Strengthening the relationship between the teacher and the student from the perspective of the purposes of Sharia and its positive impact on the educational process

Authors

  • Hemin Azez Braem Department of Religious Education, Faculty of Education, Koya University, Kuysanjaq-Erbil, Kurdistan Region, Iraq
  • Farman Mawlud Kareem Department of Religious Education, Faculty of Education, Koya University, Kuysanjaq-Erbil, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v9n1y2023.pp16-25

Keywords:

Teacher , Student , Strengthening the Relationship , Makassed , Sharia

Abstract

This study aimed at ways to strengthen the relationship between the teacher and the student to reach better results than the learning and teaching process, because they are considered the two main pillars in the educational process, and because the success of the teacher is related to his ability to relationship with his students in order to communicate his educational message to them in the simplest way and the least time, and the success of the student in good interaction with his teacher for good academic achievement, and the researcher used the method of analytical approach from the point of view of Makassediya, and talked through him about the concept of the purposes of Islamic law and its definition, importance and types according to The priorities and the importance of building a strong relationship between the teacher and the student and the Sharia controls to build this relationship, and the research has reached the most important results, including: The teacher has a high status and is necessary in society, it must exist and is indispensable no matter how much science and technology develop, and the student also has a high status, and has a great credit in the remuneration and eschatological reward and also the need to take into account the purposes of Sharia in the educational system, and the presence of a strong relationship between the teacher and the student leads to greater success of the educational and educational process.

References

أولاً: الكتب

ابن عاشور، محمد الطاهر. (١٤٢٥ هـ - ٢٠٠٤ م). المقاصد الشريعة الإسلامية، تحقيق: محمد الحبيب ابن الخوجة، الناشر: وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية، قطر.

ابن عاشور، محمد الطاهر. (١٩٨٤). التحرير والتنوير, تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد، الدار التونسية للنشر، تونس.

ابن فارس، أحمد. (١٣٩٩هـ - ١٩٧٩م). معجم مقاييس اللغة ، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، دار الفكر، دمشق- سوريا.

ابن ماجة، أبو عبد الله محمد بن يزيد القزويني. (د.ت). سنن ابن ماجه، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء الكتب العربية ، القاهرة- مصر، (د.ط).

ابن منظور، محمد بن مكرم بن على. (١٤١٤ هـ). لسان العرب، الحواشي: لليازجي وجماعة من اللغويين، دار صادر، بيروت-لبنان، ط 3.

الألباني، أبو عبد الرحمن محمد ناصر الدين. (د.ت). صحيح الجامع الصغير وزياداته،الناشر: المكتب الإسلامي، (د.ط).

البدوي، يوسف أحمد محمد, (2000)م. مقاصد الشريعة عند ابن تيمية، دار النفائس للنشر والتوزيع، عمان-الأردن، ط1.

الترمذي، أبو عيسى محمد بن عيسى. (١٩٩٦م). الجامع الكبير سنن الترمذي، حققه وخرج أحاديثه وعلق عليه: بشار عواد معروف ، دار الغرب الإسلامي، بيروت - لبنان، ط1.

الجرجاني، علي بن محمد بن علي.(١٤28هـ -2007م). التعريفات، تحقيق: عادل أنور خضر، دار المعرفة للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت – لبنان، ط1.

جغيم، الدكتور نعمان. (١٤٣٥ هـ - ٢٠١٤ م) . طرق الكشف عن مقاصد الشارع، دار النفائس للنشر والتوزيع، الأردن، ط1.

الجندي، الدكتور سميح عبد الوهاب (1429ه-2008م) . أهمية المقاصد في الشريعة وآثارها في فهم النص واستنباط الحكم، مؤسسة الرسالة ناشرون، بيروت-لبنان، ط1.

الخادمي، الدكتور نور الدين بن مختار. (1419ه-1998م). الإجتهاد المقاصدي حجيته ضوابطه مجالاته، دار الكتب القطرية، الدوحة- قطر، ط1.

الخادمي، الدكتور نور الدين بن مختار. (١٤٢١هـ- ٢٠٠١م). علم المقاصد الشرعية، مكتبة العبيكان، الرياض- السعودية، ط 1 .

خلاف، عبد الوهاب. (2008). علم أصول الفقه، تحقيق: محمد بشير حلاوي، الدار الكتب العلمية، بيروت-لبنان، ط2.

الريسوني، الدكتور أحمد. (1412هـ - 1992م) . نظرية المقاصد عند الإمام الشاطبي الدار العالمية للكتاب الإسلامي، (د.م) ، ط1.

الريسوني، الدكتور أحمد. (1431ه-2010م) . المدخل إلى مقاصد الشريعة، دار الكلمة للنشر والتوزيع، القاهرة - مصر، ط1.

الزحيلي، الأستاذ الدكتور محمد مصطفى. (١٤٢٧هـ - ٢٠٠٦م). الوجيز في أصول الفقه الإسلامي، دار الخير للطباعة والنشر والتوزيع، دمشق – سوريا، ط2.

زيدان، الأستاذ الدكتور عبدالكريم . (١٤٢0هـ - ٢٠٠0م). الوجيز في أصول الفقه، دار نشر إحسان للنشر والتوزيع، طهران-إيران، ط5.

الشاطبي، أبو إسحاق إبراهيم بن موسى بن محمد اللخمي. (١٤١٧هـ - ١٩٩٧م). الموافقات ، تحقيق: أبو عبيدة مشهور بن حسن آل سلمان تقديم: بكر بن عبد الله أبو زيد، دار ابن عفان، ط1.

العالم، الدكتور يوسف حامد. (1415ه-1994م). المقاصد العامة للشريعة الإسلامية، دار العالمية للكتاب الإسلامي، الرياض-السعودية، ط2.

الغزالي، أبو حامد محمد بن محمد. (١٣٩٠ هـ - ١٩٧١ م) . شفاء الغليل في بيان الشبه والمخيل ومسالك التعليل، التحقيق: الدكتور حمد الكبيسي، الناشر: مطبعة الإرشاد، بغداد- العراق، ط1.

الفاسي، علال. (1993). مقاصد الشريعة الإسلامية ومكارمها، دار الغرب الإسلامي، المغرب، ط5.

مةلاى گەورە ، مةلا محمدى كؤيي. (2000), تةفسيرى كوردى لة كةلامى خوداوةندى، مكتب حمدي للنشر والإعلام، السليمانية- العراق، (د.ط).

مصطفى، الزيات، عبد القادر، النجار، إبراهيم وأحمد وحامد ومحمد. (د.ت). المعجم الوسيط، دار الدعوة، القاهرة، (د.ط).

ثانيـــاً: الدوريات والـمجلات

الأهبل، هالة محمد إبراهيم. ( 2015 ). آداب العالم والمتعلِّم في الفكر التربوي الإسلامي: دراسة فى ظاهرة النقل والتكرار، مجلة القراءة والمعرفة، ، العدد: (162)، (131 – 190).

دسوقي، رانيا عبد الحميد مبروك. (2020). أداء المعلِّم والعلاقة التفاعلية بينه وبين المتعلِّم، المجلة العربية للقياس والتقويم، العدد: (2)، يوليو، (42-50).

سلامة، خلف ابراهيم. (1978). العلاقة التفاعلية بين الطالب والـمعلم، مجلة التربية، العدد 25، (44- 45).

طه، طه محمد. (1974). العلاقة الإنسانية بين الطالب والمعلم، مجلة رسالة المعلم، الـمجلد (17) , العدد (1)، (38-42).

الظفري، سعيد بن سليمان، والهدابي، أمل بنت محمد. (2015). علاقة المعلم-الطالب ودافعية التعلم لدى طالبات الصفوف (5-11) بسلطنة عمان، مجلة العلوم التربوية والنفسية، المجلد: (16), العدد:(1)، (409-434).

العجمي، أبو اليزيد أبو زيد. (2010). العلاقة بين العالم والمتعلِّم بين إهتمام علمائنا و واقعنا، مجلة الشريعة والدراسات الإسلامية، المجلد: (25), العدد: (82)، (13– 20).

كرش، محمد حسن محمد. ( 1995 ). العلاقة التربوية بين المعلِّم والمتعلِّم في الأسرة الـمدرسية، مجلة التربية، العدد: (1) ، (121 – 128).

ثالـــثــاً: رسائل الماجستير:

الحدادي، فاطمة الزهراء وسليمة، براكو. (1442ه-2020م). التواصل بين المعلِّم والمتعلِّم وأثره في التحصيل الدراسي، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة أحمد دراية أدرار، كلية الآداب واللغات، قسم اللغة والأدب العربي، الجزائر.

الصمادي، محمد عبدالله حسن. (1997). طبيعة العلاقة التربوية بين الـعالم والمتعلم عند الغزالي، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة آل البيت، كلية الآداب والعلوم، الآردن.

القرنــي، مرعــي علي محمد. (1427ه). العلاقات الإنسانية بين المعلِّم والمتعلِّم في القرآن الكريم وتطبيقاتها التربوية، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة أم القرى، كلية التربية، قسم التربية الإسلامية والمقارنة.

Published

2023-01-10

How to Cite

Braem, H. A., & Kareem, F. M. (2023). Strengthening the relationship between the teacher and the student from the perspective of the purposes of Sharia and its positive impact on the educational process. Journal of University of Human Development, 9(1), 16–25. https://doi.org/10.21928/juhd.v9n1y2023.pp16-25

Issue

Section

Articles