The impact of new media on individual political behavior Political participation, as an example
DOI:
https://doi.org/10.21928/juhd.v9n1y2023.pp135-153Keywords:
New media and traditional media, Political behavior, Social Media, New technology, Digital DemocracyAbstract
Rapid changes in information technology, especially social media platforms, have created a new context for political participation as a measure of political behavior. Political officials on the one hand and the masses on the other hand today voluntarily use the tools of communication and influence each other, because social media is a double tool and easily through the smartphone (smartphone) both sides can enter into such an active discussion. The public can behave politically on a daily basis and give feedback, criticism, suggestions and recommendations to the officials, who can formulate their policies through the opinions of the public The purpose of the analysis is to focus on the level of influence of new media on individual political behavior, which, despite the theoretical aspects, has been attempted to reach a detailed scientific conclusion through interviews and survey forms.
References
یهكهم: سهرچاوه كوردییهكان
ئهبوزهید، فاروق، (2021)، وهرگێرانى، فاروق جهمیل كهریم، میدیا و دهسهڵات (میدیاى دهسهڵات و دهسهڵاتى میدیا) چاپخانهى لهریا، سلێمانى.
ئهبوبهكر، ههڤاڵ (2002)، (راگهیاندن و راگهیاندنى كوردى، سلێمانى، چاپخانهى و ئۆفیسى تیشك)
شوانى، ئهرشهد خهلیل (2014)، (راگهیاندن و هۆشیارى سیاسی، ههولێر، چاپخانهى موكریانى)
بهدهوى، محمد عهلى،( 2014 ) وهرگێرانى، مهم بورهان قانع، (لێكۆڵینهوهى سۆسیۆ مێدیایی، چاپخانهى پیرهمێرد، سلێمانى)
ئەلرەزا، هانی ، رامز عەممار، (ساڵ نییە)وەرگێرانی: ئەحمەد سەلام، (رای گشتی و راگەیاندن و بانگەشەكردن، وەزارەتی رۆشنبیری و بەرێوەبەرایەتی خانەی وەرگێران، ساڵ نییە)
سەعید، نەزاكەت حسێن (2019) (سۆسیۆلۆژیای راگەیاندن، چاپخانەی كارۆ، سلێمانی)
تاڵەبانی، رێبەر گۆران، رێشاوی، یەحیا عومەر (2020) (میدیای نوێ لەسایەی شۆرشی زانیارییەكاندا، تۆری ئەكادیمیاو دیالۆگی میدیا).
مەجید، فەرەج ڤیان (٢٠١٠) (سیستمەکانی هەلبژاردن وپرنسیپەکانی دەنگدان،چاپی دووەم،چاپخانەی بینای،سلێمانی)٢٠١٠.
ڕابەر، تەلعەت(2006): (گەنج و بەشداری سیاسی ،چاپخانەی وەزارەتی پەروەردە: هەولێر)
احمد، نەوشیروان فرج (٢٠٢٠) (رۆڵی ماركێتینگ لە تۆڕە كۆمەڵایەتییەكان لە زیادكردنی فرۆشدا كۆمپانیاكانی (ئاسیاسێڵ و كۆڕەك تیلیكۆم) بە نموونە، پێشكەشی ئەنجومەنی كۆلێجی زانستەمرۆڤایەتییەكانی زانكۆی سلێمانی كردووە وەك بەشێك لە پێداویستییەكانی بە دەستهێنانی بڕوانامەی ماجستێر لە زانستی ڕاگەیاندن،٢٠٢٠زاینی.
كاروان عهبدوڵاـ میدیاو كاریگهرى لهسهر رهفتارى سیاسی، وتارى رۆژنامهوانى، ههولێر: 2020ـ لهسهر ماڵپهرى : http://www.rozhnamawany.com/?p=2913
رسول، عابد خاليد(٢٠١١): (بەشداریکردنی سیاسی، دەزگای چاپ وپەخشی حەمدی : سلێمانی)
سلێمان، بورهان حاجی (بهحیزبیكردنهوهی سهندیكاو رێكخراوهكان، بیرورا: 02:47 PM - 2015-05-02) لهسهر هێڵى نێتى: / https://www.pukmedia.com/KS/details/?Jimare=60617
وەلەد بەگی، ئازاد: (٢٠١٧) ئازادی خۆپیشاندان لە نێوان یاساو پراکتیکدا ،وەرگیراوە لە سایتی penus.krd .
دووهم: سهرچاوه عهرهبییهكان
كافي، مصطفى يوسف (2016) (الاعلام و التنمية، دار وائيل للنشر والتوزيع، الطبعة الأول).
الزبيدي، (2013) منذر صالح جاسم (دور وسائل الاعلام في صنع القرار السياسي، دار حامد للنشر والتوزيع، الاردن، عمان، الطبعة الاول)
خیروالله، هشام رشد (محاضرات في نظريات الاعلام، كلية التربية النوعية، قسم علم الاجتماعيية والاعلام)
شلبی، كرم ( 1994) (معجم المصطلحات الإعلامیە، دار الجیل، بیروت، الطبعە الثانیە)
الشیخلی، خالد رشید علی، (1981)، الاعلام العربی واقعه وابعاده ومستقبله، دار الحریە للطباعە ـ بغداد.
مصطاف، عادل عبدلرزاق، نوشي،زينة سعد ( 2018) (استخدامات وسائل الإعلام الرقمي وتأثيرها على بناء المنظومة القيمية للمجتمع العراقي، مجلة الباحث الإعلامي، مجلد (10) العدد (42) كانون الأول)
نبار، ربيحة.. مقاوسي، كريمة ( 2020)(جدلية العلاقة بين الإعلام التقليدي والإعلام الجديد) مقال نشر مجلة جيل العلوم الانسانية والاجتماعية العدد 68.
جاسم، مؤيد نصيف (مقاربة تحليلة بين الاعلام الجديد والتقليدي، مجلة الباحث الإعلامي) العدد 36.
الاسود، صادق (1990) (علم الاجتماع السياسي أسسه و أبعاده 1990)
العطية، فوزية (1992) (المدخل الى دراسة علم النفس الاجتماعي، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، بغداد، 1992، )
عبدالهادي، محمد (2005) (علم النفس الاجتماعي، دار العلوم العربیة، بيروت 2005)
الشفیع، ریماز أحمد خلف الله (2017)، (تأثیر السكن العشوائي على سلوكیات الأفر اد (دراسة حالة منطقة عشش فلاتة)، بحث تكمیلي مقدم لجامعة السودان لنیل درجة الماجستیر في التصمیم الحضري، 2017)
كمال محمد الأسطل، (السلوك السياسي والمفاهيم السلوكية، 21/11/2012) على الرابط الكتروني:
http://k-astal.com/index.php?action=detail&id=254
لیلی العاجب، مفهوم السلوك في علم النفس، ٤ أكتوبر ٢٠٢١: على الرابط الكتروني: https://mawdoo3.com/%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85_%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D9%88%D9%83_%D9%81%D9%8A_%D8%B9%D9%84%D9%85_%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%81%D8%B3
دافيدوف، لندا ل. (1983) ترجمة: د. سيد الطواب وآخرون، (مدخل علم النفس، دار ماكجروهيل للنشر والدار الدولية للنشر التوزيع، القاهرة، ط4)
جمال زرن، الإعلام التقليدي والجديد في سياق تمدد الإعلام الاجتماعي وشبكاته، مركز الجزيرة للدراسات، 27مارس 2017ـ على موقع التالي: https://www.academia.edu/32066200/%D8%A7_2017
العاني، مزهر ـ حارق عبود، (2015) (الإعلام والهجرة الى العصر الرقمي، عمان ـ دار و مكتبة الحامد للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، 2015).
دیفلیر، ملڤین ـ ل ساندرا بۆڵ رۆكیتچ، (2021) وهرگێرانى: سهنگهر حاجى، تیۆرهكانى راگهیاندن، خانهى موكریانى بۆ چاپ و بڵاوكردنهوه، خانى ، دهۆك،
البركات، نضام ـ الحلوة، محمد ـ عثمان، الرواف: (2010)مبادئ (علم السياسة ، طبعة العاشرة، العبيكان للنشر، 2010)
أبراش، أبراهيم (1998) (علم الا جتماع السياسي، دار الشرق للنشر والتوزيع ،فلسطين) 1998.
حمادي، المساوي محمد عبد (2019):(النضام اللنتخاب ...وبناء العملية الديموقراطية، طبعة الاولي، العربي للنشر واللتوزيع، قاهرة)
عبدالهادي، إيمان، (2020) (الأحزاب في عصر الإعلام .. تعقيدات الممارسة السياسية فى النظم الديموقراطية، أبريل،) على رابط الكتروني: HTTPS://ARABPRF.COM/?P=2922
مجاهد، حنان (2016) (استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في الحملة الانتخابية، المجلة الدولية لإلتصال اإلجتماعي، جامعة عبد الحميد بن باديس- مستغانم . الجزائر) العدد: 3.
مصطفى، رفعت محمد (٢٠١٨):(الرأي العام في الواقع الافتراضي وقوة التعبئة الافتراضية، العربي للنشر و التوزيع).
البصراتي، د.محمد نور السید، (2014) على دور الاعلام جديد في تعزيز المشاركة السياسية، (مصر نموذجا)مجلة علوم الإنسان والمجتمع:: على الرابط الكتروني: https://www.asjp.cerist.dz/en/article/48285
سێیهم: سهرچاوه ئینگلیزییهكان
Martin Lister. (2003)the others )New Media: a critical introductionـ Second Edition. london and new work.
Darwin's Disciples. )2012(What Is “Behavior” Anyway?What do animal behaviorists mean by the word “behavior”.
EC-UNDP Joint Task Force on Electoral Assistance. ( 2020) Elections: A first step towards democracy. POSTED SEPTEMBER 14.
McGonagle(2019) Tarlach .Bednarski, Maciek.(Elections and media in digital times) UNESCO..
Jasko Mahmutovic.) 2020.(( How to Use Social Media Surveys (+ Benefits & Tips) . Available on: https://www.surveylegend.com/online-survey/how-to-use-social-media-surveys-benefits-tips/
Bali et al. ( 2020).(Iraqi media entrepreneurs across social media: Factors and challenges. Journal of Digital Media & PolicyNov 1.p13.
Lise Rakner.) 2019(Civil society’s role in petroleum sector governance: The case of Tanzania/ CMI Brief . (Available on: . https://www.cmi.no/publications/6850-civil-societys-role-in-petroleum-sector-governance-the-case-of-tanzania
Grewal S. (Time to rein in Tunisia’s police unions. Project on Middle East Democracy 2018 Jul:1-0.(p127
Smidi, Adam, and Saif Shahin. (2017): "Social media and social Mobilisation in the Middle East: A survey of research on the Arab spring." India Quarterly 73.2 pp196-209.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Kanaan Hamagharib Abdullah, Radhwan Abu Bakr Mohammad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.