The Impact of Business Ethics on Islamic Banking Marketing
An exploratory study on banks operating in Sulaymaniyah
DOI:
https://doi.org/10.21928/juhd.v3n2y2017.pp243-271Abstract
Address search to determine the effect of the dimensions of business ethics on Islamic Banking Marketing, the subject of business ethics one of the most important topics in the local and international markets, which aims to win and keep dimension competitive advantages both to customers and employees or others.
In light of this and the importance of business ethics in influencing public employee in the workplace behavior and the level of performance in organizations , as well as, the level of services in general. research has come to clarify the effect of the dimensions of business ethics on Islamic banking marketing in Sulaimani province, and given the importance of the subject in the Islamic banking is included in this study within the framework of a comprehensive study supports the theory and applied, and centering the research problem in the following questions:
- What level of significant of business ethics in Islamic banking?
Are Islamic banks having a clear idea about business ethics?
Has business ethics the role of quality of services in Islamic banking?
What is the nature and effect relationship between business ethics and marketing of Islamic banking?
In order to answer these questions have been relying on the questionnaire for the collecting data and information in the field of the study, as well as , interviews and field visits were analyzed by (SPSS) and study concluding some important point :
there were no significant correlation between business ethics and marketing of Islamic banking relationship.
2. The presence of the influence of spirits between business ethics and marketing of Islamic banking relationship.
References
1- أمنية ، بودراع (2013)،دور أخلاقيات الاعمال في تحسين أداء العاملين "درا؛سة عينة من البنوك التجارية الجزائرية" ، رسالة ماجستير ،كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير،جامعة المسيلة .
2-البساط، هشام (1992) ،الاتجاهات الحديثة في التسويق المصرفي، منشورات معهد الدراسات المصرفية، القاهرة.
3-البوتي ،أحمد محمود حبيب(2013)، أخلاقيات الاعمال وأثرها في تقليل الفساد الاداري،بحث مقدم الى المؤتمر العلمي لهيئة النزاهة بتأريخ 31/12/2008 ،جمهورية العراق .
4- بو شناقة ، أحمد وكريمة حاجي(2011 )، الضوابط الشرعية للمزيج التسويقي، مداخلة في ملتقى دولي حول التسويق المصرفي، الجزائر،.
5- جواد، شوقي ناجي (2000)، ادارة الاعمال "منظور كلي"، دار الحامد للنشر والتوزيع ،عمان .
6- خانجي ،محمد بهاء الدين (2009 ) ، المزيج التسويقي في المصارف الاسلامية، مشروع مقدم إلى قسم المصارف الإسلامية، الأكاديمية العربية للعلوم المالية والمصرفية.
7- الساعدي،مؤيد (2002)،أخلاقيات الادارة مداخل التكوين في منشآت الاعمال ، المجلة العراقية للعلوم الادارية ، المجلد1،العدد3 .
8- السكارنة، بلال خلف (2014) ،أخلاقيات العمل ، الطبعة الرابعة،دار المسيرة، عمان .
9- سكارنة ، د.بلال خلف سكارنة (2012)،أخلاقيات العمل وأثرها في إدارة الصورة الذهنية في منظمات الاعمال –دراسة ميدانية على شركات الاتصال الاردنية ،مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة، العدد 33 .
10- سليمان، د.محمد أحمد و وهب،سوسن عبد الفتاح (2012)،الرضا والولاء الوظيفي –قيم وأخلاقيات الاعمال- ، الطبعة الاولى،زمزم ناشرون وموزعون، عمان .
11- شحاتة، حسين حسين ، خطوط رئيسية لاستراتيجيات تسويق خدمات ومنتجات للمصرفية الاسلامية، دار المشورة، http://www.darelshora.com.
12- الشيخلي ، عبد القادر(1999)،أخلاقيات الوظيفة العامة ، دار مجدلاوي ،عمان.
13- الصميدعي ، محمود جاسم و يوسف ، ردينة عثمان (2005 ) ، التسويق المصرفي مدخل استراتيجي كمي تحليلي، دار المناهج، عمان.
14-الطاهر ، بن يعقوب و مراد، شريف (2013 )، مفهوم التسويق المصرفي الاسلامي في المصارف الاسلامية من وجهة نظر العملاء دراسة حالة بنك البركة بالجزائر، مجلة العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، العدد/13.
15- الطراونة،د.خالد عطاالله وأبوجليل،محمد منصور(2013)،أثر أخلاقيات الاعمال والمسؤولية الاجتماعية في تحقيق الميزة التنافسية "دراسة ميدانية في الشركات الصناعية المدرجة في سوق عمان المالي"،بحث مقدم الى المؤتمر الدولي الثاني لكلية ادارة الاعمال بجامعة مؤتة/ الاردن، للفترة من 23-25 نيسان 2013 .
16-العاصي ، شريف أحمد شريف ، التسويق " النظرة والتطبيق"، الدار الجامعية، الاسكندرية،2006.
17- عبدو ،عيشوش (2009 ) ، تسويق الخدمات المصرفية في البنوك الاسلامية، رسالة مقدمة ضمن متطلبات نيل شهادة الماجستير، جامعة باتنة، الجزائر.
18- العلواني،طه جابر(1992)، الازمة الفكرية المعاصرة "تشخيص ومقترحات وعلاج" ،اصدارات المعهد العالمي للفكر الاسلامي، القاهرة .
19- العمر،فؤاد عبدالله (1999)،اخلاق العمل وسلوك العاملين في الخدمة العامة والرقابة عليها من منظور اسلامي،الطبعة الاولى ، البنك الاسلامي للتنمية.
20- الغالبي،طاهرمحسن والغالبي، منصور (2010)،المسؤوليةالاجتماعيةوأخلاقيات الاعمال-الاعمال والمجتمع-،الطبعة الثالثة،داروائل للنشر،عمان .
21- الفيروز آبادي ,مجدالدين محمد بن يعقوب (1978)،القاموس المحيط ، مطبعة دار الفكر، بيروت
22- محمود، دجلة مهدي(2013)،أثر أخلاقيات الوظيفة في الابداع الاداري-بحث ميداني في عينة من المصارف العراقية-،مجلة التقني،المجلد26،العدد4 .
23-مراد ، سامي أحمد ، تفعيل التسويق لمواجهة آثار الجاتس، الكمتب العربي لمعارف، مصر، 2007.
24- المعاضيدي،محمد عصام أحمد(2005) ،أثر أخلاقيات العمل في تعزيزادارة المعرفة "دراسة لآراء عينة من تدريسيي جامعة الموصل"،رسالة ماجستير ، كلية الادارة والاقتصاد، جامعة الموصل .
25- معلا ، ناجي صالح (2001) ، الأصول العلمية للتسويق المصرفي، مطابع الصفوة، عمان.
26- المغربي ،عبدالحميد عبدالفتاح (2004 )، الادارة الاستراتيجية في البنوك الاسلامية، المعهد الاسلامي للبحوث والتدريب، جدة.
27- نجم ،عبود نجم(2000)،أخلاقيات الادارة في عالم متغير، المنظمة العربية للعلوم الادارية ، القاهرة.
28-الوادي، محمود حسين و نزال، عبدالله ابراهيم (2012)، تسويق الخدمات المصرفية الاسلامية، دار المسيرة، عمان.
29- النمر ،درمان سليمان صادق و آل مراد(2002)، نجلة يونس محمد ، تسويق الخدمات المصرفية، جامعة الموصل.
30- ياغي ، محمد عبد الفتاح(2012)، الاخلاقيات في الادارة، دار وائل للنشر، الطبعة الاولى ، عمان.
31-يوسف، د.بومدين (2015)،أخلاقيات الاعمال وارتباطها بالممارسات السليمة للحوكمة في منظمات الاعمال المعاصرة من منظور اداري اسلامي ،مجلة الاقتصاد والمالية ، العدد(0) .
ثانيا: المصادر باللغة الانكليزية
1- Carolyn,Wiley,(1995),The ABC’s of Business Ethics: Definitions, Philosophies and Implementation, Journal of industrial Management;Jan/Feb95,Vol.37,Issue 1.
2- Griffin,R,W.,(1999),Management,6thed., Houghton Miffin Company, Boston,1999.
3- Pried,William.M et al,(2002) , Business,Houghton Mifflin Company,Boston.
4- P.Kotler, Marketing Management , Analysis, Planning implementation and Control, Englewood Cliffs ,New Jersy , Prentice – Hall Inc , 1994.
5- Robbins Stephen P. & Coulter Mary K., (1999) , Management ,6th ed., Prentice Hall Inc., New Jersey .
6-Thomsen,S.,(2001),”Business Ethics as Corporate Governance”,European Journal of Law and Economics,vol.11,No.2,
7-Woller,G.M,(1996) Business Ethics ,Society, and AdamSmith:Some Observations on the Liberal Business Ethos, Journal of Socio- Economics,Vol.25,No.3