Quality and its role in the management of tourism as one of the sources of funding in the Kurdistan Region of Iraq

دراسة لمجموعة من الفنادق في مدينة السليمانية لفترة(2017-2018)

Authors

  • Nihad Khalid Department of Finance and Banking, College of Management and Economics, University of Human Development, Sulaymaniyah, Kurdistan, Iraq
  • Kawa Muhammad Rostam Faculty of Technical Management, Sulaymaniyah Polytechnic University, Sulaymaniyah, Kurdistan, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.21928/juhd.v0n0y2018.pp179-198

Keywords:

Service quality, Economic diversification, Tourism management, Tourism Services, Kurdistan Region

Abstract

The problem of the study comes out of unknowing the effect of quality of tourism services on the development of tourism sector, which leads to deepen more in rent-seeking economy in Kurdistan region, lack of cultural level and awareness make the tourism resorts are not attractive for tourists, the absence of tourism facilities such as hotels, restaurants, furnished apartments for tourists especially in tourism seasons for the purpose of benefiting it as a financing source, and also depending on oil have led not to pay attention to other sectors like tourism sector.       

The objective of the study is knowing the role of tourism services quality of hotels of Sulaimaniyah governorate, via knowing tourism management and to whaat extent they have services quality, the researchers used the analytical descriptive method and they have taken a sample of hotels in Sulamaniyah governorate which are Sulamaniyah Palace hotel, Paradise hotel, Yelda hotel and Ramada hotel, by distributing questionnaire among employees who work in top and middle management levels such as top managers and executive managers, and questionnaire distributed randomly and the questionnaires are responded by (39) persons with the proportion (86.67%). The study concluded that taking the implementation of services quality in tourism; especially, in hotels is very necessary.

References

• کتب وبحوث:
• عليان ، ربيحي مصطفى ، أسس التسويق المعاصر ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، ط1، 2009.
• ماضي ، محمد توفيق ، تطبيقات أدرة الجودة ، الشاملة ، في المنظمات الخدمية ، مجلة المنظمة العربية للتنمية الإدارية ، العدد358 ، مصر, 2002.
• سكر ، مروان,مختارات من الاقتصاد السياحي ، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع ، عمان ، 1999.
• أيمن ، برنجي ، الخدمات السياحية وأثرها على سلوك المستهلك ، دراسة حالة مجموعة من الفنادق الجزائرية ، رسالة ماجستير مقدمة إلى جامعة بومرداس ، 2009.
• العلاق, بشير, ثقافة الخدمة, دار اليازوري للنشر والتوزيع,ط1, عمان,2009.
• مقابلة,خالد,التسويق الفندقي, دار وائل للنشر والتوزيع, ط1 ، الأردن ، 2011.
• سمارة, فؤاد,رشيد,تسويق الخدمات السياحية, المستقبل للنشر والتوزيع, ط1,الأردن, 2001,.
• م.د. زهير عباس عزيز ، م. د. علاء كريم، مطلك خصائص الخدمات السياحية وتأثيرها على جودة الخدمة في فنادق الدرجة الممتازة في مدينة بغداد، بحث مقدم الجامعة المستنصرية /كلية السياحة، 2014.
• عمر وصفي عقيلي،المنهجية المتكامل لإدارة الجودة الشاملة، وجهة نظر، دار وائل للنشر والتوزيع ،عمان-الاردن،2001.
• مأمون سليمان الدرادكة،إدارة الجودة الشاملة وخدمة العمال،دار الصفاء للنشر والتوزيع،عمان-الاردن،الطبعة ألاولى،2006.
• عطاء الله فهد سرحان، تقييم انشطة التسويق السياحي في المناطق السياحية االاردنية، جملة الدراسات االمنية، العدد4 ،حزيران2010.
• عصام حسن السعيدي، التسويق والترويج السياحي والفندقي) دراسة للتسويق السياحي والفندقي في الدول العربية(، دار الراية للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، الطبعة الاولى 2009.
• البكري، سونيا حمود:إدارة الإنتاج والعمليات مدخل النظم، الدار الجامعية للطبع والنشر والتوزيع2000.
• شميدت، وارين، وج.فينجن، 1997،مدير الجودة الشاملة، ترجمة محمود مرسي الطبعة الأولى، دار آفاق الإبداع العالمية للنشر والإعلام، الرياض.
• المواقع الكترونية:
• http://www.sutuur.coml تمت زيارة الموقع:22-3-2018 ، 8:00 م
• احمد محمود مقابلة، ، صناعة السياحة، دار كنوز المعرفة العلمية للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، 2007 ، عمان ، اردن.
• قاسم نايف علوان ، ادارة الجودة الشاملة ومتطلبات الايزو 9001 دار الثقافة للنشر والتوزيع، 2000.
• مقالة مروة علاءالدين www.bayt.com تمت زيارة الموقع 27/3/2018)
• مقالة محمد رؤوف انصاري https://annabaa.org تمت زيارة الموقع 28/3/2018)
• الموقع الرسمي لهيئة السياحة في الاقليم http://bot.gov.krd/arabic

Published

2018-07-31

How to Cite

Khalid, N., & Rostam, K. M. (2018). Quality and its role in the management of tourism as one of the sources of funding in the Kurdistan Region of Iraq: دراسة لمجموعة من الفنادق في مدينة السليمانية لفترة(2017-2018). Journal of University of Human Development, 179–198. https://doi.org/10.21928/juhd.v0n0y2018.pp179-198

Issue

Section

Conference Paper