The Contribution of Green Marketing to Entrepreneurial Achievement
An Exploratory Study of Employee Perspectives in Sulaymaniyah Company and JAM Mineral Water Production Company in Sulaymaniyah Governorate
DOI:
https://doi.org/10.21928/juhd.v10n2y2024.pp73-81Keywords:
Green marketing, Dimensions of Green Marketing, Entrepreneurship, Entrepreneur, Dimensions of entrepreneurshipAbstract
The current research aims to identify the nature of the relationship and impact of green marketing and its dimensions in promoting entrepreneurship for the companies under research through testing hypotheses. The researchers relied on the descriptive analytical approach in testing the research hypotheses by adopting the techniques of this approach in analyzing the necessary data, specifically the questionnaire prepared by the researchers in light of the contexts. The approved scientific study aims to clarify the questionnaire paragraphs to ensure the correct answer. The field of research represented private companies in the Kurdistan Region - Iraq, while the research sample was represented by employees of the Sulaymaniyah and Jam mineral water production companies.
The data was analyzed using the statistical analysis program SPSS, and several conclusions were reached, the most important of which is that there is a statistically significant correlation and influence between green marketing and its marketing mix (green product, green pricing, green distribution, and green promotion) and entrepreneurship in its dimensions (risk tolerance and creativity). The point of view of the superiors and subordinates in the companies studied indicates that the more the company uses the concept of green marketing as a strategic dimension in its production and marketing operations, the more it can achieve entrepreneurship. Several recommendations were presented in light of the conclusions, the most important of which increasing interest in the green marketing strategy in a way that brings the two companies studied very close to customers through the production and marketing of environmentally friendly products.
References
حمدان، خولة حسين، وشحاذة، نور فاضل(2021) دور انشطة سلسلة التجهيز الخضراء في ادارة تكاليف الجودة البيئية بحث تطبيقي في شركة تعبئة الغاز، مجلة كلية مدينة العلم، المجلد 12، العدد 1، السنة 2021, ص 68.
البكــــــــــري، ثامر خضر(2011) فلسفة التسویق لأعاده التدویر في تعزیز استعراض لتجارب منتقاة من شركات ودول مختلفة، جامعة تكریت, كلية الإدارة والاقتصاد , مجلة تكریت للعلوم الإداریة والاقتصادیة / العدد 23 ، المجلد 7 ، ص 11.
حلو، سناء حسن، وخلف، مديحة عباس(2016) التسويق الأخضر و دوره في تحقيق الأهداف الإستراتيجية للتسويق بحث التطبيقي في الشركة العامة للصناعات الجلدية، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة، العدد 47, ص 300.
قریشي، حلیمة السعدیة(2014) دور التسویق الأخضر في تعزیز مبادئ التنمیة المستدامة شركة سوناطراك الجزائریة- نموذجا-،مجلة كلیة بغداد للعلوم الاقتصادیة الجامعة، العدد الخاص بالمؤتمر العلمي المشترك ، ص 345.
الجنابي، فارس عبدالله كاظم(2020) تأثير العوامل الاقتصادية على إدارة النفايات الصلبة ودور التسويق الأخضر في حماية البيئة، مجلة الدنانير، العدد العشرين ، ص 242.
البكري، ثامر، واسماعيل، هديل(2016) أثر المزيج التسويقي الاخضر على سلوك المستهلك لاستخدام المنتج ذو الطاقة المتجددة دراسة تحليلية على عينة من مستخدمي السخانات الشمسية في مدينة عمان، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ، العدد 47، ص 68.
شعيب ، بونوة ، وعواطف ، خلوط (2011) أثر تطبيق تكنولوجيا المعلومات في تحقيق ريادة المنظمات الحديثة، الملتقى الدولي بعنوان : الإبداع والتغيير التنظيمي في المنظمات الحديثة دراسة وتحليل تجارب وطنية ودولية ، جامعة سعد دحلب –البليدة ، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير ، مايو ٢.
عبد الرحمن ، احمد(2011) ريادة الاعمال، مركز الأمير سلمان لريادة الأعمال، جامعة الملك سعود.
أبرامز، روندا(2018) ريادة الاعمال أسلوب واقعي، الطبعة الاولى، مكتبة جرير.
الحدراوي، حامد كريم(2013) الريادة كمدخل لمنظمات الاعمال المعاصرة في ظل تبني مفهوم راس المال الفكري دراسة ميدانية في مستشفى بغداد التعليمي، جامعة الكوفة ، كلية الادارة والاقتصاد.
برهوم، بسمة فتحي عوض(2014) دور حاضنات الاعمال والتكنولوجيا في حل مشكلة البطالة لرياديي الاعمال قطاع غزة ، الجامعة الاسلامية –غزة كلية التجارة –قسم اقتصاديات التنمية.
خيري، اسامة(2012) ادارة الابداع والابتكارات ، الطبعة الاولى ، دار الراية ، الاردن – عمان.
السكارنة، بلال خلف (2011)الابداع الاداري، الطبعة الاولى، دار المسيرة، عمان الاردن.
جمعة، سيد هارون (2020) أثر الابداع التنظيمي على ريادة الاعمال – بالتطبيق على المشروعات الصغيرة والمتوسطة المسجلة في البورصة المصرية، مجلة جامعة الاسكندرية للعلوم الإدارية ، المجلد(57) –العدد(5).
زيادة، محمد محمود(2021) دور ريادة الاعمال في تحقيق المسؤلية المجتمعية، المجلة المصرية للدراسات التجارية ، المجلد45 – العدد 4
سارة، شرفي(2022) أثر التسويق الاخضر على السلوك الشرائي للمستهلك دراسة ميدانية لعينة من زبائن مؤسسة نفطال_ ورقلة، مذكرة مقدمة لاستكمال متطلبات نيل شهادة ماستر أكاديمي في ميدان : العلوم التجارية، جامعة قاصدي مرباح ورقلة. كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير.
كافي، مصطفى يوسف و كافي، هبة مصطفى (2017) التسويق الاخضر كمدخل لحماية البيئة المستدامة في منظمات الاعمال، الطبعة الاولى ، الفا للوثائق ، قسنطينة – الجزائر.
P.J, Kotter(2006)Change Through Leading on Review Business School, Business Harvard, USA, Massachusetts, Corporation Publi ,pp118.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yousif obed Amin, Nishteman Othman Moheden, Hoshmand Muhammad Rasul
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.