College Park.
Yeh, C.H., Hu, H.N, and Tsai, S.H., (2011), A Conceptual Model of Knowledge Sharing and Market Orientation in the Tourism Sector. American Journal of Applied Sciences, Vol. 8, No. 4.