The role of informatics in the development of the performance of the professor from the perspective of teaching at the University of Garmian

Authors

  • Haidar Salah Mohammed Kalar Technical Institute, Sulaymaniyah Polytechnic University, Sulaymaniyah, Kurdistan Region, Iraq.

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v2n2y2016.pp152-166

Abstract

The research aims to identify the role of information technology in the development of university professor performance from the perspective of faculty members in Garmeyan / Kalar University, as well as to identify the degree of availability of information assets at the university, and the skill of information for teachers, and constraints.

  To achieve this, I rely The search sample of professors Garmeyan University (within the geographical location of the city of Kalar) consisting of (40) as a teacher, which formed 35% of the study population, has been collecting data using a questionnaire composed of four sections: Section I: included preliminary information and section II: This included paragraphs information on the university's assets in the field of IT, and section III includes informatics areas, which included 29 items distributed among three sub-areas, namely (resource of knowledge, software, hardware and tools), section IV has included question about the main obstacles to the employment of informatics at the university.

 It was processing the data statistically using the arithmetic mean and standard deviation, the research found a number of conclusions the most important, the Informatics major role in the development of university professor performance from the viewpoint of the sample surveyed, as well as having some of the obstacles employ informatics in the field of university professor tasks.

References

أولاً : ألكتب ألعربية:
1.ألحسيني، عبد ألمحسن ،(1987)،ألمعجم ألكامل في ألمعلوماتية، بيروت، دار ألتعليم ، ألطبعة ألأولى.
2.مكاوي ،حسن عماد وسلمان، محمود، (2001)،تكنولوجيا ألمعلومات وألأتصالات، جامعة ألقاهرة.
3.ياسين،ألسيد،(2001)،ألمعلوماتية وحضارة ألعولمة، رؤية نقدية عربية،ألقاهرة،مكتبة نهضة مصر للطباعة ألنشر وألتوزيع.
4.ألهادي ،محمد محمد ،(2001)،تكنولوجيا ألأتصالات وشبكات ألمعلومات ، ألقاهرة ، ألمكتبة ألأكاديمية.
5.د.بركات، وجدي محمد أحمد، (2003)،ألمعلوماتية وألخدمة ألأجتماعيه ، جامعة حلوان ، كلية ألخدمة ألأجتماعية .
6.عبد ألحي، رمزي أحمد،(2005)،ألتعليم ألعالي ألألكتروني "محدداته ومبرراته ووسائطه "،ألطبعة ألأولى، ألأسكندرية،دار ألوفاء للطباعة.
7.ألصوفي، عبدالله أسماعيل،(2002)،ألتكنولوجية ألحديثة والتعليم ، عمان ،مؤسسة ألوراق للنشر والتوزيع.
8.ألربيعي ، سيد بن أحمد،(2007)،ألتعليم ألعالي في عصر ألمعرفة"ألتغيرات وألتحديات وأفاق ألمستقبل"،ألطبعة ألأولى ، عمان،دار ألشروق.
9.عبد ألحميد ، محمد،(2005)،منظومة ألتعليم عبر ألشبكات ، ألطبعة ألأولى ، ألقاهرة ، عالم ألكتب.
10.نبهان ، يحى محمد،(2008)،أستخدام ألحاسوب في ألتعليم ، ألطبعة ألعربية،عمان ، دار أليازوري العلمية للنشر وألتوزيع

ثانياً: ألمصادر ألأجنبية :
1. Post , Gerald & Anderson , David ,( 2000), " Management Information Systems : Solving Business Problems with Information technolog, 2 nd ed., Irwin , MG . Grow – Hill,.
2. Turban. E & others , (1999), Information Technology For Management ,Marketing ,Connection For Strategic Advantage. 2nd ed, John Wiley &Sons , Inc, New York.
ثالثً ألبحوث وألدوريات :
1.جبوري، ندي أسماعيل،(2009)،أثر تكنولوجيا ألمعلومات في ألأداء ألمنظمي، دراسة ميدانية في ألشركة ألعامة للصناعات ألكهربائية، بحث منشور في مجلة كلية بغداد للعلوم ألأقتصادية ألجامعة ، ألعدد ألثاني وألعشرون.
2. ألملا خلف ، محمود شاكر،(2007)،،تنمية ألموارد ألبشرية ألتدريسية في ألتعليم ألعالي ، ألمؤتمر ألعالمي للتعليم ألعالي في ألعراق، وزارة ألتعليم ألعالي وألبحث ألعلمي ، أقليم كردستان.
3. جامعة كرميان ، قسم ألأحصاء وقاعدة ألبيانات ، 2015.
رابعاً : ألأنترنيت

Published

2016-06-30

How to Cite

Mohammed, H. S. (2016). The role of informatics in the development of the performance of the professor from the perspective of teaching at the University of Garmian. Journal of University of Human Development, 2(2), 152–166. https://doi.org/10.21928/juhd.v2n2y2016.pp152-166

Issue

Section

Articles