The role of investing in human resources in supporting the reputation of the organization.

An analytical study of the opinions of a sample of faculty members at the Sulaymaniyah Technical Institute, Sulaymaniyah Technical University, Kurdistan Region of Iraq

Authors

  • Zhila Jamal F .Mohammed Department of Business Administration, Sulaymaniyah Technical Institute, Sulaimani polytechnic University, Sulaymaniyah, Kurdistan
  • Lovan Akram Saeed Department of Business Administration, Sulaymaniyah Technical Institute, Sulaimani polytechnic University, Sulaymaniyah, Kurdistan

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v10n1y2024.pp89-104

Keywords:

Investment in human resources, Organizational reputation, Sulaymaniyah Technical Institute

Abstract

The aim of the study is to analyze the role of investment in human resources in supporting the reputation of the organization, The analytical descriptive approach was adopted to define the theoretical and field framework for the concepts and variables of the research, the two researchers used the questionnaire form as a tool for data collection, and (100) questionnaires were distributed to a sample of faculty members at the Sulaymaniyah Technical Institute, Sulaymaniyah Technical University, and (91) valid forms for analysis were obtained, and in order to test the research hypotheses, correlations were tested and influence through the application of statistical methods by the statistical program (SPSS V.26), the research reached a set of conclusions, the most important of which is the presence of a significant correlation between investment in human resources and the reputation of the organization and the presence of a positive and significant effect of the dimensions of investment in human resources (training and development, organizational culture, innovation, experience) in supporting the reputation of the organization with its dimensions (creativity , social responsibility, financial performance, quality) in the researched university, the dimension of experience had the greatest impact among the four dimensions of investment in human resources in supporting the reputation of the organization. Accordingly, the two researchers suggested the need to strengthen and invest more in human resources by developing their skills and improving their scientific level, especially in academic institutions, because human resources are the cause of all progress and good results, as human capital is the source of all innovation and improving the reputation of the university.

References

المصادر العربية

أولا : الرسائل الأطاريح الجامعية

الأغوات، توفيق سميح محمد، (2015)، دور المؤشرات المالية في تقييم الأداء المالي لشركة البوتاس العربية، رسالة ماجستير - جامعة الاسراء، الاردن.

بركاتي، حسين )2010)، تنمية الموارد البشرية في ظل اقتصاد مبني على المعرفة، دراسة حالة جامعة المسلية، رسالة ماجستير، جـــامعـــة الجزائر، كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلـوم التسييـر، الجزائر.

بشير، حاوشين، (2014)، الاستثمار في رأس المال البشري ودوره في تحقيق استراتيجيه التميز –دراسة حالة اليابان، رسالة ماجستير، جـــامعـــة أم البــواقــــي، كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلـوم التسييـر، الجزائر.

بن عفون، بلال، (2019)، الاستثمار في رأس المال البشري كوسيلة لتحسني تنافسية المؤسسة، دراسة حالة: الشركة الوطنية لتسويق وتوزيع المواد البترولية نفطال -باتنة، أطروحة دكتورا، جامعة العربي بن مهيدي أم البواقي، كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير قسم علوم التسيير الجزائر.

الحديثي، سرى كريم ريشان، (2010)، دور الرقابة على تكاليف جودة التصنيع في تحسين الأداء المالي لشركات الادوية الأردنية، رسالة ماجستير، جامعة شرق الأوسط، الأردن.

الربيع، يطو (2018)، دور المسؤولية الاجتماعية في تحقيق المیزة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية- دراسة حالة " مؤسسة لافارج هولسيم 2 بالمسيلة "، رسالة ماجستير، جامعة محمد بوضياف بالمسيل، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، الجزائر.

رمول، رحيمة، (2016)، دور الاستثمار في المارد البشرية في تحسين الأداء المؤسسات، دراسة الحالة الصندوق الوطني للتأمينات الاجتماعية للحال الاجراء وكالة أم البواقي، جامعة العربي بن مهيدي-ام البوافي، كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التيسير، الجزائر.

سديري، سارة،(2023)، الاستثمار في الموارد البشرية كمحرك للأداء التسويقي في المؤسسة، دراسة حالة مجموعة من المؤسسات، أطروحة دكتوراه، كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارة وعلوم التسيير، قسم التسيير، الجزائر.

شامية، مصطفى يوسف حسن، (2020)، أثر التنشئة التنظيمية في بناء سمعة التنظيمية بالجامعات الفلسطينية، دراسة حالة جامعة الأقصى، رسالة ماجستير، جامعة الأقصى - غزة، فلسطين.

شبير، محمد منير عودة (2015)، دور الانظمة ذكاء الاعمال في التنمية رأس المال البشري في قطاع المصرفي الفلسطيني -دراسة الحالة بنك فلسطين، رسالة ماجستير، جامعة الاسلامية غزة، كلية التجارة، قسم الادارة الأعمال، فلسطين.

صباح، عبدالرحمن علي، (2020)، أبعاد المنظمة الأخلاقية ودورها في بناء سمعة التنظيمية، دراسة ميدانية على الجامعات الفلسطينية الخاصة، رسالة ماجستير، جامعة الأقصى - غزة، فلسطين.

صلحاوي، سمير ،(2018)، الاستثمار في رأس المال البشري وأثره على الأداء، دراسة مقارنة لمؤسسات الاتصالات في الجزائر، أطروحة دكتورا ، جـامعـة باتنة الحاج لخضر، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، قسم علوم التسيير، الجزائر.

عبد الصمد، سـعيدة (2019)، أثر الثقافـة التنظيمية على الالتزام التنظيمي في المؤسسة الاقتصادية، دراسـة ميدانيـة بمديرية توزيـع الكهربـاء والغاز لشـركة "سـونلغاز" بورقلـة ، رسالة ماجستير. جامعـة قاصـدي مرباح.

المدفوني، هندة، (2017)، الاستثمار في رأس المال البشري كمدخل استراتيجي لتحسين جودة التعليم العالي في ظل الاقتصاد المعرفة، دراسة حالة بعض من الجامعات الجزائرية، أطروحة دكتورا، جامعة العربي بن مهيدي- أم البوافي، كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التيسير، الجزائر.

مزياني، أحلام (2016)، أثر المسؤولية الاجتماعية على تنافسية المؤسسة دراسة حالة اتصالات الجزائر، رسالة ماجستير، جامعة ام البواقي، الجزائر.

مطر، محمد، (2018)، دور الذكاء الاستراتيجي في تعزيز سمعة المنظمات التعليمية، دراسة تطبيقية في وزارة التربية والتعليم العالي بقطاع غزة، رسالة ماجستير، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين.

ثانيا: البحوث والدوريات والمجلات

بوشــرش، نور الدين، (2016)، ظاهرة العنف في الوسط المدرسي-مقاربة سوسيولوجية، مجلة حوليات جامعة قالمة للعلوم الاجتماعية والإنسانية، المجلد(1) العدد (18)، ص593-609.

جمعان، نجاة محمد أحمد، (2017)، نموذج لقياس العلاقة بين المخاطر والعائد في المؤسسات المالية بالتطبيق على البنوك اليمنية، المجلة العلمية لقطاع كليات التجارة، جامعة الازهر، المجلد(17)العدد (22)، ص162-232.

خلف، عمار حمد والقيسي، عمر فاضل حمد، (2016)، تقييم كفاءة الاستثمار البشري في التعليم الجامعي الخاص وفقا لإستراتيجية التعليم العالي في العراق، مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية، المجلد(22) العدد (94)، ص374-405.

دادن، عبد الغفور ورشيد، حفصى (2012)، المؤسسة بين تحقيق التنافسية ومحددات المسؤولية الاجتماعية والبيئية الملتقى العلمي الدولي حول سلوك المؤسسة الاقتصادية، المؤتمر العلمي الدولي حول السلوك المؤسسة في ظل رهانات التنمية المستدامة والعدالة الاجتماعية، ص419-403.

عبد المنعم، أسماء سعيد إبراهيم، (2017)، الاحتفاظ بالمواهب ودوره في زيادة العائد على الاستثمار في الموارد البشرية، المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية، المجلد(8) العدد (4)، ص878-907.‎

عبدالله، غادة وأمام، كمال و وهبة، سارة عاطف، (2014)، الاستثمار البشري و دوره في استراتيجية التنافسية السیاحیة المستدامة في مصر، مجلة كلیة بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة، العدد الخاص بالمؤتمر العلمي المشترك، ص33 -59.

‎عزيزي، زهرة وبن صويلح، ليليا، (2021)، الاستثمار في رأس المال البشري كخيار استراتيجي لتحقيق الجودة الشاملة، مجلة المجتمع والرياضة، المجلد(4) العدد (2)، ص241-253.

مختار، بكاري، (2015)، الاستثمار في الاعمال البشري كخيار الاستراتيجي لتطوير الكفاءات البشرية في الجزائر، مجلة التنظيم والعمل، المجلد(8)، عدد(2(، ص 28-46.

المشهداني، أمنة عبد الكريم مهدي والزبيدي، غني دحام تناي، (2016)، دور رأس المال البشري والأداء المتميز للعاملين في تحقيق التفوق المنظمي بحث ميداني في وزارة النفط العراقية، مجلة الغري للعلوم الاقتصادية والإدارية، المجلد(12) العدد (38)، ص287-269.

ثالثا: الكتب

حسن، راوية (2004)، إدارة الموارد البشرية رؤية المستقبلية، الدار الجامعة للنشر، الإسكندرية، مصر.

سويسي، عزالدين علي والخفاجي، نعمة عباس (2016)، الميزة التنافسية وفق منظور استراتيجيات التغيير التنظيمي، الطبعة الأولى، دار الأيام للنشر والتوزيع، عمان ، الأردن.

المدهون، خالد، )2020 (، محاسبة المنشآت المالية- بنوك تجارية، شركات التأمين، دار الصفا الفلسطينية للطباعة والنشر، غزة، فلسطين.

نجم، عبود، (2001)، إدارة العمليات النظم والأساليب والاتجاهات الحديثة، لجزء الأول، معهد الإدارة العامة، عمان، الأردن.

ثانياً: المصادر الأجنبية:

First: Thesis & Dissertation

Hossan ,Faruk, A. (2010). Performance evaluation and ratio analysis of Pharmaceutical Company in Bangladesh, Master Thesis, of International Business, University West.

Second : Journals and articles

Adeosun, L., Patrick K., G., Rahim A., (2013). Corporate Reputation as a Strategic Asset. International Journal of Business and Social Science, 4)2(,220-225.

Amabile, T. M. (1996). Features of Creativity as Expressed in the Construction of New Analogical Problems by Intellectually Gifted Students, Creativity Education Journal, 2(3),112-125.

Amigó, E., Carrillo-de-Albornoz, J., Chugur, I., Corujo, A., Gonzalo, J., Meij, E., ... & Spina, D. (2014). Overview of replab 2014: author profiling and reputation dimensions for online reputation management. In Information Access Evaluation. Multilinguality, Multimodality, and Interaction: 5th International Conference of the CLEF Initiative Springer International Publishing, 307-322.

Azam, Muhamamd, & Ahmed, Ather Maqsood, (2010). The Role of Human Capital in Economic Development Evidence for Pakistan: 1961 – 2009. Institute of Interdisciplinary Business Research, 2(4), 220 – 233 .

Baharin, R., Syah Aji, R. H., Yussof, I., & Mohd Saukani, N. (2020). Impact of human resource investment on labor productivity in Indonesia. Iranian Journal of Management Studies, 13(1), 139-164.

Bick, G., Abratt, R., & Bergman, A. (2008). Perceptions of the corporate identity management process in South Africa. South African Journal of Business Management, 39(3), 11-20.

Coelho, R., Jayantilal, S., & Ferreira, J. J. (2023). The impact of social responsibility on corporate financial performance: A systematic literature review. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, DOI: 10.1002/csr.2446 ,1535-1560.

Diab, S. M. (2014). Using the competitive dimensions to achieve competitive advantage: A study on Jordanian private hospitals. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 4(9), 138-150.

Dolatabadi, H. R., Ghujali, T., & Shahmohammadi, M. (2012). Analysis of employees' awareness from their manner of impact on the organizational reputation. International Journal of Business and Social Science, 3(3), 220-228.

Feito. C. et. Al (2019). The relationship between image and reputation in the Spanish public university. European Research on Management and Business Economics, 25(2), 87-92.

Feldman, P. M., Bahamonde, R. A., & Velasquez Bellido, I. (2014). A new approach for measuring corporate reputation. Revista de Administração de Empresas, 54(1), 53-66.

Gurieva, S., & Svystun, M. (2018). Implicit Representations About the Reputation Capital in the Company. In International Scientific Conference" Far East Con , 1175-1179.

Huynh, Q. L. (2019). Link from Organizational Financial Performance to Reputation: The Role of Board Composition. Asian Economic and Financial Review, Journal Aefr ,9(1), 109-117.

Hörmann, S., Kidziński, Ł., & Hallin, M. (2015). Dynamic functional principal components. Journal of the Royal Statistical Society Series B: Statistical Methodology, 77(2), 319-348.

Iwu-Egwuonwu, Ronald Chibuike, (2011). Corporate Reputation & Firm Performance: Empirical Literature Evidence. International Journal of Business and Management,6(4), 1-14.

Madhoun, K. A. (2020). The Effect of Human Capital in Achieving a Competitive Advantage in the Banks: Applied Study on Commercial Banks in Palestine. Journal of Business and Management Studies, 2(2), 48-69.

Marakova, V., Wolak-Tuzimek, A., & Tučková, Z. (2021). Corporate social responsibility as a source of competitive advantage in large enterprises. Journal of Competitiveness,13(1),113-128.

Manzurul Arefin, A. H., Hossin, M. A., & al, e. (2018). dilemma of investing on human resources: a risky initiative. European Journal of Human Resource Management Studies , 1 (2).139-149.

O'riodan, J. (2017). The practice of human resource management. institute of public administration. Public Personnel Management, 46(2), 91-117.‏

Park, E. (2019). Corporate social responsibility as a determinant of corporate reputation in the airline industry. Journal of retailing and consumer services, 47, 215-221.

Perera, A., & Thrikawala, S. (2012). Impact of human capital investment on firm financial performances: An empirical study of companies in Sri Lanka. International Proceedings of Economics Development and Research, 54(3), 11-16.

Reznik S. D and Yudina T. A (2018). Key Milestones in the Development of Reputation Management in Russian Universities. European Journal of Contemporary Education, 7(2), 379-391.

Sánchez‐Torné, I., Morán‐Álvarez, J.C., and Pérez‐López, J.A. (2020). The importance of corporate social responsibility in achieving a high corporate reputation. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(6), 2692-2700.

Shamma, H. (2012). Toward a Comprehensive Understanding of Corporate Reputation: Concept, Measurement and Implications. International Journal of Business and Management, 7(16),151-169.

Šontaitė, M., & Kristensen, T. (2009). Aesthetics based corporate reputation management in the context of higher education. Organizacijų vadyba: sisteminiai tyrimai, (51), 129-146.

Torugsa, N. A., O’Donohue, W., & Hecker, R. (2012). Capabilities, proactive CSR and financial performance in SMEs: empirical evidence from an Australian manufacturing industry sector. Journal of Business Ethics, 109(4), 483–500.

Truong, Y., Mazloomi, H., & Berrone, P. (2021). Understanding the impact of symbolic and substantive environmental actions on organizational reputation. Industrial Marketing Management, (92), 307-320.

Zakaria, S. (2011). Transforming human resources into human capital. Information Management and Business Review, 2(2), 48-54.‏

Zavyalova, A., Pfarrer, M. D., Reger, R. K., & Hubbard, T. D. (2016). Reputation as a benefit and a burden? How stakeholders’ organizational identification affects the role of reputation following a negative event. Academy of Management Journal, 59(1), 253-276.

Third: Books

Griffin, A. (2008). New strategies for reputation management: gaining control of issues, crises & corporate social responsibility. Kogan Page Publishers, 1st edition , Kagan Page Limited.

Sekaran, U., & Bougie, R. (2016). Research methods for business: A skill building approach. seven edition, john wiley & sons Ltd.

Published

2024-02-11

How to Cite

F .Mohammed, Z. J., & Saeed, L. A. (2024). The role of investing in human resources in supporting the reputation of the organization.: An analytical study of the opinions of a sample of faculty members at the Sulaymaniyah Technical Institute, Sulaymaniyah Technical University, Kurdistan Region of Iraq. Journal of University of Human Development, 10(1), 89–104. https://doi.org/10.21928/juhd.v10n1y2024.pp89-104

Issue

Section

Articles