Diagnosing the most important demographic factors affecting the adoption of school self-evaluation criteria: From the point of view of a sample of teaching and administrative staff in a number of public schools in the city of Kirkuk

  • Yousif obed Amin Department of Business Management, College of Administration and Economics, University of Human Development, Sulaymaniyah, Kurdistan Region, Iraq http://orcid.org/0000-0003-2735-7096

Abstract

The research aims to diagnose the most important demographic variables for the teaching staff that contribute significantly to the adoption of self-evaluation standards for educational institutions in the Iraqi ministry of education. The intellectual and field principles of the current research were based on a new philosophical perspective that simulates the contents of the personal characteristics of the teaching staff and embodies the possibility of adopting them in improving the quality of the educational process. The research was conducted in a number of public schools in the city of Kirkuk / Iraq by depending on   the opinions survey of a sample of teachers and administrators in the schools surveyed in the city of Kirkuk. Regarding the research population and sample the research population consists of teaching staff in primary schools in the city of Kirkuk, and then selecting a random sample of 100 respondents from the teaching staff in primary schools affiliated to the Kirkuk education directorate.


  A hypothetical scheme was formulated that reflects the consensual relationships between the study dimensions, namely demographic variables as an independent variable (explanatory) and self-evaluation criteria as a followed variable (dependent) thus resulting the main hypothesis which is the null hypothesis that; demographic factors do not affect the adoption of self-evaluation criteria in the researched organizations. It was tested using a number of statistical methods by using the SPSS program, such as a t-test which was conducted, as well as one-way analysis of variance (ANOVA), with the aim of explaining the extracted factors as expressing the reality and nature of the relationship between the research variables. The research has concluded that there is no significant effect for sex, educational qualification, experience, academic achievement, and training courses on cognitive performance; skills, values, and trends except for age groups that have impacts on performance dimensions. Based on this, some proposals were indicated, the most important of which are: The school administrations (the research sample) should reconsider the reasons that lead to not benefiting from years of experience and training courses in the areas of improving performance, and then put in place mechanisms that ensure that the gained experience and the courses are more influential in performance.

References

ابراهيم، حسام الدين السيد و المرزوقي ، احمد بن سعيد بن عبدالله (2017) التقويم الذاتي المدرسي في ايرلندا الجنوبية وامكانية الافادة منه في سلطنة عُمان. ا للدراسات التربوية والنفسية، المجلد (2)، العدد (1)، 2017.
ابو دقة، سناء ابراهيم و الدجني، اياد علي و العايدي، حاتم علي ( 2012) تجربة تطوير معايير التقييم المؤسسي الذاتي واستخدامها في الجامعات الفلسطينية " الجامعة الاسلامية بغزة كدراسة حالة " بحث مقدم للموتمر السنوي الرابع للمنظمة العربية الجودة في التعليم " اليات التوافق والمعايير المشتركة لضمان الجودة والاعتماد الاكاديمي في التعليم، 2-3 ايلول 2012، القاهرة ، مصر.
بريك وسام درويش (2010) أثر مجموعة مختارة من العوامل الديموغرافية في الاوضاع الصحية للمرأة العاملة. م مؤته للبحوث والدراسات سلسلة العلوم الانسانية والاجتماعية، المجلد (25)، العدد (3)، 2010.
بورقة فاطمة و كربوش محمد ( 2015) تأثير العوامل الديموغرافية على ولاء المستهلك لعلامات الملابس الرياضية، مجلة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية والتيسير، جامعة ابو بكر بلقايد، تلمسان، الجزائر. المجلد (1)، العدد (15)، 2015.
الدليمي، خليل ابراهيم و المحياوي، قاسم نايف ( 2012) التقييم الذاتي لضمان جودة الجامعات العراقية " دراسة تجربة جامعة الانبار كنموذج. بحث مقدم للموتمر السنوي الرابع للمنظمة العربية الجودة في التعليم " اليات التوافق والمعايير المشتركة لضمان الجودة والاعتماد الاكاديمي في التعليم، 2-3 ايلول 2012، القاهرة ، مصر.
الدليمي، صباح ابراهيم و الشاها، وجدان ربيع ( 2015) تأثير بعض العوامل الديموغرافية في انتشار وانتقال عدوى الجرب في سكان محافظة الانبار. م جلة جامعة الانبار للعلوم الصرفة، المجلد (9)، العدد (2). 2015.
زيد، افنان محمد محمود ( 2014) أثر العوامل الديموغرافية والاقتصادية والاجتماعية في وفيات الاطفال الرضع في الاراضي الفلسطينية من واقع بيانات مسح الاسرة الفلسطينية 2010، رسالة ماجستير (منشورة) في الجغرافيا بكلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية، نابلس، فلسطين.
الشقران، حنان و المومني أسماء ( 2019) العوامل الديموغرافية والاكاديمية المُتنبئة بمستوى أستخدام طلبة جامعة اليرموك للفيسبوك من وجهة نظرهم، مجلة دراسات للعلوم التربوية، المجلد (46)، العدد (1) ملحق (2)، 2019.
العجرش، حيدر حاتم فالح ( 2012) تصور مقترح لتحسين واقع التقويم في الجامعات العربية كوسيلة لضمان جودتها، بحث مقدم للموتمر السنوي الرابع للمنظمة العربية الجودة في التعليم " اليات التوافق والمعايير المشتركة لضمان الجودة والاعتماد الاكاديمي في التعليم، 2-3 ايلول 2012، القاهرة ، مصر.
عياش، دينا خليل عيسى ( 2015) درجة ممارسة مديري مدارس وكالة الغوث الدولية بمحافظات غزة للتقيم الذاتي وعلاقته بالتخطيط الاستراتيجي المدرسي، رسالة ماجستير (منشورة) في الادارة التربوية، كلية التربية الجامعة الاسلامية، غزة، فلسطين.
غازي، احلام احمد و المصري محمد (2006) العوامل المؤثرة في نجاح التسويق الشخصي " دراسة وصفية" ، رسالة ماجستير ( منشورة) في ادارة الاعمال، كلية الدراسات العليا، الجامعة الاردنية، عمان الاردن.
المرزوقي ، احمد بن سعيد بن عبدالله ( 2018) دور فرق التقويم الذاتي في دعم نظام تطوير الاداء المدرسي في مرحلة التعليم ما بعد الاساسي بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عُمان، رسالة ماجستير (منشورة) في التربية تخصص ادارة تعليمية، كلية االعلوم والاداب ، جامعة نزوى، سلطنة عُمان.
معتوق، خالد بن سليمان ( 2010) التقويم الذاتي لمؤسسات المعلومات الجامعية " دراسة تطبيقية على مكتبتي جامعة الملك عبدالعزيز وجامعة الملك سعود، مجلة مكتبة الملك فهد الوطنية، المجلد (16) ، العدد (1) ، 2010.
المؤمني فواز ايوب ( 2012) العوامل الديموغرافية والبيئية المؤثرة في المسؤولية الاجتماعية لدى الطلبة الجامعيين. مجلة الادارة والعلوم الاجتماعية ، جامعة السلطان قابوس، المجلد (21)، العدد (4)، 2012
Published
2021-04-04
How to Cite
AMIN, Yousif obed. Diagnosing the most important demographic factors affecting the adoption of school self-evaluation criteria: From the point of view of a sample of teaching and administrative staff in a number of public schools in the city of Kirkuk. Journal of University of Human Development, [S.l.], v. 7, n. 2, p. 1-11, apr. 2021. ISSN 2411-7765. Available at: <https://journals.uhd.edu.iq/index.php/juhd/article/view/795>. Date accessed: 02 aug. 2021. doi: https://doi.org/10.21928/juhd.v7n2y2021.pp1-11.
Section
Articles