The attitude of Kurdish elite toward The Arab media discourse -Aljazeera as an example
DOI:
https://doi.org/10.21928/juhd.v3n3y2017.pp47-77Keywords:
Aljazeera, Kurdish Elites, Media Perception, Kurdish Issues, Arabs and Kurds relationshipsAbstract
This study investigates the attitude of Kurdish political and academic elite toward the Arab media discourse in particular Aljazeera TV Channel as the most Arab popular political TV. This study also seeks to evaluate the popularity of Aljazeera according to the respondents' views and analyzes their perceptions with the object of comprehending how this TV channel is in addressing and showing the Kurdish issues. The survey method has been applied in this research was a questionnaire to gather data from 144 respondents. With regard to dada analysis, indicators, and research outcomes, this research finds that Aljazeera has lost its popularity because of not presenting and highlighting the Kurdish issues at a level which is compatible with the respondents' ambitions. To strike the balance and connect Kurdish people to the Arab world, this study recommends introducing a TV channel or a website in Kurdish language by the Aljazeera media organisation because the new generation tend not to understand and prefer the media contents in Arabic language as many Kurdish media have started to fulfil their audience's needs and expectations.
References
2- حسني محمد نصر، نظريات الإعلام، دار الكتاب الجامعي، الإمارات، 2015.
3- ربحي مصطفى عليان وحسن أحمد المومني، المكتبات والمعلومات والبحث العلمي، عالم الكتب الحديث، عمان، 2006.
4- رحيم مزيد، قناة الجزيرة وصراع الفضائيات، الدار الدولية للاستثمارات الثقافية، القاهرة، 2002.
5- عبدالرزاق محمد الدليمي، الإعلام العربي، ضغوطات الحاضر وتحديات المستقبل، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، 2011.
6- علي الظفيري، مصداقية الإعلام العربي، عن كتاب الإعلام ومسيرة الإصلاح في الأقطار العربية، المنظمة العربية لمكافحة الفساد، 2010.
7- فيصل بن جاسم بن محمد الأحمد آل ثان، إدارة الجودة الشاملة في المؤسسات الإعلامية – بالتطبيق على قناة الجزيرة الفضائية، دار المعرفة، بيروت، 2008.
8- فيليب سيب، تأثير الجزيرة، كيف يعيد الإعلام العالمي الجديد تشكيل السياسة الدولية، ترجمة عزالدين عبدالمولى، الدار العربية للعلوم ناشرون، الدوحة، 2011.
9- مصطفى حميد الطائي وخير ميلاد أبو بكر، مناهج البحث العلمي وتطبيقاتها في الإعلام والعلوم السياسية، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر، القاهرة، 2007.
10- http://www.aljazeera.net G/portal/pages/277dacb6-0a20-4c1c-b600-7d1c3155e7dc شبكة الجزيرة الإعلامية .. الرؤية والمهمة
11- http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D9%86%D8%A7%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8% / قناة الجزيرة / ويكيبيديا- الموسوعة الحرة AC%D8%B2%D9%8A%D8%B1%D8%A9
12- http://cabinet.gov.krd/p/page.aspx?l=14&s=050000&r=355&p=250&h=1
13- Sharma, J. K. Business statistics. Pearson Education India, 2012.
14- Coleman, Stephen, and Deen Freelon, eds. Handbook of Digital Politics. Edward Elgar Publishing, 2015.
15- Moy, Patricia, and Michael Pfau. With malice toward all?: The media and public confidence in democratic institutions. Greenwood Publishing Group, 2000.
16- Chadee, Derek, ed. Psychology of Fear, Crime, and the Media: International Perspectives. Psychology Press, 2015.
17- Dillard, James Price, and Michael Pfau. The persuasion handbook: Developments in theory and practice. Sage Publications, 2002.
18- Omar Bali, Ahmed. Political Communication and the media in Kurdistan, Germany, Lambert Academic Publication, 2016.