The role of the university education administration in promoting the values of citizenship among students

A comparative study of a sample of professors and students at the faculties of Sulaimany Technical University

Authors

  • Atta Adam Hama Salah College of Technical Administrative, Sulaimani Polytechnic University, Sulaymaniyah, Kurdistan Region, Iraq.

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v8n3y2022.pp140-155

Keywords:

University education , Values, Citizenship, Citizenship values

Abstract

The aim of the research is to understand the position of citizenship values in  managing university education at Sulaimani Technical University and to identify the extent to which it develops and enhances the values of citizenship among its students. The researcher used the (descriptive and analytical approach), and he also used the research tool (the questionnaire), where he designed a special questionnaire for this purpose. The research community was made up of professors and students of the third and fourth stages of four colleges of Technical University of Sulaymaniyah , where their number reached (1457) individuals, and the simple random sampling method was used. 100 questionnaire forms were distributed among teachers and 400 forms were distributed among students of the research community. After collecting (429) of The questionnaires were excluded (32) questionnaires,  because they were not valid for the purposes of the analysis due to circumstances, beyond the control of the researcher.

The sample was represented by (397) questionnaires, and the respondents of the research were subjected to statistical analysis using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) and by analyzing the data, the research resulted in several findings , the most prominent of which are :

  1. Despite the great role that the university plays in promoting the values ​​of citizenship, its role is still limited to the actual and realistic realization of this goal.
  2. Convergence of views between professors and students about a kind of positive role of the faculty in promoting the values ​​of citizenship among students.
  3. The majority of respondents believe that the educational curricula are devoid of topics and issues that enhance the values ​​of citizenship among students.

Based on the research results, the researcher recommends:

  1. Urging university education institutions to pay attention to enhancing the status of the homeland in the hearts of students by developing awareness and instilling pride in the homeland among students.
  2. Relying on objective, impartial and transparent criteria when selecting officials in charge of university administration and institutions.
  3. Providing an appropriate university climate and working to achieve justice and equality in the treatment of students, building effective human relations with them, and not separating them for political and social reasons.
  4. Developing educational curricula with activities and events in order to achieve and enhance the values ​​of citizenship for the student

References

القرآن الكريم

الكتـــب:

ابن منظور، ) 2003( لسان العرب،المجلد13، مادة( وط ن)، دار صادر، بيروت.

جرار ، أماني غازي، (2011)م، المواطنة العالمية ، عمان ، دار وائل للنشر والتوزيع.

الخولي K هديل مصطفى (2012) التعليم والمواطنة رؤية مستقبلية، ط 1، المكتبة الاكاديمية، مصر.

الدجاني، احمد صدقي،(1999)م، مسلمون ومسيحيون في الحضارة العربية الإسلامية، مركز يافا للدراسات والأبحاث، القاهرة .

الرازي، محمد بن ابي بكر بن عبدالقادر، الصحاح، المركز العربي للثقافة والعلوم، طبعة خاصة بوزارة التربية والتعليم، مادة ( و ط ن ) ، د، ت.

سفر، محمود آخرون ( 2000) م ، الوطنية كائن هلامي وزارة المعارف ، الرياض، رونا للاعلام.

الصّلابي، علي محمد محمد، 2014، المواطنة والوطن في الدولة الحديثة المسلمة، الطبعة الاولى.

العبادي، هاشم فوزي،و الطائي، يوسف حجيم،2011، التعليم الجامعي من منظور اداري (قراءات وبحوث)، ط1، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، الاردن-عمان.

عمار، حامد.(1996) الجامعة بين الرسالة والمؤسسة، سلسلة دراسات في التربية والثقافة، القاهرة ، الدار العربية للكتاب.

عيوري، فرج عمر وآخرون.(2005) دور المدرسة الاساسية في تنمية قيم المواطنة لدى التلاميذ. مركز البحوث والتطوير التربوي. فرع عدن. اليمن.

غليون، برهان، و العوا، محمد سليم،(2004) النظام السياسي في الاسلام، دارالفكر،دمشق.

فريحة، نمر(2012) من المواطنة إلى التربية المواطنية، سيرورات وتحديات. ط1 .بيروت: المركز الدولي لعلوم الانسان بيبلوس.

مجمع اللغة العربية، المعجم الوسيط، الهيئة المصرية العامة لشئون المطابع الاميرية، القاهرة، د،ت.

الموسوعة العربية العالمية (1996)م، مؤسسة أعمال الموسوعة للنشر والتوزيع ، الرياض.

ناصر، إبراهيم عبدالله (2003) المواطنة، عمان، مكتبة الرائد العلمية.

نبيه، نسرين عبد الحميد (2008) مبدا المواطنة بين الجدل والتطبيق، مركز الاسكندرية للكتاب.

البحوث والاطاريح :

ابو هلال وآخرون،(1998) مدى توافق التعليم العالي مع سوق العمل المحلي دراسة تحليلية، مركز البحوث والدراسات الفلسطينية، سلسلة تقارير الابحاث رقم(9)نابلس.

ايمان عكروف، 2021م، الشباب و قيم المواطنة مفاهيمها وأهميتها و أبعادها في المجتمع، مجلة الباحث في العلوم اإلنسانية واالجتماعية، مجلد (12) العدد (1)-2021

بلخيري مراد،(2019) صحيفة المدينة المنورة ، ارساء لقيم المواطنة المسؤولة مقاربة سوسيو – اسلامية، مجلة جامعة الامير عبدالقادر للعلوم الاسلامية – الجزائر،مجلد33، عدد 3،2019 .

الثبيتي، محمد عثمان، وحسين، محمد فتحي عبد الفتاح، 2015،م دور إدارة الجامعة في تنمية قيم المواطنة لدى طلبة جامعة تبوك، مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية، العدد 3، مجلد، 11، 2016. 350/ ص. 349-365 .

الجبوري، ظاهر محسن هاني،(2010)م مفهوم المواطنة لدى طلبة الجامعة دراسة ميدانية لطلبة جامعة بابل،مجلة جامعة بابلللعلوم الاسلامية، مجلد18،عدد1.

شرقي، ساجد، 2008،م دور الجامعات في تطوير وتنمية المجتمع، مجلة دراسات إيرانية/ جامعة البصرة العدد العاشر .

العاجز، فؤاد (2006) م، دور الجامعة الإسلامية في تنمية بعض القيم من وجهة نظر طلبتها -، مجلة الجامعة الإسلامية - المجلد – 15 العدد الأول .2006.

العامر، عثمان بن صالح(2011) م أثر الانفتاح الثقافي على مفهوم المواطنة مـن وجهـة نظـر الشـباب السـعودي دراسـة استكشـافية"، دراسـة مقدمـة للقـاء السـنوي الثالـث عشـر لقـادة العمـل التربوي، الباحة، المملكة العربية السعودية

عقل، محمود عطا،(2001)م،القيم السلوكية لدى طلبة المرحلتين المتوسطة والثانوية في دول الخليج العربي بحث منشور، الرياض، مكتبة التربية العربية لدول الخليج.

علي، حمدي أحمد عمر،2017،م دور الجامعة في تنمية قيم المواطنة وتمثلها لدى الطلاب في ظل تحديات العولمة، مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتمعية المجلد 14 العدد 1،

عمارة، سامي فتحي عبد الغني ) 2010)م دور أستاذ الجامعة في تنمية قيم المواطنة لمواجهة تحديات الهوية الثقافية، جامعة الاسكندرية نموذجاً، مجلة مستقبل التربية العربية، المجلد 17، العدد (64) يونيو 2010.

القحطاني، عبد االله بن سعيد،(2010)م، قيم المواطنة لدى الشباب وإسهامها في تعزيز الأمن الوقائي ، رسالة دكتوراه، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية ، الرياض، ٢٠١٠ .

محمد بن شحات حسين خطيب،( 2020) م دور الجامعة في ترسيخ وتعزيز قيم الانتماء والمواطنة لدى طلبتها في ضوء التغيرات الثقافية ومستجدات العصر، المجلة العربية للنشر العلمي، العدد العشرون تاريخ الاصدار 2– حزيران ، https://www.ajsp.net/.Arab Journal for Scientific Publishing (AJSP).

مريم ضبع ، بن كيحول محمد (2019 م،(قيم المواطنة التنظيمية لدى الأستاذ الجامعي، مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية، 11 (03)/ 2019 الجزائر : جامعة قاصدي مرباح ورقلة.

النجدي، عادل رسمي، (2001)م، برنامج مقترح في الدراسات الاجتماعية لتنمية مفهوم المواطنة لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية، ورقة مقدمة إلي ندوة التربية وبناء المواطنة، 29-30 سبتمبر، كلية التربية، جامعة البحرين.

المصادر الاجنبية والانتر نيت :

E., Welser, T., Lento et al. (2009). A Conceptual and Operational Definition of ‘Social Role’ in Online Community. Proceedings of the 42nd Hawaii International Conference on System Sciences, USA.

https://www.academia.edu/

https://www.balagh.com/article.

https://www.edarabia.com/ar.

http;//www.talabanews.net.

https;//www.coffeear.com. مجلة القهوة العربية

https://www.iasj.net.

https;//www.ammonnews.net.

https;//www.qadaya.net.

https://sarayacoubblog.wordpress.com/

http://spu.edu.iq/

(parliament.iq). الدستور العراقي

Published

2022-08-14

How to Cite

Hama Salah, A. A. (2022). The role of the university education administration in promoting the values of citizenship among students: A comparative study of a sample of professors and students at the faculties of Sulaimany Technical University. Journal of University of Human Development, 8(3), 140–155. https://doi.org/10.21928/juhd.v8n3y2022.pp140-155

Issue

Section

Articles