Authentic leadership and its role in enhancing situational work outcomes
An analytical study of the opinions of a sample of employees of Sulaymaniyah Polytechnic University
DOI:
https://doi.org/10.21928/juhd.v8n3y2022.pp26-36Keywords:
Authentic leadership, Authentic leadership dimensions, Situational work outcomes, Sulaymaniyah Technical UniversityAbstract
The current research aims to clarify the role played by authentic leadership in its dimensions (self-awareness, balanced treatment, ethical perspective, and transparency of the relationship in enhancing the outputs of the situational work. In the organization in question - Sulaimaniya Polytechnic University (SPU), on a sample of affiliates (teaching cadres and employees), and (105) forms, the number of forms retrieved and valid for analysis was (98) with a return rate of (93 %(. The data obtained from the researched field was analyzed using the statistical program (SPSS-V.20) by adopting a set of analysis tools, including the correlation coefficient, and simple and multiple linear regression models as well, which helped to reach a set of results, in the light of which a set of conclusions was crystallized. Among the most important: is the possibility of generalizing about the importance of the role of authentic leadership, as it has a link and a fundamental impact on enhancing situational work outcomes. In light of the conclusions, a set of proposals were presented, the most important of which is: The researched organization employs the dimensions of authentic leadership in adopting and developing various scenarios to deal with different work situations. And make the dimensions of authentic leadership a major part of the way managers work in the organization. Finally, awareness and training of working individuals to put proactive measures within their top priorities when dealing with various expected work situations.
References
أولاً: المصادر العربية.
اسماعيل، دينا أحمد حسن(2021):النموذج البنائي للعلاقة بين القيادة الأصيلة المدركة ورأس المال النفسي والاندماج في العمل وسلوك المواطنة التنظيمية لدى معلمى مرحلة التعليم الأساسي، مجلة جامعة الغيوم للعلوم التربوية والنفسية، المجلد(15) العدد 7، ص493-668
امين ، برياح محمد و يحي ، موساوي(2016): تاثير الرضا الوظيفي على اداء الموارد البشرية ،رسالة (ماجستير) في الاختصاص الادارة ، قسم ادارة الاعمال ، كلية العلوم الاقتصادية ، جامعة ابي بكر.
الحارثي ، عبدالله بن سعد عواض(2020): القيادة الأصيلة لدى قادة المدارس األهلية بمحافظة جدة وعالقتها بالثقة في القائد من وجهة نظر المعلمين، مجــــلة كـلـــــية التربية، العدد(111)،ص716-743
الحجار، رائد حسين(2017): درجة ممارسة القيادة الأصيلة لدى مديري المدارس الثانوية في محافظات غزة وعلاقتها ببعض المتغيرات، مجلة سلسلة العلوم الإنسانية، المجلد (21)، العدد (2)، ص207-234 .
الخالدي ، عبدالرحمن بن منيف (2021): الوعي الذاتي وعلاقته بالتوافق النفسي لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية، ، مجلة العربية للعلوم التربية والنفسية، مجلة (5) العدد (20) ،ص143- 168.
الروميدي,بسام سمير وطلحي, فاطمة زهراء و هني, طه (2020)، أثر القيادة الأصيلة علي مخرجات العمل الموقفية والسلوكية واألدائية في شركات السياحة المصرية، - مجلة الاقتصاد والقانون، المجلد( 4) عدد(2)، ص1-12.
السيد ، سهام عبد و إبراهيم، سموى و محمود ،سمية ،(2019):الشفافية الادارية ودور ها في الحد من الفساد الاداري من وجهة نظر موظفي هيئة الرقابة الادارية بمدينة الكفرة، جامعة بنغازي، المؤتمر العلمي الدولي الثالث لكلية الاقتصاد والتجارة،الموافق 11-12نوفمبر 2.
عاشورا ، ابتسام (2015) الالتزام التنظيمي داخل المؤسسة وعلاقته بالثقافة التنظيمية- رسالة ماجستير (منشورة), في اختصاص الادارة، قسم العلوم الاجتماع، كلية العلوم الانسانية ، جامعة محمد خضير.
العتيبي، سعد بن مزروق(2021):القيادة الأصيلة والابداع:الدور الوسيط للازدهار في العمل،مجلة الجامعة الاسلامية للدراسات الاقتصادية والادارية، المجلد(29) العدد(2)،ص152-131
عزيــز، تقـى بـدري(2015): الوعًي الذاتً وعلاقته بالاقناع الاجتماعي لدى طلبٌة الجامعٌة، رسالة (ماجستير) في اختصاص علم النفس ، كلية التربية لعلوم الصرفة، جامعة بغداد.
قشطة، تغريد جلال(2019): أثر القيادة الأصلية لدى المشرفين التربويين في تحسين مستوى الدافعية للانجاز لدى معلمي المدارس الحكومية بمحافظات غزة، رسالة (ماجستير) في اختصاص ادارة التربوية ، قسم أصول التربية والادارة التربوية ، كلية التربية ، جامعة الأقصى.
محمد ، اسماء عبد العاطي و امام ، محمود السيد ، تقييم أثر نمطي القيادة الملهمة والقيادة األصيلة علي سلوكيات التنمر في مكان العمل بشركات السياحة، مجلة السياحة وفندق ، المجلد(3) عدد (1) ،ص 118 – 99.
نصر،حنان حسن سليمان(2021): تطوير مهارات الادارية بمدارس التعليم العام بمصر في ضوء مدخل القيادة الأصيلة وبالاستفادة من خبرة استراليا، مجلة كلية التربية ، العدد(50)ـ ص119-194
ثانياً: المصادر الاجنبية.
Avolio, B. J., & Walumbwa, F. O. (2014). Authentic leadership theory, research and practice: Steps taken and steps that remain. In D. V. Day (Ed.), The Oxford handbook of leadership and organizations (pp. 331–356). New York, NY: Oxford University Press.
E. E. Davis, R. Sinnott, T. J. Baker, D. F. Hannan, D. B. Rottman, and B. J. Whelan, “Some Issues in the Methodology of Attitude Research,” no. 3, p
Joshi.M.(2013), Human Resource Management e-books and text books from bookboon.com, vol. 53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rzgar Hama Rasheed, Yousif obed Amin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.