Evaluation of the book of social skills and values of the ninth grade from the perspective of teachers
DOI:
https://doi.org/10.21928/juhd.v10n1y2024.pp105-116Keywords:
Evaluation, Book , Skills, Social Evaluation al values, Ninth gradeAbstract
The aim of this research is to evaluate and analyze the textbooks of social skills and values for nine grade, as well as evaluate the textbooks of social skills and values from the perspective of teachers according to gender (male and female) and education (East and West). Appropriate and percentage weight to achieve these goals, the researcher used the descriptive method of praise. The research tool was to determine a criterion for the book of social skills and values, which was (55) After confirming the truth and substitute of the criterion, was applied to the research sample, which consisted of 172, in order to treat statistics, data and information Collections of the research community, researcher program (spss) used the data, and extracted the appropriate center and percentage weight to determine the strengths and weaknesses of the measure.
References
بەزمانى كوردی :
بابان ،ئهحمهد علی حهمه(2022) :كارامهیییه كۆمهڵایهتیهكان ،چاپی یهكهم ،چاپخانهی چوارچرا،سلیمانی .
حكومهتی ههرێمی كوردستان ، وهزارهتی پهروهرده ، لیژنهی باڵای كۆنگره پهروهردهیی ، ڕاپۆرتی كۆنگرهی پهروهردهی له رۆژی 22-24/2007 ،ههولێر ،چاپخانهی وهزارهتی پهروهرده ههولیر ..
سیوەیلی ، ئیدریس ( 2014 ) مامۆستای كارامە و وانەوتنەوەی سەركەوتوو ،چاپی یەكەم ، چاپخانەی شڤان ، سلێمانی.
قادر ، رەمەزان محمد أمین ( 2016 ) پێوانە و هەڵسەنگاندنی پەروەردەیی ،چاپی یەكەم ، چاپخانەی
قەرەچەتانی ، كەریم شەریف ( 2008 ) سایكۆلۆجی پەروەردەیی , چاپخانەی پەیوەند, سلێمانی.
كارامەیی و بەها كۆمەڵایەتیەكان ، 2019 , ڕێبەری مامۆستا ، چاپی یەكەم.
ماملێس ،زانا عوسمان مهحمود (2009) :ههڵسهنگاندنی كتێبهكانی مێژووی قۆناغی ئامادهیی له تێروانیینی مامۆستایان و سهرپهرشتیارانهوه له ههریمی كوردستان / عێراق .ماستهرنامهی بلاونهكراوه ، كۆلیجی پهروهردهی بنهرهتی زانكۆی سلیمانی .
محمد، ئارام (2005): هەڵسەنگاندنی بەرنامەكانی مافی مرۆڤـــ لە قۆناغەكانی خوێندندا، چاپخانەی ئازادی، سلێمانی.چوار چرا ، سلێمانی.
محمد، ئەحمد علی ئەلحاج(٢٠٠٨): فەلسەفەی پەروەردە، وەگێرانی : تەها محمد ئەمین قەرەداخی، دەزگای سەردەم، سلێمانی.
بەزمانى عهرهبی :
أحمد ،عبدالكریم محمد (1999) :القیم التی ینبغی ان تتضمنها كتب القراءه والمحفوطات للوصف الثلاثه الوسطی من مرحله التعلیم الاساسی فی جمههریه الیمنیه .
الجزار ، محمد ( 2008 ) القیم فی التشكیل السلوك الانسانی , مركز كاتب للنشر.
الجاغوب، محمد عبدالرحمان (2002): النهج التقویم فی مهنە التعلیم، جار الوائل للنشر، عمان.
الحیلە، محمد محمود، (2007) : مهارات التدریس الصفی، دار المسیرە للنشر والتوزیع،ط2،عمان.
الخوالدە، محمد محمود (2004): أسس بناو المناهج التربویە وتصمیم الكتاب التعلیمی، دار المسیرە، ط1، عمان
دبور, مرشد محمود وابراهیم یاسین الخصیب (2001): اسالیب تدریس الاجتماعیات، دار الثقافە للنشر، عمان.
الزیتونی ،منی (2005) : أختلاط المراهقین فی التعلیم وأثره علی مهاراتهم الاجتماعیه . دار الكتاب الجامعی العین .القاهره / مصر .
الساموك، سعدون محمود وهدی علی الشمری، (2005): التقویم التعلم التربیە الاسلامیە، دار الوائل للنشر، ط1، عمان.
شحاتە ، حسن وزینب نجار( 2003): 9 معجم المصطلحات التربیە ط 1 الجنادریە للنشروالتوزیع.
عودە، احمد سلیمان (1993): القیاس والتقویم فی العملیە التدریسیە، دار الامل للنشر، اربد.
علام، صلاح الدین محمود (200٦): الاختبارات و المقایس التربویە والنفسیە، دار الفكر للطباعە والنشر، عمان.
الكبیسی, عبد الواحد (2007): القیاس والتقویم، دار الجریر للنشر، ط1،عمان.
الهادی، عبداللە وماهر الدرابیع، (2004): القیاس والتقویم النفسی والتربوی بین النضریە والتطبیق، مركز یزیر للنشر، الكرك.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hezha Abdulla Hamad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.