The educational principles of Ibn Qayyim al-Jawziyya in his interpretation - Belief in Allah and monotheism as a model

Authors

  • Soran Faraj Abdulla Department of Islamic Studies, College of Islamic Sciences, University of Sulaymaniyah, Sulaymaniyah, Kurdistan Region, Iraq
  • Kamaran Mohammad Hama Saeed Department of Islamic Studies, College of Islamic Sciences, University of Sulaymaniyah, Sulaymaniyah, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v9n1y2023.pp38-46

Keywords:

Principle , Education and its impact , Ibn al-Qayyim , Belief in Allah , Monotheism

Abstract

This study aims to reveal the truth of (belief in Allah and His Unity) as a model for the educational principles of a great scholar, Ibn Qayyim al-Jawziyya, through his interpretation. Extracted from a master’s thesis at the College of Islamic Sciences, Department of Islamic Studies, University of Sulaymaniyah. To achieve the objectives of the study, the researcher followed the inductive-analytical approach that relies on data collection, analysis and extrapolation.

In order to achieve this target, the study included an introduction and four demands:

 1- The biography of Ibn Qayyim al-Jawziyya, which includes his name, lineage, birth, death, sect, upbringing, scientific status, elders and disciples in a nutshell.

2- The concept of principle and education, which includes the definition of the principle in terms of language and terminology and the difference between principles and values, as well as the definition of education in language and terminology, and education among educators and philosophers,

 3- The concept of belief in God and his unification and an explanation of its types of lordship, divinity, names and attributes, 4- The educational effects of belief in God and the clarification of these effects in its concept Correct on the different aspects of the individual and society, With the conclusion that includes the results of the study, the most important of which is to conclude that monotheism is derived from the Qur’an and the Prophet’s Sunnah, and that it has a significant impact on the behavior of the believer, through his relationship with his Lord, and his dealings with members of his community, and its reflection on various aspects of life.

The recommendation in brief, which is to call those in charge of educational affairs to take into account the importance of the doctrine of monotheism and inculcate it in the generations of learners through school curricula, especially Islamic education, because of its impact on the behavior of the individual since his childhood, and its reflection on society in the future.

References

بعد القرآن الكريم

أولًا: السنة النبوية:

الألباني، أبو عبد الرحمن محمد ناصر الدين، بن الحاج نوح بن نجاتي بن آدم، الأشقودري.(2002م). مُخْتَصَر صَحِيحُ الإِمَامِ البُخَارِي، مكتَبة المَعارف للنَّشْر والتوزيع: الرياض،ط1، 1422ه-2002م.

البخاري، محمد بن إسماعيل.(1979م). الأدب المفرد، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، المطبعة السلفية ومكتبتها: القاهرة،ط2 .

الترمذي، محمد بن عيسى بن سَوْرة بن موسى بن الضحاك.(1975). سنن الترمذي، تحقيق: أحمد محمد شاكروآخرون، مكتبة مصطفى البابي الحلبي، مصر،ط2، 1395ه-1975م.

الحاكم، أبو عبدالله محمد بن عبدالله النيسابوري(1342ه). مع ذيله(تلخيص المستدرك) للإمام الحافظ شمس الدين أبي عبدالله محمد بن أحمد الذّهبي، مطبعة مجلس دائرة المعارف النظامية الكائنة : حيدر آباد: الهند، ط1 ، 1342ه..

مسلم، بن الحجاج أبو الحسن القشيري النيسابوري.(د.ت). الجامع الصحيح، تحقيق، محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء التراث العربي : بيروت.

ثانيًا: الكتب:

آل سعدي، أبو عبد الله، عبد الرحمن بن ناصر بن عبد الله بن ناصر بن حمد.(1421ه). القول السديد شرح كتاب التوحيد، وزارة الشئون الإسلامية والأوقاف والدعوة والإرشاد : المملكة العربية السعودية ،ط2 ، 1421هـ..

ابن رجب، زين الدين أبي الفرج عبد الرحمن بن شهاب الدين احمد البغدادي ثم الدمشقي.(1953م). الذيل على طبقات الحنابلة ،تحقيق: محمد حامد الفقي، مطبعة السنةالمحمدية:القاهرة،1372ه.

ابن القيّم، محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد شمس الدين ابن قيم الجوزية.(1427ه). بدائع التفسير، جمعه : يسري السيّد محمد، راجعه:صالح احمد الشامي، دار ابن الجوزي : السعودية،طبعة جديدة،1427 ه.

ابن القيّم، محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد شمس الدين ابن قيم الجوزية.(1996م). مدارج السالكين بين منازل إياك نعبد وإياك نستعين، التحقيق: محمد المعتصم بالله البغدادي، دار الكتاب العربي : بيروت الطبعة: الثالثة، 1416 هـ - 1996م .

ابن القيّم، محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد شمس الدين ابن قيم الجوزية.(1991م). إعلام الموقعين عن رب العالمين، تحقيق: محمد عبد السلام إبراهيم، دار الكتب العلمية : ييروت، ط1، 1411هـ - 1991م.

ابن كثير،الحافظ الدمشقي.(1988م) . البداية والنهاية ، مكتبة المعارف:بيروت،ط7، 1408ه.

ابن عثيمين، محمد بن صالح بن محمد.(1424ه). القول المفيد على كتاب التوحيد، دار ابن الجوزي، المملكة العربية السعودية ،ط2، (1424هـ )،ج1،11.

ابن عثيمين، محمد بن صالح بن محمد.(1413ه). مجموع فتاوى ورسائل، جمع وترتيب : فهد بن ناصر بن إبراهيم السليمان، دار الوطن - دار الثريا :الطبعة : الأخيرة ، 1413 هـ )،ج1.

ابن منظور. (1414ه). لسان العرب. دار صادر ، بيروت،ط3.

ابو زيد، بكر عبد الله.(1423ه). ابن قيم الجوزية حياته آثاره موارده، دار العاصمة، المملكة العربية السعودية ،النشرة الثانية.

الأموي، وليد بن حسني بن بدوي بن محمد.(د.ت). معجم اصحاب شيخ الاسلام ابن تيمية.

ابن فارس، أحمد بن زكرياء القزويني الرازي، أبو الحسين.(1979م). معجم مقاييس اللغة، دار الفكر-سوريا، ط1،1399هـ - 1979م.

الأصفهانى، الراغب أبو القاسم الحسين بن محمد .(1412ه). المفردات في غريب القرآن، التحقيق: صفوان عدنان الداودي، دار القلم، الدار الشامية - دمشق بيروت،ط1.

ابن العماد، أبي الفلاح عبد الحي الحنبلي.(1979م). شذرات الذهب في أخبار مَن ذهب، دار المسيرة: بيروت، ط2، 1399ه-1979م)،ج6.

بدران، عبد القادر بن أحمد بن مصطفى بن عبد الرحيم بن محمد.(1985). منادمة الأطلال ومسامرة الخيال ، مكتب الإسلامي للطباعة والنشر،دمشق،ط2.

خياط، د.محمد جميل بن علي.(1996م). المبادئ والقِيم في التربية الإسلامية، مركز البحوث التربوية والنفسية: مكة المكرمة،1996.

الزنتاني، د.عبد الحميد الصّيد.(1993م). أسس التربية في السنة النبوية، دار العربية للكتب: ليبيا، وتونس، ط2، 1993م.

الزمخشري، أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد، جار الله.(1998م). التحقيق: محمد باسل عيون السود، دار الكتب العلمية: بيروت، لبنان، 1419 ه.

السقاف، مجموعة من الباحثين بإشراف الشيخ عَلوي بن عبد القادر.(1433ه). الموسوعة العقدية، موقع الدرر السنية على الإنترنت dorar.net ، تم تحميله في ربيع الأول 1433 هـ ، الكتاب مرقم آليا،ج1.

الشحود، علي بن نايف.(2009). الخلاصة في أصول التربية الإسلامية، دار المعمور:بهانج-ماليزيا، ط1،1430ه-2009.

الشامي، صالح أحمد.(2008م). الإمام ابن القيّم الداعية المصلح والعالم الموسوعي، دار القلم ،دمشق،ط1، 1429.

الّصفدي، صلاح الدين خليل بن ابيك.(1988م). أعيان العصر وأعوان النصر، تحقيق:د علي ابو زيد وآخرون، دار الفكر المعاصر: بيروت،دمشق: دار الفكر، ط1،1418ه .

صالح، د.آراس محمد. (2010م). "مبادئ التربوية في القرآن الكريم" .مجلة آداب الرافدين،57،139. 1431ه .

عمر، أحمد مختار.(2008). معجم اللغة العربية المعاصرة، عالم الكتب، القاهرة،ط1 ،1429ه-2008م.

الغنيمي، محمد مسلم. (1981).حياة ابن القيم، دار الفكر، بيروت، ط2،1401ه .

الفيروز آبادى، مجد الدين أبو طاهر محمد بن يعقوب(2005). القاموس المحيط، تحقيق بإشراف: محمد نعيم العرقسُوسي، مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر والتوزيع: بيروت - لبنان ، ط8، 1426 هـ - 2005 م.

فوزان، صالح بن فوزان بن عبدالله.(1987). بيان حقيقة التوحيد، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، إدارة الثقافة والنشر، 1408 ه-1987م.

الفراهيدي، أبو عبد الرحمن الخليل بن أحمد بن عمرو بن تميم البصري.(د.ت). كتاب العين، تحقيق: د مهدي المخزومي، د إبراهيم السامرائي، دار ومكتبة الهلال، د.ط،د.ت)،ج8.

القرطبي، أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين.(1964م). الجامع لأحكام القرآن - تفسير القرطبي-، تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش ، دار الكتب المصرية : القاهرة، ط2، 1384هـ - 1964 م )،ج1.

القرضاوي، د.يوسف.(2010م). حقيقة التوحيد، مكتبة وهبة: القاهرة،ط9، 1431ه ،2010م.

مدكور، ابراهم.(1989م). معجم ألفاظ القرآن الكريم، مجمع اللغة العربية، القاهرة،الطبعة المنقحة،1409ه 1989م،ج1.

مدكور، ابراهم.(1983). المعجم الفلسفي، مجمع اللغة العربية، هيئة المطابع الأميرية: القاهرة،د.ط، 1403ه-1983م.

محمد، د.مظهر محي. (2017م). "القيم الخُلقية في منهج النبوي الشريف". مجلة العلوم الإسلامية، كلية العلوم الإسلامية، الجامعة العراقية،بغداد،2017.

المرسي، كمال الدين عبد الغني.( 1998م). من قضايا التربية الدينية في المجتمع الإسلامي، دار المعرفة الجامعية: ط1، 1419ه-1998م.

مرسي، محمد منير.(1999م). أصول التربية، عالم الكتب، د.ط،1999م.

المراغي، عبد الله بن مصطفى.(1947م). والفتح المبين في طبقات الأصوليين، مطبعة انصار السنة محمدية، 1366ه-1947م،ج2 .

مصطفى، ابراهم وآخرون.(2008) المعجم الوسيط، مطبعة شروق الدولية، ط4، 1429 ه -2008م،ج1.

المناوي، عبد الرؤوف.(1990م). توقيف على مهمات التعاريف، التحقيق : عبد الحميد صالح الحمدان، عالم الكتب ،القاهرة، ط1، 1410ه ،1990م.

النحلاوي، عبد الرحمان. (1985م). التربية الإسلامية والمشكلات المعاصرة، مكتب الإسلامي،و مكتبة أسامة، بيروت و الرياض،ط2، 1405ه.

يسري، أبوعبدالله محمد.(د.ت). علم التوحيد عند أهل السنة والجماعة، المبادئ والمقدمات.

ياسين، د. محمد نعيم.(د.ت). الإيمان،أركانه،حقيقته ،نواقضه، دار عمر بن الخطاب للطباعة، الأسكندرية، د.ت.

ثالثًا : بحوث جامعية:

عبد الحميد، جمال محمد السّيد.(1990)." ابن القيّم الجوزية وجهوده في خدمة السنة النبوية وعلومها"، رسالة مقدمة لنيل شهادة الدكتوراه ، الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة،1411ه-1990م.

فولي،محمد نبيل.(2014م)."التوحيد:مكانته ومميزاته في العقيدة الإسلامية"،مجمع البحوث الإسلامية، الجامعة الإسلامية العالمية، باكستان، 1436ه، مجلد 49، العدد2.

القحطاني، محمد بن عبدالله بن جابر. (1427ه)."اختيارات ابن القيم وترجيحاته في التفسير"،بحث مقدم لنيل درجة دكتوراه في القرآن وعلومه،جامعة الإمام محمد بن سعود، كلية أصول الدين، قسم القرآن وعلومه،ج1.

محمد، د.مظهر محي. (2017م). "القيم الخُلقية في منهج النبوي الشريف". مجلة العلوم الإسلامية، كلية العلوم الإسلامية، الجامعة العراقية، بغداد،2017.

Published

2023-01-15

How to Cite

Abdulla, S. F., & Hama Saeed, K. M. (2023). The educational principles of Ibn Qayyim al-Jawziyya in his interpretation - Belief in Allah and monotheism as a model. Journal of University of Human Development, 9(1), 38–46. https://doi.org/10.21928/juhd.v9n1y2023.pp38-46

Issue

Section

Articles